Person

Svend Åge Madsen

Anmeldelse
6. november 2020

Svend Åge Madsens skrift kan ikke længere følge med hans mange påfund

Der er utopiske drømme og ekkoer af de gamle bøger i Svend Åge Madsens nye roman, ’Fremtidsspejl’. Den tilbyder et nyt blik på forfatterskabet. I sig selv er den ikke helt vellykket
Utopien er det mest spændende ved ’Fremtidsspejl’, både fordi den er helt tilforladelig og samtidig lige har antydningen af mørke undertoner – og fordi den kaster lys tilbage på Svend Åge Madsens forfatterskab.
Essay
15. november 2019

I 2011 blev Danmark ramt af ‘Jussimania’ og krimien kom på de fines bord

Bibliotekspengene rullede ind til de største krimiforfattere, samtidig med at kriminalromanen bevægede sig fra ’sniksnak’ til at få stadig større betydning for det litterære kredsløb
Jussi Adler-Olsen op restaurant NIMB, hvor han møder den samlede danske verdenspresse i forbindelse med, at han modtager De Gyldne Laurbær.
Anmeldelse
1. november 2019

Et bombardement af historier, sidehistorier og flere historier i romanen ’Enden på tragedie’

Ingen kan skabe kinesiske æskesystemer fra fremtiden som Svend Åge Madsen. Men i hans nye roman, ’Enden på tragedie’, bliver der alligevel lidt for mange historier at holde styr på
Fortællingen går i sit hastige tempo over stok og sten og slår ikke rigtig rødder i mig, får ikke det sansemættede liv, jeg kunne have ønsket mig, skriver Nanna Goul.
Anmeldelse
19. september 2019

Svend Åge Madsens alternative fremtid bærer slikfarvede kostumer

Rune David Grues iscenesættelse af Svend Åge Madsens roman ’Se dagens lys’ fra 1980 bliver i Julie Petrine Glargaards dramatisering mere aktuel end nogensinde. Og så er forestillingen pakket utroligt lækkert ind i Julian Juhlins visuelt betagende scenografi
'Se dagens lys' forstærkes af Julian Juhlins smukke scenografi i effektfuldt samspil med Svend Åge Madsens fortælling. 
Foto
13. januar 2018

Iscenesat: Svend Åge Madsen

Vi har givet forfatterne frihed til selv at bestemme, hvordan de vil fremtræde, og hvilken rolle de vil spille
Vi har givet forfatterne frihed til selv at bestemme, hvordan de vil fremtræde, og hvilken rolle de vil spille
Anmeldelse
16. december 2017

I 2017 gik der halvhjertet hybrid og kaotisk collage i litteraturen

De overordnede kodeord i det slappe litteraturår 2017 blev, tematisk set, flygtninge, oprør, sorg og dystopi, men samtidig, formmæssigt set, såvel mammutformat som collage og kaos
De overordnede kodeord i det slappe litteraturår 2017 blev, tematisk set, flygtninge, oprør, sorg og dystopi, men samtidig, formmæssigt set, såvel mammutformat som collage og kaos
Anmeldelse
14. oktober 2017

Suveræne Svend Åge Madsen tilbyder os en vej ud af glemslen

Svend Åge Madsen har skabt en smuk indre sammenhæng i sit værk ved en egensindig, ejendommelig, mærkværdig og bemærkelsesværdig bog, hvis vigtigste kvalitet er den samtidige og lige mærkbare tilstedeværelse af intellektuel gennemlysthed og følsom menneskekærlighed
I ’Af den anden verden’ står menneskets valg mellem en syg fantasi om at udrydde det forkerte, i sidste ende ligefrem myrde de forkerte, og så en lysende drøm om forståelse og sameksistens.
20. januar 2017

Steffen Brandt: ’Nu skal man jo ikke dømme ud fra facaden, hverken på Kurts Mor eller Dokk1’

Der findes Aarhus, og så findes der forestillingen om Aarhus, som Steffen Brandt udtrykker det. Information har spurgt en række yndlingsårhusianere om, hvad Aarhus er for dem, og om der findes et før og et efter Aarhus med dobbelt A
Der findes Aarhus, og så findes der forestillingen om Aarhus, som Steffen Brandt udtrykker det. Information har spurgt en række yndlingsårhusianere om, hvad Aarhus er for dem, og om der findes et før og et efter Aarhus med dobbelt A
20. januar 2017

Fra arkivet: Anno 1980

For knap 37 år siden anmeldte Torben Brostrøm den dengang nyeste roman af Svend Åge Madsen, Se dagens lys, under rubrikken Oprør fra fremtiden
For knap 37 år siden anmeldte Torben Brostrøm den dengang nyeste roman af Svend Åge Madsen, Se dagens lys, under rubrikken Oprør fra fremtiden
Folk
19. november 2016

Sider