Person

Tommy Kenter

Anmeldelse
8. august 2022

Smadremandens perfiditeter renser rummet bedre end nogen håndsprit

Zirkus Nemo har måske aldrig været så velafbalanceret som i år. Med Søren Østergaard som mesterløgner i den anarkistiske manege – og Tommy Kenter som stille klovn
Zirkus Nemo har måske aldrig været så velafbalanceret som i år. Med Søren Østergaard som mesterløgner i den anarkistiske manege – og Tommy Kenter som stille klovn
Feature
24. juli 2021

Kan man stadig sige ’Det sagde hun også i går’?

Vi har en særlig tradition for lummer humor i Danmark med sexjokes på arbejdspladsen, kontroversielle reklamefilm og revynumre under bæltestedet. Men er det stadig muligt at være lummer efter #MeToo? Eller er vores humor i gang med at ændre sig? Kristian Villesen undersøger sagen – og får meget forskellige svar i Kerteminde og København
Revydirektør Mads Nørby og skuespillerne Farshad Kholghi og Kim Hammelsvang mener, at humor må sparke både opad og nedad. De er oplever dog også, at samfundet og humoren er under forandring.
Feature
3. oktober 2020

Staten har altid forsøgt at styre nattelivet. Og nattelivet har altid vundet

Nattelivet er officielt afskaffet. Det er sket før i danmarkshistorien – men det er altid blomstret op igen, for vi har brug for det. Det er om natten, vi er intime, ekstatiske og irrationelle. Det er om natten, vi søger ud af vores skjul »som et rovdyr, der først kommer frem efter mørkets frembrud«. Spørgsmålet er, hvordan nattelivet kommer til at se ud efter coronakrisen?
Nattelivet er officielt afskaffet. Det er sket før i danmarkshistorien – men det er altid blomstret op igen, for vi har brug for det. Det er om natten, vi er intime, ekstatiske og irrationelle. Det er om natten, vi søger ud af vores skjul »som et rovdyr, der først kommer frem efter mørkets frembrud«. Spørgsmålet er, hvordan nattelivet kommer til at se ud efter coronakrisen?
Anmeldelse
31. oktober 2019

Avaz-brødrenes nye melodrama ligner resultatet af en brainstorm over, hvad der kan gå galt i et liv

Tragedierne falder over hinanden for at få én til at tude i Avaz-brødrenes nye drama, ’Kollision’. Men det nytter ikke noget, når handlingen ikke hænger bedre sammen, end den gør
Én ulykke kommer sjældent alene, og da slet ikke i Avaz-brødrenes melodrama Kollision, hvor den ene tragedie tager den anden.  
Feature
26. januar 2017

Ellen Hillingsø: ’Når jeg arbejder med en tekst som denne, skal jeg se ned i min egen afgrund’

Ellen Hillingsø viser en minimal del af sin krop gennem et hul i en sort kasse på Østerbro. Hun har sjældent givet så meget af sig selv, som hun gør i Samuel Becketts ’Not I’
Nuet, gasværket, Østerbro og alt andet er reduceret til Ellen Hillingsøs postkasserøde læber i opsætningen af Samuel Backetts ’Not I’.
Anmeldelse
11. januar 2012

Vild med Kentex

Tommy Kenter charmerer med raffinerede fortolkninger af sine egne højdepunkter gennem 50 år. Musikalsk sikker på benene, omend showet slingrer
Tommy Kenter charmerer med raffinerede fortolkninger af sine egne højdepunkter gennem 50 år. Musikalsk sikker på benene, omend showet slingrer
Interview
21. september 2011

Blød som smør i mandens arme

Britt Bendixen, dommer i 'Vild med Dans', mener, at Helle nok ville være for dominerende som partner i en vals eller slowfox med Villy
Klumme
16. marts 2011

Drømmen om at få sin egen bar og cafe

Filminstruktøren Claus Ploug har med 'Kind of Blue' realiseret sin drøm, efter at han slap ud af en kæmpegæld ved at sælge avisabonnementer
Anmeldelse
8. januar 2011

Med Kenter i stormens øje

'Stormen' er blevet en storladen, visuel Shakespeare-rejse fra kinesiske akrobatkunster til Tommy Kenters kælderrealisme
Teatret Meridianos ambitiøse globalforestilling 'Stormen' forfører tilskueren med sine interessante billeder og sit renhedsspil både i kinesernes kærlighedsscener og Tommy Kenters suk.
Anmeldelse
21. oktober 2010

Mening med den postmoderne galskab

Kærlighedshistorie. To må man være: Ole Bornedals ambitiøse, kløgtige og crazy-komiske referencefest 'Charlot og Charlotte' har omsider fået nyt liv på dvd
Perfekt. En stor del af °ØCharlot og Charlottes°Ø mere umiddelbare appel skyldes, at Bornedal fandt de to helt rigtige unge ansigter til titelrollerne: Ellen Hillings©™ som den bidske og sexede kosmopolit Charlot og Helle Dolleris som den leverpostej°©farvede og ravjyske d©™rm?tte Charlotte.

