Person

Svetlana Aleksijevitj

Seks kunstværker, der hylder kunstens forvandlingskraft

Kunsten har til alle tider tematiseret sin egen betydning, indflydelse og magt. Her er seks værker, der alle handler om kunstens evne til at præge og forvandle os – lige fra ’Den Unge Werthers Lidelser’ i tysk romantik til Billy Elliots forbudte dansetrin i britisk socialrealisme

Erindringslitteratur fra den russiske tundra

Sergej Lebedev skriver urovækkende og nødvendigt om fortiden i Sovjetunionen

Nobelpristagers behandling af Tjernobyl-katastrofen er elegant og fintfølende

Svetlana Aleksijevitj skriver på ny følelsernes historie, denne gang om ofrene for Tjernobyl-katastrofen
Det skønne Rusland

Fremtidshåb er det eneste, der ikke er at finde i ny russisk litteratur

Den russiske samtidslitteratur rummer snart sagt alle typer forfattere, emner og genrer, og det skorter ikke på æstetiske nyudviklinger. Men fremtidsoptimismen må man lede længe efter

Sjælehistorikeren Svetlana Aleksijevitj

Svetlana Aleksijevitj trækker det politiske og samfundsmæssige ind på følelsernes og moralens område, når hun i sine vidnesbyrdromaner beskriver sit lands historie og dets katastrofer fra det lille menneskes perspektiv. I hendes nye værker er det ikke krigen og katastrofen, der er omrejningspunktet, men derimod alderdom og kærlighed – og her er det sværere at ’høre musikken i det samlede kor’, fortæller hun

Ideernes krise i Europa

Adam Holm sætter i ti interviews med europæiske forfattere og intellektuelle fokus på et Europa præget af nationalisme, flygtningestrømme og terror. Interviewene er både forstemmende i deres afdækning af idé- og visionsløsheden og bl.a. af samme grund voldsomt stimulerende

Det begyndte som håb, voksede til ekstase og slog om i skuffelse og vrede

99 år efter Sovjetunionens grundlæggelse udkommer sidste bind i nobelpristager Svetlana Aleksijevitjs dokumentarcyklus ’Utopiens stemmer’ på dansk. Den er nogenlunde lige så grandios, lige så foruroligende og lige så gådefuld som det sovjetmenneske, cyklussen giver stemme

På besøg i en utopi

Næsten hele nutidens Minsk er blevet til på tegnebrættet. Minsk er ikke vokset organisk frem af tidens egen gang, men er som by udsprunget af en utopi

Bogtider

Foran på dette store tillæg i anledning af den kommende weekends BogForum har vi sat Karl Ove Knausgård, fordi han i sit fremragende essay her i tillægget taler om litteraturens berettigelse

Bogfolk

Bogfolk fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Svetlana Aleksijevitj skriver på ny følelsernes historie, denne gang om ofrene for Tjernobyl-katastrofen
  2. Sergej Lebedev skriver urovækkende og nødvendigt om fortiden i Sovjetunionen
  3. 99 år efter Sovjetunionens grundlæggelse udkommer sidste bind i nobelpristager Svetlana Aleksijevitjs dokumentarcyklus ’Utopiens stemmer’ på dansk. Den er nogenlunde lige så grandios, lige så foruroligende og lige så gådefuld som det sovjetmenneske, cyklussen giver stemme
  4. Svetlana Aleksijevitj trækker det politiske og samfundsmæssige ind på følelsernes og moralens område, når hun i sine vidnesbyrdromaner beskriver sit lands historie og dets katastrofer fra det lille menneskes perspektiv. I hendes nye værker er det ikke krigen og katastrofen, der er omrejningspunktet, men derimod alderdom og kærlighed – og her er det sværere at ’høre musikken i det samlede kor’, fortæller hun
  5. Nobelprisvinderen Svetlana Aleksijevitj skriver i ’Krigen har ikke et kvindeligt ansigt’ nøgternt dokumentarisk, men når man lukker bogen, erkender man, at der er blevet samlet en kolossal ’åndelig viden’ om mennesket i krig
  6. Adam Holm sætter i ti interviews med europæiske forfattere og intellektuelle fokus på et Europa præget af nationalisme, flygtningestrømme og terror. Interviewene er både forstemmende i deres afdækning af idé- og visionsløsheden og bl.a. af samme grund voldsomt stimulerende
  7. Den russiske samtidslitteratur rummer snart sagt alle typer forfattere, emner og genrer, og det skorter ikke på æstetiske nyudviklinger. Men fremtidsoptimismen må man lede længe efter
  8. Næsten hele nutidens Minsk er blevet til på tegnebrættet. Minsk er ikke vokset organisk frem af tidens egen gang, men er som by udsprunget af en utopi