Person

Tove Jansson

Artikler
Anmeldelse
20. maj 2022

I Tove Janssons voksenforfatterskab gemmer der sig en allegorisk gyser

I ’Den ærlige bedrager’ udkæmper to kvinder i en indesneet skærgårdslandsby en psykologisk krig, der tager til i styrke, mens isen tør
Tove Jansson kaster ensomhed, grusomhed og selvbedrag efter sine kvinder, som var fortællingen en jagt med spyd.
Kommentar
11. juni 2021

Weekendavisens litteraturredaktør kan ikke se ’Tove’ for bare homoseksuelle

Weekendavisens litteraturredaktør ærgrer sig over, at filmen ’Tove’ gør Janssons homoseksuelle affære til prisme for hendes kunst. Men hvorfor har han mon ikke et problem med en hel filmhistorie af spillefilm om heteroseksuelle kunstneres kærlighed?
Alma Pöysti spiller hovedrollen som Tove Jansson i filmen om forfatterens formative år som kunstner. En film som Weekendavisens litteraturredaktør har et problem med.
Anmeldelse
4. juni 2021

Filmen om Tove Jansson er ikke bare et stærkt filmportræt, men også et kort over Mumidalen

Mumitroldene spiller både næsten ingen og en helt afgørende rolle i ’Tove’, Zaida Bergroths fintfølende og eminente portræt af Finlands største forfatter, Tove Jansson
Tove Jansson (Alma Pöysti) bliver i ’Tove’ aldrig reduceret til en foregangsperson, selv om hun er det, både som forfatter og seksuelt frigjort kvinde.
Kommentar
1. februar 2019

»Utilgivelig« sossekunst og sprogdød i det 21. århundrede

Kulturredaktionen begejstres over begejstringen for Halfdan Piskets ’Dansker’ og tænker, at balkon og pandekager ville være på sin plads. Og fornøjes over det velformulerede rant af et læserbrev som Henrik Sass Larsen velmenende udsmykning af sossernes gruppeværelse har afstedkommet. Til gengæld græmmes de over endnu et udtryk for det modernes bliks censur af verdenslitteraturen: Mumrikken ryger ikke længere pibe!
Henrik Sass Larsen foran Jacob Bostrups malerier, som han har bestilt til socialdemokraternes gruppeværelse. »Utilgiveligt«, mener en herligt forarget læserbrevsskribent.
Baggrund
24. august 2018

Hvordan skal kunsten reagere, når den vidunderlige sol pludselig bliver uhyggelig?

Klimaforandringerne er for alvor rykket ind i kunsten, og tendensen går på tværs af både generationer, stilarter og genrer. Men er man som kunstner moralsk forpligtet til at beskæftige sig med konsekvenserne af det ændrede klima? Og kan man overhovedet være politisk uden at blive propagandistisk? Vi afprøver spørgsmålet hos forfatterne
Hvordan behandler forfatterne solen og den verserende klimadebat i deres værker, det spørger vi dem om.
Baggrund
2. december 2017

I Tove Janssons Mumidal finder vi et trygt sted at være skræmt fra vid og sans

Tove Janssons Mumi-univers er så mangefacetteret, at akademikere næppe inden for en overskuelig fremtid bliver færdig med at analysere dets psykologiske dybder
Tove Jansson i sit atelier.
Anmeldelse
24. november 2017

Mumitroldene går efter verdensherredømme. Man kan forestille sig langt værre imperialister end dem

Premierefilmen ’Mumitroldenes vinter’ og det nyåbnede mumi-museum i Finland vidner om, at verden stadig bliver lidt lunere i selskab med Tove Janssons omsorgsfulde væsener med de store flodhestemuler
’Mumitroldenes vinter’ bliver næsten en mindfulnessøvelse for varmehungrende voksne i det skandinaviske mørke.
Interview
18. november 2017

Læser du bøger: Maria Mortensen

Maria Mortensen fra Feministisk Initiativ læser helst, når hun slet ikke har tid
18. november 2017

Man skal turde se Murren, Hattifnatterne og mørket i øjnene

Tove Janssons romaner Billedhuggerens datter og Sommerbogen, der fulgte efter bøgerne om Mumidalen, er også noget af det fineste, jeg ved
Baggrund
9. august 2014

I Mumidalen er der ingen queerpersoner, men heller ingen sociale strukturer

Herhjemme er finske Tove Jansson mest kendt som mumitroldenes mor. Men hun var også en habil voksenbogsforfatter og en stilfærdig fortaler for homoseksuelles rettigheder og seksuel frigørelse. I dag ville hun været fyldt 100
Tove Jansson er særlig kendt for sit mumiunivers. Her arbejder hun på en svensk børnejulekalender med figurerne i 1979.

Sider