Person

Tom Buk-Swienty

Anmeldelse

Fint nok Flemming Møldrup, men drop Naser Khader næste gang

DRK’s nye bogprogram ’Vild med bøger’ har lovende takter, men falder i konceptfælden og vil for meget forskelligt

Arbejdspladsen: Tom Buk-Swienty

Hvordan indretter forfatterne sig, når de skriver? Hvilke genstande omgiver de sig med, og hvordan ser det i det hele taget ud, der hvor værkerne skrives? Hver uge viser vi en dansk forfatters skrivebord

Krig og kærlighed på første klasse

I tredje bind om familien Dinesen beretter Tom Buk-Swienty letflydende og en anelse altmodisch om overklassens kvaler og dens problemer med at få tiden til at gå

Den rastløse Dinesen

Tom Buk-Swienty driver i anden del om kaptajn Wilhelm Dinesen fortsat stålsat historien frem mod sin tragiske afslutning i den mesterlige beretning

Når fortidens krig skaber mere debat end nutidens

Søndag har tv-serien ’1864’ premiere. Informations Lasse Jensen har mødt sin gamle kontorfælle, forfatteren Tom Buk-Swienty, til en samtale om Dybbøl, kunsten, der giver nye dimensioner, krige, der får deres eget liv, og ahistoriske politikere

Nederlagets mand på bestandig flugt fremad

Tom Buk-Swienty bevæger sig med sin dramadokumentarisme i gråzonen mellem fakta og fiktion. Han holder dog balancen i den medrivende fortælling om Wilhelm Dinesen, der med uro i kroppen fulgte i sin fars krigeriske fodspor men omsider fik nok af blod og død

I kaptajnens fodspor

Tom Buk-Swienty bruger dagbøger, malerier, breve og ikke mindst sig selv, når han som reportagejournalist rejser tilbage i tiden. Arbejdet med sin nye bog om den krigsentusiastiske danske kaptajn Dinesen bragte ham hele vejen fra de midtjyske godser til Schweiz, hvor han med gamle kort og et videokamera i hånden fulgte i hælene på sin hovedperson. Information er gået tæt på forfatterens metode

Læserne spørger: Tom Buk-Swienty

»Jeg kunne dengang ikke fatte, at en krig kunne startes på så tyndt et grundlag. (...) Jeg tog dengang for givet, at Danmark ikke ville være en del af dette ...«

Historieskrivningen skarpvinkles

De seneste års suverænt mest omtalte og bedst sælgende danske historiebøger er dramatiske og skarpvinklede fortællinger, der i højere grad benytter journalistiske metoder end den klassiske historieskrivning. Men kan komplekse historiske begivenheder koges ned til én sandhed?

Løst krudt

I mellemtiden er Mikael Kamber blevet fyret, Tom Buk-Swienty har udgivet endnu en og bedre bog om det store nationale traume. Og der må stå 15 produktionsselskaber og tænke: Ja, så gik der da tid med det

Sider

Mest læste

  1. DRK’s nye bogprogram ’Vild med bøger’ har lovende takter, men falder i konceptfælden og vil for meget forskelligt
  2. Det svidende nederlag ved Dybbøl i 1864 har på godt og ondt præget dansk selvopfattelse gennem de seneste 150 år
  3. »Jeg kunne dengang ikke fatte, at en krig kunne startes på så tyndt et grundlag. (...) Jeg tog dengang for givet, at Danmark ikke ville være en del af dette ...«
  4. Søndag har tv-serien ’1864’ premiere. Informations Lasse Jensen har mødt sin gamle kontorfælle, forfatteren Tom Buk-Swienty, til en samtale om Dybbøl, kunsten, der giver nye dimensioner, krige, der får deres eget liv, og ahistoriske politikere
  5. I tredje bind om familien Dinesen beretter Tom Buk-Swienty letflydende og en anelse altmodisch om overklassens kvaler og dens problemer med at få tiden til at gå
  6. Tom Buk-Swienty driver i anden del om kaptajn Wilhelm Dinesen fortsat stålsat historien frem mod sin tragiske afslutning i den mesterlige beretning
  7. Tom Buk-Swienty bevæger sig med sin dramadokumentarisme i gråzonen mellem fakta og fiktion. Han holder dog balancen i den medrivende fortælling om Wilhelm Dinesen, der med uro i kroppen fulgte i sin fars krigeriske fodspor men omsider fik nok af blod og død
  8. Tom Buk-Swienty bruger dagbøger, malerier, breve og ikke mindst sig selv, når han som reportagejournalist rejser tilbage i tiden. Arbejdet med sin nye bog om den krigsentusiastiske danske kaptajn Dinesen bragte ham hele vejen fra de midtjyske godser til Schweiz, hvor han med gamle kort og et videokamera i hånden fulgte i hælene på sin hovedperson. Information er gået tæt på forfatterens metode