Person

Tammi Øst

Tammi Øst som Shakespeares klamme krøblingekonge er perfekt, diskret Trump-kritik

Det er subtilt samtidskritisk, når Jens Albinus fritskraber Shakespeares store magtspilsdrama om superskurken Richard III på sin lille scene på Husets Teater. Tammi Øst er magtmennesket med det hele i munden og fuld af tragisk tiltrækningskraft
Anmeldelse

Angsten for anmelderen

’Status’ er blevet en blændende afdækning af kunstnerens følsomhed – og anmelderens utilregnelighed – i Husets Teaters modige dramatisering af Erlend Loes roman

Sarte fødder hos gamle grækere

’Ødipus’ på Skuespilhuset er blevet en forfriskende fysisk fortolkning af Sofokles’ gamle tragedie. Men Elisa Kragerups iscenesættelse mister grebet om ’Antigone’

Tammi spiser kirsebær med Tjekhov

Den gamle russiske dramatiker lader sig gladelig forføre af Tammi Øst på Aalborg Teater. Samme held har Charlotte Fich på Aarhus Teater desværre ikke

Intuitivt møde med et voksenliv

For en 11-årig pige kan biblioteket være en genvej til det voksenliv, som venter. Det var det for skuespilleren Tammi Øst, aktuel med teaterkoncerten Cirkus Fantastica på Folketeatret

Tilbage til kedsomheden

Bernard-Marie Koltès’ ørkenkamp bliver ikke fængende, som man skulle have troet. Er tiden bare løbet fra stykket?

Ulf bider bare bedst

Bertel Haarder er værste yndlingshadepolitiker i Cirkusrevyen 2011 og Milena Penkowa er lækreste lamselår. Men måske er det alligevel satiren over os helt almindelige danskere, der blomstrer vildest på Bakken i år

Klassikere kræver sin skuespiller

Som skuespiller er den største udfordring at undgå at læne sig tilbage i de lidt for kendte roller. Det kan virke lammende, hvis man ikke nyfortolker en klassiker, men der er grænser. Også for skuespillere

Når værdierne nulstilles

Teatret leger med idéen om at begynde helt forfra. Efter klimakatastrofen, efter krigen, efter Grundtvig. Og på Café Teatret får Olaf Johannessen permafrosten til at smelte

Kunne tre kvinder nedlægge Børsen?

Der blev holdt ’After-party på Børsen’. Men lige som i finansvirke-ligheden burde man nok være smuttet, da festen var sjovest

Sider

Mest læste

  1. Astrid Saalbachs 'Aske til aske - støv til støv' på Husets Teater er så fremragende, at det næsten ikke er til at holde ud TEATER Det er lumsk, Astrid Saalbachs nye stykke. Det begynder så morsomt og kitchet, at man intetanende bare føler sig vidunderligt godt underholdt...
  2. Og straks faldt hele København i søvn. På trods af Herman Bang-forestillingens ekstreme skønhedsdekadence i Skuespilhuset
  3. Når hun nu godt vidste, hvad der foregik? Ghita Nørby spiller moderen i Erling Jepsens incestfamilie, så man pludselig forstår hvorfor
  4. Som skuespiller er den største udfordring at undgå at læne sig tilbage i de lidt for kendte roller. Det kan virke lammende, hvis man ikke nyfortolker en klassiker, men der er grænser. Også for skuespillere
  5. Tracy Letts' familiedrama på Betty Nansen Teatret imponerer kun med middelmådighed. Også selv om Ghita Nørby spiller fremragende som hundjævel og hævnemama
  6. UDSTILLINGER *Robert Smithson - retrospektive værker 1955-1973 er en udstilling, som Arken har skabt i samarbejde med Museet for Samtidskunst i Oslo og Moderna Museet i Stockholm...
  7. ’Status’ er blevet en blændende afdækning af kunstnerens følsomhed – og anmelderens utilregnelighed – i Husets Teaters modige dramatisering af Erlend Loes roman
  8. ’Ødipus’ på Skuespilhuset er blevet en forfriskende fysisk fortolkning af Sofokles’ gamle tragedie. Men Elisa Kragerups iscenesættelse mister grebet om ’Antigone’