Person

Thomas Korsgaard

Frida Brygmann og Thomas Korsgaard har skrevet en opdatering af ’Gummi-Tarzan’

Vatnisser og historier om vatnisser holder bare. Det ved vi fra Gummi-Tarzan og nu hans lidelsesfælle Minimund

’Coronamonologerne’ fra Teater Republique rammer lige dér, hvor savnet sidder

Christina Hagen, Thomas Korsgaard og Madame Nielsen er forfatterne bag de tre første corona-monologer, som kulturhungrende danskere kan opleve hos Teater Republique. Online, naturligvis

Daniel Boysens anden roman er både sær og særlig

Boysens særsprog er poetisk overlevelse, men hans roman har også en svaghed for pointeret finurlighed
Radio Information

Ellen Trane Nørby i kampen, udkanten i litteraturen og konkursrytterne i hellig krig

Radio Information er på pletten igen. Denne uge om momssvindlere med forbindelser til al-Qaeda og Islamisk Stat, Udkantslitteraturens genkomst i 2002, og om Ellen Trane Nørbys kamp mod Inger Støjberg

I år 2002 skrev Udkantsdanmark igen

Med Erling Jepsen kom udkanten igen i centrum i dansk litteratur, og de stemmeløse stemmer fik pludselig stemme i en ny hjemstavnslitteratur. Året er 2002
Anmeldelse

Dansk romankunst har i Thomas Korsgaard fået en stilsikker fortæller og indsigtsfuld ekspert i mislykket samtale

Thomas Korsgaard fortsætter i sin anden roman med sikker hånd afdækningen af »syg« kommunikation i en familie belastet af hemmeligheder, løgne og svigt
Forfattere og penge

Forfatter til hjemstavnsroman: »Man er villig til at sælge alt for at skrive«

Thomas Korsgaard debuterede i 2017 med sin hjemstavnsroman ’Hvis der skulle komme et menneske forbi’, i denne serie fortæller han om mikrolån, skodlejligheder og telefonsælgerjob

I 2017 gik der halvhjertet hybrid og kaotisk collage i litteraturen

De overordnede kodeord i det slappe litteraturår 2017 blev, tematisk set, flygtninge, oprør, sorg og dystopi, men samtidig, formmæssigt set, såvel mammutformat som collage og kaos

Gid det var mig: Thomas Korsgaard

Hvem lader forfatterne sig inspirere af, og hvem misunder de for deres arbejde med sproget? På denne plads fremhæver en dansk forfatter hver uge et uddrag fra et skønlitterært værk, vedkommende ville ønske, at han eller hun havde skrevet – og forklarer hvorfor

Sider

Mest læste

  1. Stoffet er stærkt nok – og selvbiografisk – i Thomas Korsgaards debut, men som læser føler man sig som charterturist på tur i den smattede udkant
  2. Ud af autofiktionens indiskretioner
  3. Thomas Korsgaard fortsætter i sin anden roman med sikker hånd afdækningen af »syg« kommunikation i en familie belastet af hemmeligheder, løgne og svigt
  4. Christina Hagen, Thomas Korsgaard og Madame Nielsen er forfatterne bag de tre første corona-monologer, som kulturhungrende danskere kan opleve hos Teater Republique. Online, naturligvis
  5. Torsdag debuterede 21-årige Thomas Korsgaard med sin roman om Tue, der vokser op på en gård i Nørre Ørum lidt uden for Skive, hvor stanken af lort og døde dyr aldrig helt forsvinder. Tue er ikke Thomas, men bogen er alligevel stærkt inspireret af forfatterens egen opvækst
  6. Klasseperspektivet er tilbage i dansk samtidslitteratur, der i stigende grad giver stemme til den underklasse, der ikke kan imødekomme konkurrencestatens krav om produktivitet og omstillingsparathed. Men litteraturkritikken overser klasseperspektivet og læser hellere efter køn, identitet, globale kriser og klimaforandringer, lyder en kritik
  7. Vatnisser og historier om vatnisser holder bare. Det ved vi fra Gummi-Tarzan og nu hans lidelsesfælle Minimund
  8. Med Erling Jepsen kom udkanten igen i centrum i dansk litteratur, og de stemmeløse stemmer fik pludselig stemme i en ny hjemstavnslitteratur. Året er 2002