Sider

  • Anmeldelse
    31. oktober 2019

    Avaz-brødrenes nye melodrama ligner resultatet af en brainstorm over, hvad der kan gå galt i et liv

    Tragedierne falder over hinanden for at få én til at tude i Avaz-brødrenes nye drama, ’Kollision’. Men det nytter ikke noget, når handlingen ikke hænger bedre sammen, end den gør
    Én ulykke kommer sjældent alene, og da slet ikke i Avaz-brødrenes melodrama Kollision, hvor den ene tragedie tager den anden.  
  • Anmeldelse
    8. august 2022

    Smadremandens perfiditeter renser rummet bedre end nogen håndsprit

    Zirkus Nemo har måske aldrig været så velafbalanceret som i år. Med Søren Østergaard som mesterløgner i den anarkistiske manege – og Tommy Kenter som stille klovn
    Zirkus Nemo har måske aldrig været så velafbalanceret som i år. Med Søren Østergaard som mesterløgner i den anarkistiske manege – og Tommy Kenter som stille klovn
  • Anmeldelse
    21. oktober 2010

    Mening med den postmoderne galskab

    Kærlighedshistorie. To må man være: Ole Bornedals ambitiøse, kløgtige og crazy-komiske referencefest 'Charlot og Charlotte' har omsider fået nyt liv på dvd
    Perfekt. En stor del af °ØCharlot og Charlottes°Ø mere umiddelbare appel skyldes, at Bornedal fandt de to helt rigtige unge ansigter til titelrollerne: Ellen Hillings©™ som den bidske og sexede kosmopolit Charlot og Helle Dolleris som den leverpostej°©farvede og ravjyske d©™rm?tte Charlotte.
  • 5. februar 1999

    Med danske stemmer af...

    Tyskerne gider ikke læse undertekster. Og det gider danskerne heller ikke, selvom de hævder det, skrev tysklandskorrespondenten til mig Det måtte jeg faktisk tænke over SYNKRONISERING Vi kender alle til den indre latter vi fyldes med, når vi undervejs i vores tv-zapperi kommer omkring de tyske tv-kanaler og vi ser John Wayne der med truende pistol og et grumt ansigtsudtryk siger Hände hoch, eller en særdeles indsmigrende Marylin Monroe der med ur-vampens dampende sensualitet siger Ich liebe dich...
  • 4. september 1998

    Jalousi i lange baner

    Tommy Kenter som et varmt, charmerende midtpunkt i Henning Carlsens spinkle komediesignalement af skinsygens kvaler NY FILM Er der mere i Henning Carlsens nye komedie end en næsten monoman variation over det faste tema, jalousi? Er filmen andet end et mildt underholdende og lettere langtrukkent Tommy Kenter-show, der trækker på alle afskygninger af stjernens evne til at fremstille den hyperskinsyge moderne mand i knibe? Det er lidt svært at få øje på, for Kenter-figurens opsvulmede jalousi tages for noget givet - den forklares egentlig aldrig...
  • Klumme
    16. marts 2011

    Drømmen om at få sin egen bar og cafe

    Filminstruktøren Claus Ploug har med 'Kind of Blue' realiseret sin drøm, efter at han slap ud af en kæmpegæld ved at sælge avisabonnementer
  • Feature
    26. januar 2017

    Ellen Hillingsø: ’Når jeg arbejder med en tekst som denne, skal jeg se ned i min egen afgrund’

    Ellen Hillingsø viser en minimal del af sin krop gennem et hul i en sort kasse på Østerbro. Hun har sjældent givet så meget af sig selv, som hun gør i Samuel Becketts ’Not I’
    Nuet, gasværket, Østerbro og alt andet er reduceret til Ellen Hillingsøs postkasserøde læber i opsætningen af Samuel Backetts ’Not I’.
  • Feature
    24. juli 2021

    Kan man stadig sige ’Det sagde hun også i går’?

    Vi har en særlig tradition for lummer humor i Danmark med sexjokes på arbejdspladsen, kontroversielle reklamefilm og revynumre under bæltestedet. Men er det stadig muligt at være lummer efter #MeToo? Eller er vores humor i gang med at ændre sig? Kristian Villesen undersøger sagen – og får meget forskellige svar i Kerteminde og København
    Revydirektør Mads Nørby og skuespillerne Farshad Kholghi og Kim Hammelsvang mener, at humor må sparke både opad og nedad. De er oplever dog også, at samfundet og humoren er under forandring.