At filmskoleelever åbenbart kan finde på at udvandre i protest mod en fiktiv filmkarakters racistiske opførsel kan forklares med almindelig studentikos iver efter at markere et standpunkt. Mere bekymrende er det, at der blandt lærerne lader til at være forståelse for sartheden
Tine Fischer, leder og grundlægger af den succesfulde dokumentarfilmfestival CPH:DOX, er ny rektor for Den Danske Filmskole. Der venter hende mange og store udfordringer på en skole, der både har brug for ro og fremtidsvisioner
Køb kunst, plader, teatergavekort, og køb billetter til en onlinefilmfestival. For under coronakrisen skal du huske at forbruge den kultur, du ønsker også skal findes på den anden side
Kønsulighed og manglende repræsentation i filmbranchen skal afhjælpes gennem handling. Men det vil være ærgerligt, hvis det bliver på bekostning af kunsten
I disse dage viser CPH:DOX dansk og international dokumentarfilm i god form frem. Men selv om der er priser og lovord til den danske dokumentarfilm, er genren også udfordret af økonomi, vaklende kulturpolitik og – måske – af nye vinde på Filmskolen. Information har inviteret fire aktuelle dokumentarfilminstruktører til en rundbordssamtale om genrens tilstand og muligheder
Dokumentarfilm har også en betydning uden for biografsalen, siger Tine Fischer, leder af dokumentarfilmfestivalen CPH: DOX, der begynder i dag og blandt andet har aktivisme og fem såkaldte Megatrends på programmet
I disse dage viser CPH:DOX dansk og international dokumentarfilm i god form frem. Men selv om der er priser og lovord til den danske dokumentarfilm, er genren også udfordret af økonomi, vaklende kulturpolitik og – måske – af nye vinde på Filmskolen. Information har inviteret fire aktuelle dokumentarfilminstruktører til en rundbordssamtale om genrens tilstand og muligheder
Tine Fischer, leder og grundlægger af den succesfulde dokumentarfilmfestival CPH:DOX, er ny rektor for Den Danske Filmskole. Der venter hende mange og store udfordringer på en skole, der både har brug for ro og fremtidsvisioner
At filmskoleelever åbenbart kan finde på at udvandre i protest mod en fiktiv filmkarakters racistiske opførsel kan forklares med almindelig studentikos iver efter at markere et standpunkt. Mere bekymrende er det, at der blandt lærerne lader til at være forståelse for sartheden