Person

Thomas Vinterberg

Kunstpauser

Krister Moltzen: »Pauser er jo pinlige. Men på den anden side af pinligheden kommer der tit noget, der er sandt«

Pausen er et essentielt virkemiddel for dokumentarist og podcastmand Krister Moltzen. Ofte – fortæller han i dette første interview i vores nye serie om pauser i kunsten – betyder en pause, at der på den anden side vil blive sagt noget, der ikke er blevet sagt før

Der er brug for Filmværkstedet i en verden, der handler så meget om billetsalg og omsætning

For sølle 1,2 millioner kroner om året kan Københavns Kommune sikre Filmværkstedets overlevelse og dermed bevare et sted, hvor nye talenter kan boltre sig, og de unikke stemmer, vi skal fejre i fremtiden, kan blive hørt

Thomas Vinterbergs film om russisk ubådsulykke virker for konstrueret til at være rørende

Skuespillerne virker fløjet ind fra hver sit filmiske univers til en velmenende genopførelse af en virkelig tragedie i Thomas Vinterbergs engelsksprogede katastrofefilm ’Kursk’
Gratulationslisten 2016

Krænkede mænd og pjækkerøve fortjener også priser

Ordener hænger man på idioter. Men ikke i Information. Her giver vi dem til folk, der har fortjent dem. Det er tid til årets store hædersfest. Her er Gratulationsprisen 2016

Skam og skændsel

Jeg skammer mig ikke over at være dansker. Det synes jeg heller ikke, Thomas Vinterberg og de andre skulle gøre. Lad skam og skændsel overgå dem, der fortjener det

Kan man skamme sig over sit land?

Adskillige kunstnere skammer sig for tiden over den asylpolitik, der føres i Danmark, men kan man overhovedet skamme sig eller være stolt over noget, man ikke selv har gjort?

Referat fra Informations kollektivanmeldelse af ’Kollektivet’

Som en homage til 1970’ernes alternative boform har Informations kulturredaktion valgt at anmelde Thomas Vinterbergs nye film ’Kollektivet’ kollektivt. Her følger et referat af vores husmøde

’Der er blevet skældt alt for meget ud på 68’erne’

Thomas Vinterberg ønskede med sin nye film ’Kollektivet’, at folk skulle forlade biografen med en længsel efter langbordets fælles- og vildskab. Men om det er lykkedes, er han ikke så sikker på

En film i sine egne følelsers vold

Thomas Vinterberg er stilsikker i sit første periodedrama ’Far from the Madding Crowd’ om fighteren Bathsheba Everdene. Ja, han formår endda at give æstetikken en nutidig nerve og fortællingen en høj puls uden at det virker forceret. Og så er der fuld gas på sanseligheden

’Der er noget traurigt over at være sådan et arthouse-kid’

Thomas Vinterberg har med det romantiske drama ’Far from the Madding Crowd’ kastet sig ud i at lave ’sådan en film, man ser første juledag’, som han siger. Som et frikvarter fra det pres, der hviler på ham som en af Danmarks mest anerkendte instruktører

Sider

Mest læste

  1. Pausen er et essentielt virkemiddel for dokumentarist og podcastmand Krister Moltzen. Ofte – fortæller han i dette første interview i vores nye serie om pauser i kunsten – betyder en pause, at der på den anden side vil blive sagt noget, der ikke er blevet sagt før
  2. Thomas Vinterberg sætter ikke mange fødder forkert i sin medrivende nye film, ’Jagten’, et betimeligt drama om forfølgelsen af en uskyldig mand, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes og lørdag aften blev vist for pressen
  3. Thomas Vinterbergs Festen er et fremragende og stærkt spillet familiedrama, der på imponerende vis får søsat det ambitiøse dogmeprojekt FILMFESTIVAL Skal man allerede nu, hvor den første af de to danske dogmefilm i konkurrence i Cannes er blevet vist, begynde at vurdere hele projektets gangbarhed, så må man sige, at det starter overmåde godt...
  4. Skuespillerne virker fløjet ind fra hver sit filmiske univers til en velmenende genopførelse af en virkelig tragedie i Thomas Vinterbergs engelsksprogede katastrofefilm ’Kursk’
  5. Der er ingen onde, kun velmenende hovedpersoner i Thomas Vnterbergs mesterlige og dybt gribende 'Jagten' om psykisk smitte og fortabelse i det nydeligt velregulerede Danmark
  6. ’Jagten’ har allerede før premieren skabt fornyet debat om falske pædofilianklager. Instruktøren er glad for debatten, men understreger, at filmen også handler om menneskelighed, kærlighed, tilgivelse og tab af uskyld
  7. Om scenekunst, om scenekunst, om scenekunst, om scenekunst og om scenekunst
  8. Med sin nye film 'Submarino' har Thomas Vinterberg nok skabt sin hidtil bedste film - et socialrealistisk mesterværk