Person

Thomas Bernhard

Kommentar
1. november 2019

Jonas Eika lavede lige en mild Thomas Bernhard

I kunsten at skide i egen rede og holde politiske taler i forbindelse med litterære udmærkelser, står Jonas Eika stadig noget i skyggen af mesteren over dem alle
I kunsten at skide i egen rede og holde politiske taler i forbindelse med litterære udmærkelser, står Jonas Eika stadig noget i skyggen af mesteren over dem alle
Anmeldelse
1. november 2019

Bernhard-perle: Skal der med kunststøtten følge en pligt til at udbrede kendskabet til bogen?

Endnu en oversættelse lægger sig til det imponerende boost af Thomas Bernhards forfatterskab på dansk. Men selv den bedste og bedst oversatte litteratur sætter ikke af sig selv varige spor
Anmeldelse
26. juli 2019

Thomas Bernhards ’Beton’ er et stærkt portræt af en fortvivlet overspringshandler

Thomas Bernhards bøger holder sig oftest inden for et begrænset antal emner, der udforskes. Sådan er det også i Beton, der netop er blevet oversat til dansk. Den er afgrænset til at handle om en mands tærende lungesygdom og hans foragt for læger. Og det er et stærkt portræt
De seneste år er flere af Thomas Bernhards bøger blevet oversat til dansk. Nyeste skud på stammen er ’Beton’.

Velkommen til årets vigtigste litterære debat

Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Anmeldelse
23. januar 2016

Mennesket er en flygtning på jorden

Sidste bind i østrigske Thomas Bernhards kunstnertrilogi er et højdepunkt i det samlede forfatterskab – en vildere og sørgeligere, sjovere og mere foruroligende Bernhard
Hovedpersonen i ’Gamle mestre’, den lettere excentriske musikkritiker Reger, har i mere end 36 år hver anden formiddag besøgt Wiens kunsthistoriske museum for at se på Tintorettos maleri ’Den hvidskæggede mand’.
Anmeldelse
8. august 2014

Her er kun kulde

Fjerde bind af Thomas Bernhards selvbiografiske værk er nu kommet på dansk. ’Kulden’ omhandler den unge Bernhards indlæggelse på lungesanatoriet Grafenhof og er noget af en kold omgang
26. juli 2013

1980'erne: Smædeskrift

Thomas Bernhards ætsende frontalangreb på forløjet og indbildsk kunstmiljø har skabt en europæisk specialitet: tragikomedien
Thomas Bernhard (billedet) portrætterede i ’Træfældning’ personer fra sin egen ungdoms omgangskreds, heriblandt forfatteren og komponisten Gerhard Lampersberg (i bogen Auersberger), der efterfølgende sørgede for, at bogen blev beslaglagt.
Anmeldelse
12. april 2013

Dødsværelsets klaustrofobi

Det kunstneriske åndedræt er hivende og rivende i en betagende retorisk strøm i det nye stadium af Thomas Bernhards selvbiografiske roman i fem bind
Anmeldelse
18. juni 2012

Gennem kælderen til friheden

Thomas Bernhards fortsatte romanbiografi om en ung mands kontrastfyldte liv i Salzburg i 1940’erne
Typiske smedejernsskilte i Getreidegasse, der er Salzburgs pæne forretningsgade. En verden til forskel fra bogens kælderbutik i det mindre pæne Scherzhauserfeld-kvarter .
Anmeldelse
17. februar 2012

Den uslippelige forbitrelse

Thomas Bernhards erindring fra nazismens og katolicismens Salzburg er et vigtigt supplement til andre udgivelser af forfatteren
  • Anmeldelse
    1. november 2019

    Bernhard-perle: Skal der med kunststøtten følge en pligt til at udbrede kendskabet til bogen?

    Endnu en oversættelse lægger sig til det imponerende boost af Thomas Bernhards forfatterskab på dansk. Men selv den bedste og bedst oversatte litteratur sætter ikke af sig selv varige spor
  • Velkommen til årets vigtigste litterære debat

    Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
    Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  • 26. juli 2013

    1980'erne: Smædeskrift

    Thomas Bernhards ætsende frontalangreb på forløjet og indbildsk kunstmiljø har skabt en europæisk specialitet: tragikomedien
    Thomas Bernhard (billedet) portrætterede i ’Træfældning’ personer fra sin egen ungdoms omgangskreds, heriblandt forfatteren og komponisten Gerhard Lampersberg (i bogen Auersberger), der efterfølgende sørgede for, at bogen blev beslaglagt.