Tobias Lindholms amerikanske true crime-drama ’The Good Nurse’ fokuserer mere på systemfejlene i det amerikanske sundhedsvæsen end på drabsmandens – en tilsyneladende omsorgsfuld sygeplejerske – psykopati
I sin nye film fortæller Tobias Lindholm om sygeplejersken Charlie Cullen, der er en af de værste seriemordere i historien. Men det er en anden sygeplejerske, Amy Loughren, som er filmens menneskelige omdrejningspunkt
Danske kunst- og kulturudtryk om Afghanistankrigen er gennemsyret af soldaterfiguren og dennes traume, mener flere eksperter. Og derved kan man miste blik for krigens hverdag og den politiske analyse. Kunstnerne selv, heriblandt Dy Plambeck og John Kørner, mener ikke, at det ene udelukker det andet. Hvis bare man tager et nærmere kig
Christoffer Boes nye melodrama, ’Smagen af sult’, minder med sit portræt af en kompromisløs elitekok om instruktørens tidlige kunstfilm. Alt er overvældende og uvirkeligt elegant, mens den grundlæggende historie er ret banal
Film er snyd og bedrag og én stor konstruktion, siger Christoffer Boe. Så man skal skabe bevidsthed om konstruktionen og samtidig give publikum følelsen af noget autentisk. Det sidste er han selv blevet bedre til med tiden, siger filminstruktøren, der er aktuel med kærlighedsdramaet ’Smagen af sult’
Den knugende stemning i Tobias Lindholms miniserie afløses af en kortvarig jubel, da de sidste ligdele bliver fundet på havbunden, men man er ikke i tvivl om, at den er midlertidig og iblandet rædsel
TV 2’s nye miniserie skildrer Danmarkshistoriens måske mest bestialske drab set fra efterforskernes side, og det gør den godt. Information anmelder samtlige seks afsnit, her det første
Instruktøren og manuskriptforfatteren Tobias Lindholm har lavet en miniserie, ’Efterforskningen’, om mordet på Kim Wall og politiets efterforskning af sagen. Det er ikke en serie om de brutale og mørke aspekter af sagen, siger han. Derimod handler den om lyset, håbet og mennesker, der stod sammen
Stjernerne er stadig lige uopnåelige, og Kristian Thulesen Dahl roder rundt i sine principper. Til gengæld har en 15-årig dansker haft succes i fire uger, og prins Henriks pladesamling er på auktion. Ugen har ført til nye erkendelser for kulturredaktionen
Michael Noer har villet lave en film om bønder i 1850’ernes Danmark med samme energi og tempo som en nutidsfilm i Københavns Nordvestkvarter. Der var stor elendighed, har han lært, men der kunne findes stor glæde i at gøre noget, man var nødt til – også når det kom til kærlighed
Thomas Vinterberg sætter ikke mange fødder forkert i sin medrivende nye film, ’Jagten’, et betimeligt drama om forfølgelsen af en uskyldig mand, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes og lørdag aften blev vist for pressen
Danske kunst- og kulturudtryk om Afghanistankrigen er gennemsyret af soldaterfiguren og dennes traume, mener flere eksperter. Og derved kan man miste blik for krigens hverdag og den politiske analyse. Kunstnerne selv, heriblandt Dy Plambeck og John Kørner, mener ikke, at det ene udelukker det andet. Hvis bare man tager et nærmere kig
Tobias Lindholms amerikanske true crime-drama ’The Good Nurse’ fokuserer mere på systemfejlene i det amerikanske sundhedsvæsen end på drabsmandens – en tilsyneladende omsorgsfuld sygeplejerske – psykopati
Der er ingen onde, kun velmenende hovedpersoner i Thomas Vnterbergs mesterlige og dybt gribende 'Jagten' om psykisk smitte og fortabelse i det nydeligt velregulerede Danmark
Det samlede antal piratangreb falder, og en erfaren piratforhandler giver de private sikkerhedsstyrker om bord på skibe æren for det samt en effektiv militær tilstedeværelse. En naiv tilgang til piratbekæmpelse er omsonst; hård magt er nødvendig, lyder det
Christoffer Boes nye melodrama, ’Smagen af sult’, minder med sit portræt af en kompromisløs elitekok om instruktørens tidlige kunstfilm. Alt er overvældende og uvirkeligt elegant, mens den grundlæggende historie er ret banal
I sin nye film fortæller Tobias Lindholm om sygeplejersken Charlie Cullen, der er en af de værste seriemordere i historien. Men det er en anden sygeplejerske, Amy Loughren, som er filmens menneskelige omdrejningspunkt
Michael Noer har villet lave en film om bønder i 1850’ernes Danmark med samme energi og tempo som en nutidsfilm i Københavns Nordvestkvarter. Der var stor elendighed, har han lært, men der kunne findes stor glæde i at gøre noget, man var nødt til – også når det kom til kærlighed