Person

Thomas Vinterberg

Thomas Vinterbergs film om russisk ubådsulykke virker for konstrueret til at være rørende

Skuespillerne virker fløjet ind fra hver sit filmiske univers til en velmenende genopførelse af en virkelig tragedie i Thomas Vinterbergs engelsksprogede katastrofefilm ’Kursk’
Gratulationslisten 2016

Krænkede mænd og pjækkerøve fortjener også priser

Ordener hænger man på idioter. Men ikke i Information. Her giver vi dem til folk, der har fortjent dem. Det er tid til årets store hædersfest. Her er Gratulationsprisen 2016

Skam og skændsel

Jeg skammer mig ikke over at være dansker. Det synes jeg heller ikke, Thomas Vinterberg og de andre skulle gøre. Lad skam og skændsel overgå dem, der fortjener det

Kan man skamme sig over sit land?

Adskillige kunstnere skammer sig for tiden over den asylpolitik, der føres i Danmark, men kan man overhovedet skamme sig eller være stolt over noget, man ikke selv har gjort?

Referat fra Informations kollektivanmeldelse af ’Kollektivet’

Som en homage til 1970’ernes alternative boform har Informations kulturredaktion valgt at anmelde Thomas Vinterbergs nye film ’Kollektivet’ kollektivt. Her følger et referat af vores husmøde

’Der er blevet skældt alt for meget ud på 68’erne’

Thomas Vinterberg ønskede med sin nye film ’Kollektivet’, at folk skulle forlade biografen med en længsel efter langbordets fælles- og vildskab. Men om det er lykkedes, er han ikke så sikker på

En film i sine egne følelsers vold

Thomas Vinterberg er stilsikker i sit første periodedrama ’Far from the Madding Crowd’ om fighteren Bathsheba Everdene. Ja, han formår endda at give æstetikken en nutidig nerve og fortællingen en høj puls uden at det virker forceret. Og så er der fuld gas på sanseligheden

’Der er noget traurigt over at være sådan et arthouse-kid’

Thomas Vinterberg har med det romantiske drama ’Far from the Madding Crowd’ kastet sig ud i at lave ’sådan en film, man ser første juledag’, som han siger. Som et frikvarter fra det pres, der hviler på ham som en af Danmarks mest anerkendte instruktører

Stor ballade om en lille mand af guld

Vil man nomineres til – eller ligefrem vinde – en Oscar, skal man have Det Amerikanske Filmakademis 6.000 medlemmer, til at se ens film. Det er svært, fordi der er så mange film, og de ikke kan nå at se dem alle. Oscarkapløbet ligner efterhånden en præsidentvalgkamp og er kun blevet mere og mere intenst gennem de seneste 15-20 år

Danske film blandt Oscar-favoritterne

Som ventet var både ’Jagten’ og ’The Act of Killing’ på listen, da Oscar-nomineringerne i går blev offentliggjort. Og sørme om ikke der også var en nominering til den danske kortfilm ’Helium’

Sider

Mest læste

  1. Flot billetsalg, interessante film, adskillige filmpriser, for dårlige børnefilm. Sådan kunne man opsummere spillefilmåret 2012, der lige straks er forbi. Informations filmredaktør ser tilbage
  2. Skuespillerne virker fløjet ind fra hver sit filmiske univers til en velmenende genopførelse af en virkelig tragedie i Thomas Vinterbergs engelsksprogede katastrofefilm ’Kursk’
  3. Men pædofili forsvinder altså ikke ved, at vi spærrer folk inde eller spytter på dem på gaden
  4. Om scenekunst, om scenekunst, om scenekunst, om scenekunst og om scenekunst
  5. Thomas Vinterberg latterliggør kollektivet som institution. Derfor bliver Skuespilhusets stykke temmelig uinteressant. Men Benedikte Hansen sætter ild til illusionerne om fri sex
  6. Thomas Vinterbergs Festen er et fremragende og stærkt spillet familiedrama, der på imponerende vis får søsat det ambitiøse dogmeprojekt FILMFESTIVAL Skal man allerede nu, hvor den første af de to danske dogmefilm i konkurrence i Cannes er blevet vist, begynde at vurdere hele projektets gangbarhed, så må man sige, at det starter overmåde godt...
  7. Dansk film var i 2013 hvid, heteroseksuel og mandsdomineret. Information tester årets 19 danske spillefilm for repræsentation af køn, race, seksualitet, kroppe, klasse og demografi
  8. Film handler ikke om priser eller håndværk, men om at røre publikum, siger Thomas Bo Larsen, der er aktuel i Thomas Vinterbergs drama ’Jagten’, hvor han spiller en mand splittet mellem sin datter og sin bedste ven. Modsat stort set alle sine kolleger er Thomas Bo Larsen vokset op i en betonghetto, og selv om hans repertoire efterhånden er bredt, finder han glæde ved at ’forsvare arbejderen’