Person

Svend Åge Madsen

20 før 20

I 2011 blev Danmark ramt af ‘Jussimania’ og krimien kom på de fines bord

Bibliotekspengene rullede ind til de største krimiforfattere, samtidig med at kriminalromanen bevægede sig fra ’sniksnak’ til at få stadig større betydning for det litterære kredsløb

Et bombardement af historier, sidehistorier og flere historier i romanen ’Enden på tragedie’

Ingen kan skabe kinesiske æskesystemer fra fremtiden som Svend Åge Madsen. Men i hans nye roman, ’Enden på tragedie’, bliver der alligevel lidt for mange historier at holde styr på

Svend Åge Madsens alternative fremtid bærer slikfarvede kostumer

Rune David Grues iscenesættelse af Svend Åge Madsens roman ’Se dagens lys’ fra 1980 bliver i Julie Petrine Glargaards dramatisering mere aktuel end nogensinde. Og så er forestillingen pakket utroligt lækkert ind i Julian Juhlins visuelt betagende scenografi

Iscenesat: Svend Åge Madsen

Vi har givet forfatterne frihed til selv at bestemme, hvordan de vil fremtræde, og hvilken rolle de vil spille

I 2017 gik der halvhjertet hybrid og kaotisk collage i litteraturen

De overordnede kodeord i det slappe litteraturår 2017 blev, tematisk set, flygtninge, oprør, sorg og dystopi, men samtidig, formmæssigt set, såvel mammutformat som collage og kaos

Suveræne Svend Åge Madsen tilbyder os en vej ud af glemslen

Svend Åge Madsen har skabt en smuk indre sammenhæng i sit værk ved en egensindig, ejendommelig, mærkværdig og bemærkelsesværdig bog, hvis vigtigste kvalitet er den samtidige og lige mærkbare tilstedeværelse af intellektuel gennemlysthed og følsom menneskekærlighed

Steffen Brandt: ’Nu skal man jo ikke dømme ud fra facaden, hverken på Kurts Mor eller Dokk1’

Der findes Aarhus, og så findes der forestillingen om Aarhus, som Steffen Brandt udtrykker det. Information har spurgt en række yndlingsårhusianere om, hvad Aarhus er for dem, og om der findes et før og et efter Aarhus med dobbelt A

Fra arkivet: Anno 1980

For knap 37 år siden anmeldte Torben Brostrøm den dengang nyeste roman af Svend Åge Madsen, Se dagens lys, under rubrikken Oprør fra fremtiden

Bogfolk

Læser du bøger: Anni Mogensen

Svend Åge Madsen spørger udfordrende til, hvem vi er, siger Nationalmuseets formidlingschef Anni Mogensen

Sider

Mest læste

  1. Der findes Aarhus, og så findes der forestillingen om Aarhus, som Steffen Brandt udtrykker det. Information har spurgt en række yndlingsårhusianere om, hvad Aarhus er for dem, og om der findes et før og et efter Aarhus med dobbelt A
  2. Ingen kan skabe kinesiske æskesystemer fra fremtiden som Svend Åge Madsen. Men i hans nye roman, ’Enden på tragedie’, bliver der alligevel lidt for mange historier at holde styr på
  3. Århus Festuge er i fuld gang og Århus bejler til at blive europæisk kulturhovedstad i 2017. Alligevel er det som om, det meget anvendte brand 'verdens mindste storby' aldrig rigtig bliver en realitet. En række af Århus' kulturpersonligheder ønsker da heller ikke metropolens overbud. De vil hellere være indbyggere i 'verdens største landsby'
  4. En dobbeltroman fra Svend Åge Madsens skakbræt
  5. Svend Åge Madsens ’Tugt og utugt i mellemtiden’ adskiller det uadskillelige og forener det uforenelige. Og har banet vejen for en mere rummelig tanke, der stadig lægger nye spor i litteraturen. Informations Erik Skyum-Nielsen fejrer Svend Åge Madsens 50 års jubilæum med en hyldest til forfatterens hovedværk fra 1976
  6. Svend Åge Madsen har skabt en smuk indre sammenhæng i sit værk ved en egensindig, ejendommelig, mærkværdig og bemærkelsesværdig bog, hvis vigtigste kvalitet er den samtidige og lige mærkbare tilstedeværelse af intellektuel gennemlysthed og følsom menneskekærlighed
  7. De overordnede kodeord i det slappe litteraturår 2017 blev, tematisk set, flygtninge, oprør, sorg og dystopi, men samtidig, formmæssigt set, såvel mammutformat som collage og kaos
  8. Litterær kvalitet lader sig ikke definere. Litteratur gør os ikke til bedre mennesker, men – når den er god – til bedre læsere. Sæsonen rummer rigtig gode eksempler