Person

Stig Brøgger

Anmeldelse
17. september 2009

Musketererne, der overtog kunstscenen i 60'erne

Lars Morells store bog om 60'ernes eksperimenterende kunstskole, 'Eksskolen', er et overflødighedshorn af oplysninger, en mærkelig blanding af heltekvad og roman
Elever fra 60'ernes eksperimenterende kunstskole, Eksskolen (1961-1969), overtog stort set rub og stub på den danske kunstscene, fordi de holdt sammen. På billedet opfører Tom Krøjer en lydhappening i forbindelse med Foreningen for Ung Dansk Kunsts femårsudstilling. Med et 'svup' har han netop tømt en dåse spinat ud på papiret på gulvet. I baggrunden Aase og Poul Gernes.
Anmeldelse
10. oktober 2008

Fortolkningens kunst

Esbjerg lægger hus til en ekstremt ambitiøs og pudseløjerlig udstilling om kortlægning udstilling
Dennis Oppenheims værk handler om, hvordan vi organiserer vores information og sender den videre til tredjemand.
Anmeldelse
7. januar 2008

Den tabte tid

Udstillingen 'Kunst som idé' på Det Nationale Fotomuseum er en respektfuld rejse ind i 1970'ernes konceptuelle fotografi. Måske lidt for respektfuld
-Kunst som idé- er en begavet rejse ind i en epoke, hvis kunstneriske eksperimenter har været stærkt skole-dannende for nutidens yngre kunstnere. Men udstillingen giver ikke indtryk af kontinuiteten af det konceptuelle spor fra 1960-erne og frem til i dag.
18. juni 1997

Professor Ursula

I DE PROVINSIELLE grupperinger, der udgør dansk kunstliv, har den nyudnævnte professor i malerkunst ved Det kgl. Danske Kunstakademi, Ursula Reuter Christiansen, haft to handicap: Hun er udlænding...
14. august 2000

Skulptugrelt

POLITIKEREN Martin Günter vil have fjernet den skæve skulptur, der står ved Fredens Bro ved søerne i København. Det er han ikke ene om. Fra starten har mange syntes, at den ikke var 'kunst nok'...
14. september 2005

Midtvestkunst på plakaten

Fra den 13. oktober viser Herning Kunstmuseum og Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum kunst fra Herning, Ikast og Brande-området. Der vises værker af blandt andre Stig Brøgger, Asger Jorn og Per Kirkeby fra både private og offentlige samlinger i området...
18. juni 2004

Den prisvindende dukkehuskunstner

Billedkunstneren Anette H. Flensburg, der modtog andenprisen ved årets Carnegie Art Award, bygger dukkehuse, inden hun fatter penslerne. Hendes værker kan fra i dag ses sammen med de øvrige prisvindere på Charlottenborg
31. marts 2004

Medaljens bagside

En Akademiråds-sag som eksempel på besværet med kunst, institution og ytring
19. november 2003

Pluralismens triumf

God oversigtsudstilling viser hvor lidt sammenhæng, der er mellem kunstnere, som benytter fotografi
16. august 2003

K’nyt

Carnegie Art Award 2004 *Vinderne af Carnegie Art Award, der i år har fordoblet prissummen, således at den nu er en af verdens største, er netop udpeget. Førsteprisen går til den finske kunstner Nina Roos, der har fået et stort gennembrud de senere år og som for tiden udstiller i Malmø Konsthall...

Sider

  • Kronik
    13. maj 1998

    Den postmoderne Lyotard

    Jean-François Lyotard, der døde fornylig, kom fra en ultra-venstre-tradition og fornam med intuitivt skarpsyn, hvor den fremtidige undertrykkelse ventede. - En ven skriver mindeord TRO & FILOSOFI Jeg ved ikke om denne fornemmelse af breche i erkendelsesfronten, som jeg føler ved Jean-François' død, skal gøre det ud for en erstatning for savnet...
  • Anmeldelse
    7. januar 2008

    Den tabte tid

    Udstillingen 'Kunst som idé' på Det Nationale Fotomuseum er en respektfuld rejse ind i 1970'ernes konceptuelle fotografi. Måske lidt for respektfuld
    -Kunst som idé- er en begavet rejse ind i en epoke, hvis kunstneriske eksperimenter har været stærkt skole-dannende for nutidens yngre kunstnere. Men udstillingen giver ikke indtryk af kontinuiteten af det konceptuelle spor fra 1960-erne og frem til i dag.
  • Nyhed
    22. november 2002

    K som kritik

    (2. sektion) Status I1980 kunne man på Nørrebro i København opleve en ganske særlig begivenhed: kampen om ’Byggeren’. En flok mennesker med tilknytning til området Sorte Firkant havde indtaget en grund og omdannet den til en fantasifuld byggelegeplads...
  • Anmeldelse
    17. september 2009

    Musketererne, der overtog kunstscenen i 60'erne

    Lars Morells store bog om 60'ernes eksperimenterende kunstskole, 'Eksskolen', er et overflødighedshorn af oplysninger, en mærkelig blanding af heltekvad og roman
    Elever fra 60'ernes eksperimenterende kunstskole, Eksskolen (1961-1969), overtog stort set rub og stub på den danske kunstscene, fordi de holdt sammen. På billedet opfører Tom Krøjer en lydhappening i forbindelse med Foreningen for Ung Dansk Kunsts femårsudstilling. Med et 'svup' har han netop tømt en dåse spinat ud på papiret på gulvet. I baggrunden Aase og Poul Gernes.