Person

Tomas Alfredson

Anmeldelse
8. juli 2021

Benedict Cumberbatch er god til at spille helt almindelig i den stemningsfulde ’Den gode spion’

Dominic Cookes ’Den gode spion’, der foregår i tiden omkring Cubakrisen, er en medrivende film, der stemningsfuldt indfanger noget af den samme skyggeverden af bedrag, spionage og storpolitik som de bedste John Le Carré-filmatiseringer
Gode miner til slet spil hos den sovjetiske officer Oleg (Merab Ninidze) og den britiske forretningsmand Greville (Benedict Cumberbatch), der i begyndelsen af 1960’erne er med til at redde verden fra Tredje Verdenskrig i ’Den gode spion’.
Essay
16. december 2019

Derfor er ’Grænse’ en af dette århundredes bedste film

En bred vifte af de grænsedragninger, der strukturerer det menneskelige fællesskab, sættes under pres i Ali Abbasis mesterlige, socialrealistiske troldefilm ’Grænse’, som af den og andre grunde gemmer sig bag låge nummer 16 i Informations julekalender
Tinas troldeidentitet er ikke et magisk-realistisk element, der åbner for en overnaturlig verden, men et jordnært mytologisk indslag i et socialrealistisk univers, hvor spørgsmål om etik, inklusion og udgrænsning hele tiden trænger sig på.
Anmeldelse
11. maj 2018

Ali Abbasi giver med ’Gräns’ publikum en vild tur i vridemaskinen

Den iranskfødte og i Danmark uddannede filminstruktør Ali Abbasis seneste værk, ’Gräns’, der vises på filmfestivalen i Cannes, er et både morsomt og aparte drama om kærlighed, identitet og frigørelse. Og så lover den sammen med en håndfuld andre nye film af unge, ukendte filmskabere godt for dansk films fremtid
To ikke helt almindelige mennesker, Vore og Tina, mødes og tiltrækkes af hinanden i Ali Abbasis på én gang morsomme og barske ’Gräns’. Foto: Spark Film 
Anmeldelse
13. oktober 2017

Filmatisering af Jo Nesbøs ’Snemanden’ burde være god. Det er den ikke

Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film
Filmredaktør Christian Monggaard kan ikke forestille sig, at Nesbø selv er tilfreds, og han kan heller ikke forestille sig, at fans af bøgerne vil være tilfredse med filmatiseringen af ’Snemanden’ – for magen til makværk skal man lede længe efter.
Anmeldelse
9. februar 2012

Det mentale frysepunkt

John le Carré-filmatiseringen ’Dame, konge, es, spion’ er en exceptionelt sober film om de bistre funktionelle alkoholikere, der skulle beskytte os under Den Kolde Krig
Skuespil. Med Gary Oldman (t.h.) i front får man lejlighed til at se en række stortalenter arbej-de, blandt andre danske David Dencik (t.v.).
Interview
7. februar 2012

Paranoia er en menneskelig tragedie

John le Carrés spionthriller ’Dame, konge, es, spion’ regnes for et hovedværk i moderne britisk litteratur takket være sin skildring af Den Kolde Krigs paranoiakultur og sine detaljerede persontegninger af agenter
Tomas Alfredson ( i midten) har lært casting fra Hergé, betror han Information: ’Alle karaktererne i Tintin kan afkodes med det samme, og man husker dem. Det trick ville jeg gerne bruge i min film for at hjælpe publikum med at holde styr på persongalleriet, fordi plottet er så kompliceret’. Til venstre ses John Hurt og hovedrolleindehaveren Gary Oldman (t. h.) i den nye spionfilm. Pr-
Nyhed
7. september 2011

Britiske spioner begejstrer i Venedig

Svenske Tomas Alfredson begejstrer med sin stjernespækkede, engelske filmatisering af le Carré-klassikeren 'Dame, konge, es, spion', og 'Hunger'-instruktør Steve McQueens drama 'Shame' ligner en kommende Guldløve-vinder
Svenske Tomas Alfredson begejstrer med sin stjernespækkede, engelske filmatisering af le Carré-klassikeren 'Dame, konge, es, spion', og 'Hunger'-instruktør Steve McQueens drama 'Shame' ligner en kommende Guldløve-vinder
Anmeldelse
3. marts 2011

Lad den rette film komme ind

Hvad er det med de amerikanere? Matt Reeves' 'Let Me In' er en ganske overflødig amerikansk version af Tomas Alfredsons anderledes originale 'Lad den rette komme ind'
Hvad er det med de amerikanere? Matt Reeves' 'Let Me In' er en ganske overflødig amerikansk version af Tomas Alfredsons anderledes originale 'Lad den rette komme ind'
  • Essay
    16. december 2019

    Derfor er ’Grænse’ en af dette århundredes bedste film

    En bred vifte af de grænsedragninger, der strukturerer det menneskelige fællesskab, sættes under pres i Ali Abbasis mesterlige, socialrealistiske troldefilm ’Grænse’, som af den og andre grunde gemmer sig bag låge nummer 16 i Informations julekalender
    Tinas troldeidentitet er ikke et magisk-realistisk element, der åbner for en overnaturlig verden, men et jordnært mytologisk indslag i et socialrealistisk univers, hvor spørgsmål om etik, inklusion og udgrænsning hele tiden trænger sig på.
  • Anmeldelse
    8. juli 2021

    Benedict Cumberbatch er god til at spille helt almindelig i den stemningsfulde ’Den gode spion’

    Dominic Cookes ’Den gode spion’, der foregår i tiden omkring Cubakrisen, er en medrivende film, der stemningsfuldt indfanger noget af den samme skyggeverden af bedrag, spionage og storpolitik som de bedste John Le Carré-filmatiseringer
    Gode miner til slet spil hos den sovjetiske officer Oleg (Merab Ninidze) og den britiske forretningsmand Greville (Benedict Cumberbatch), der i begyndelsen af 1960’erne er med til at redde verden fra Tredje Verdenskrig i ’Den gode spion’.
  • Anmeldelse
    9. februar 2012

    Det mentale frysepunkt

    John le Carré-filmatiseringen ’Dame, konge, es, spion’ er en exceptionelt sober film om de bistre funktionelle alkoholikere, der skulle beskytte os under Den Kolde Krig
    Skuespil. Med Gary Oldman (t.h.) i front får man lejlighed til at se en række stortalenter arbej-de, blandt andre danske David Dencik (t.v.).
  • Anmeldelse
    13. oktober 2017

    Filmatisering af Jo Nesbøs ’Snemanden’ burde være god. Det er den ikke

    Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film
    Filmredaktør Christian Monggaard kan ikke forestille sig, at Nesbø selv er tilfreds, og han kan heller ikke forestille sig, at fans af bøgerne vil være tilfredse med filmatiseringen af ’Snemanden’ – for magen til makværk skal man lede længe efter.
  • Anmeldelse
    11. maj 2018

    Ali Abbasi giver med ’Gräns’ publikum en vild tur i vridemaskinen

    Den iranskfødte og i Danmark uddannede filminstruktør Ali Abbasis seneste værk, ’Gräns’, der vises på filmfestivalen i Cannes, er et både morsomt og aparte drama om kærlighed, identitet og frigørelse. Og så lover den sammen med en håndfuld andre nye film af unge, ukendte filmskabere godt for dansk films fremtid
    To ikke helt almindelige mennesker, Vore og Tina, mødes og tiltrækkes af hinanden i Ali Abbasis på én gang morsomme og barske ’Gräns’. Foto: Spark Film