Person

Tom Kristensen

Efter nogle tusind år med sammenhæng og forståelighed sprængte modernisterne hele lortet i luften

Den modernistiske kunst er det rystede menneskes reaktion på modernitetens radikale forandringer af menneskelivet. Uden det 20. århundredes modernisme ville vi ikke fatte dybderne i modernitetens chok, uvished og angst

Thomas Larsen: »Jeg ved, at jeg burde læse mere skønlitteratur«

Berlingskes politiske kommentator Thomas Larsen er aktuel med bogen ’Mette Frederiksen – et politisk portræt’. Selv læser han mest faglitteratur om politik og samfundsforhold, men med jævne mellemrum også Hemingway og andre klassikere

Seks kunstværker, der hylder kunstens forvandlingskraft

Kunsten har til alle tider tematiseret sin egen betydning, indflydelse og magt. Her er seks værker, der alle handler om kunstens evne til at præge og forvandle os – lige fra ’Den Unge Werthers Lidelser’ i tysk romantik til Billy Elliots forbudte dansetrin i britisk socialrealisme

Nexø skildrede proletaren, altså mennesket selv

I ny Martin Andersen Nexø-biografi vægter Henrik Yde data om ’den berømte proletarforfatters’ liv og værk tungere end fortællingen om sprogkunstneren Nexø

Musikalsk forestilling om Tom Kristensen er fuld af pudsige påfund og velklang

BaggårdTeatret i Svendborg har fundet sig en niche med litterært inspirerede, musikalske forestillinger. Men det nye skud på stammen om digteren Tom Kristensen når ikke helt samme højder som tidligere succeser

Ved at kigge verdens farer lige ind i øjnene forsøger vi at komme overens med vores egen dødelighed

En spektakulær mordgåde har de seneste uger forvandlet Danmark til en nation af kriminalreportere. Vi kan næsten ikke holde ud at læse mere om sagens drabelige detaljer, men vi kan heller ikke holde ud at lade være. Selv de, der holder sig for øjnene, kigger ud mellem fingrene. Hvorfor?

’Hærværk’ uden brutalitet

Dramatiseringen af Tom Kristensens roman på Skuespilhuset er blevet hamrende flot. Men tilskueren kommer aldrig helt tæt på stanken af bræk og brændende byer

’Mit arbejde dæmper trangen til at kaste mig ud af vinduet’

Måske skal vi læse Tom Kristensens klassiker ’Hærværk’ på en anden måde i dag. ’Det er jo så moderne at realisere sig selv og hele tiden mærke, at man er i orkanens øje. Hvis nogle relationer ikke fungerer, skal man kaste dem bort,’ siger Rasmus Bjerg, der spiller Ole Jastrau i Det Kongelige Teaters opsætning af klassikeren

Doping er forståeligt i en umenneskelig sport

Cykling er ikke for spejderdrenge. Det er en farlig, brutal og nedbrydende sport – med livet som indsats ned ad de glatte bjergveje. Brutaliteten er det, der drager os mod sporten. Derfor er det hyklerisk, at brugen af doping medfører så stor forargelse

Tæt på distancedigteren

Jesper Lohmanns kabaret rammer en subtil balance mellem Tom Kristensens livsobservationer og hans hærværkstrang

Sider

Mest læste

  1. Nu om stunder synes desperation at være noget patologisk, man forbeholder socialklasse 37, eller også er det trendy og forklædt som metakommentar i en reklamekampagne for ure QLUMMEN Det var efterhånden blevet midt om natten...
  2. Cykling er ikke for spejderdrenge. Det er en farlig, brutal og nedbrydende sport – med livet som indsats ned ad de glatte bjergveje. Brutaliteten er det, der drager os mod sporten. Derfor er det hyklerisk, at brugen af doping medfører så stor forargelse
  3. 'Jeg kan ikke slippe 'The Waste Land' fra 1922'. Hans Hauge skriver om T. S. Eliot
  4. Den modernistiske kunst er det rystede menneskes reaktion på modernitetens radikale forandringer af menneskelivet. Uden det 20. århundredes modernisme ville vi ikke fatte dybderne i modernitetens chok, uvished og angst
  5. Og os med den hvide mands byrde
  6. Der er en dybde i Benny Andersens lyrik, som vi aldrig taler om
  7. Der er megen klogskab og underholdning at hente i sidste bind af ’Danske digtere i det 20. århundrede’, som udkommer i dag. Engang levede de med skæg og hår og bumser og komfurrøv og rynker. Nu lever de i portrætterne, nogle dog mere vellykkede end andre
  8. Jesper Lohmanns kabaret rammer en subtil balance mellem Tom Kristensens livsobservationer og hans hærværkstrang