Person

Thomas Bendixen

Anmeldelse

Ildsprudlende og komisk endevending af kønnene

Bergmans ’Scener fra et ægteskab’ bliver på Det Kongelige Teater en ildsprudende, men også komisk endevending af kønnene. Uden at nogen bliver klogere eller lykkeligere

Parforholdet anno 2017 er stadig næsten bergmansk

Ingmar Bergman ramte en kønspolitisk nerve, da hans ’Scener fra et ægteskab’ havde premiere i 1973. Uden at vide det forudså han i sin skildring af et ægteskab i opløsning parforholdets dynamikker anno 2017. Næsten i hvert fald. Nu er Bergmans stykke på Det Kongelige Teater ført helt op til i dag: Rollerne er byttet om, så kvinden er manden, og manden er kvinden

Derfor vil jeg aldrig glemme Henning Jensen

’Hvor fanden er min nøgle?’ lyder det uhyggeligt overbevisende fra Henning Jensen i Thomas Bendixens stærke demensforestilling ’Med sne’ på Skuespilhuset

Jeppe fanget i moderne magtspil

Olaf Johannessens ’Jeppe på Bjerget’ har kun sine to ulydige ben at stole på i Thomas Bendixens kyniske fortolkning af den ensomme dranker i Holbergs komedie

Cecilie Stenspil hitter i dansk Gøgereden 2

’Next to Normal’ virker som en følelsesbombe. Når Cecilie Stenspil stirrer tomt ud i rummet, kan man mærke, hvordan depressionen lammer alt i hende. For Thomas Bendixen har iscenesat denne ellers banale rockmusical, så alt er i sync. Sjælesync

Mest læste

  1. Ingmar Bergman ramte en kønspolitisk nerve, da hans ’Scener fra et ægteskab’ havde premiere i 1973. Uden at vide det forudså han i sin skildring af et ægteskab i opløsning parforholdets dynamikker anno 2017. Næsten i hvert fald. Nu er Bergmans stykke på Det Kongelige Teater ført helt op til i dag: Rollerne er byttet om, så kvinden er manden, og manden er kvinden
  2. Bergmans ’Scener fra et ægteskab’ bliver på Det Kongelige Teater en ildsprudende, men også komisk endevending af kønnene. Uden at nogen bliver klogere eller lykkeligere
  3. ’Next to Normal’ virker som en følelsesbombe. Når Cecilie Stenspil stirrer tomt ud i rummet, kan man mærke, hvordan depressionen lammer alt i hende. For Thomas Bendixen har iscenesat denne ellers banale rockmusical, så alt er i sync. Sjælesync
  4. ’Hvor fanden er min nøgle?’ lyder det uhyggeligt overbevisende fra Henning Jensen i Thomas Bendixens stærke demensforestilling ’Med sne’ på Skuespilhuset