Person

Trine Dyrholm

»Som 11-12-årig gik det op for mig, at det måske var spild af tid at gå til børneteater, for der ville aldrig være roller til sådan én som mig«

Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen

Gode bøger om pædofile forhold kan gøre os langt klogere end offentlighedens fordømmelse

Jeg tror ikke, at alle i min vennekreds – inklusive mig selv – tørster efter at læse om pædofile overgreb. Jeg tror, der er et stort behov for at udbrede viden om, hvad der driver offeret i ulige magtforhold.

Bag ethvert offer for global ulighed står en skyldplaget skandinav og pisker sig selv

Man skal ikke lede længe i skandinavisk samtidskultur for at finde skyldplagede middelklasseskandinaver, der på den ene side er stolte af velfærdsstaten, og på den anden side flove over den globale ulighed, der gør dem til vindere og andre til tabere. Litteraturprofessor Elisabeth Oxfeldt har i sit forskningsprojekt ’Scanguilt’ undersøgt, hvilke fortællinger om skyld vi omgiver og underholder os med i Skandinavien

Når teatrene er lukket, må man stikke Trine Dyrholm i ørerne derhjemme

Hvordan stiller man bedst muligt sit behov for levende dramatik, når teatrene er lukket på ubestemt tid? Informations teateranmelder blev sat til at afprøve hørespil i podcastform

FOLK

FOLK fra dagens avis

’Psykosia’ er et gennemført æstetisk, men dramaturgisk uelegant selvmordsdrama

Under den gennemførte æstetik og de mange poetiske greb er det svært at få øje på, hvad Marie Grahtø vil sige med sin debutspillefilm, der udspiller sig på en psykiatrisk afdeling

Hele verden fortjener at skændes om Trine Dyrholms dystre begær i ’Dronningen’

Hvor ville jeg dog elske, at folk i hele verden ville blive motiveret til at tumle sig diskussionslystne rundt i det fortolkningsmørke, som den Nordisk Råds Filmpris-vindende oscarkandidat er
Ugen på kulturgangen

Bandemedlemskab til salg for autenticitetssøgende rappere

I denne uge sladrer kulturgangen om en amerikansk rapper, der har betalt sig til et foregivet bandemedlemskab, Volbeats fejde med danske anmeldere og om at poesipublikationen Øverste Kirurgiske er genopstået

»Jeg synes, det stærkeste er, når man prøver på ikke at græde. Det er Trine Dyrholm virkelig god til«

Når tårerne virkelig skal trille, dykker skuespillerinden Julie Christiansen ned i sine mørkeste stunder og tager følelserne med ind i rollen. Hun bryder sig ikke om skuespillere, der bare græder for at græde, men beundrer Trine Dyrholm for hendes evne til at holde tårerne tilbage

Trine Dyrholm begår ikke 'overgreb på en dreng' i filmen Dronningen

Det er ikke tale om et overgreb, når den 17-årige Gustav har et seksuelt forhold til sin stedmor i filmen Dronningen, skriver filminstruktør Christian Braad Thomsen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Trine Dyrholm er genial som kvinden, der forfører sin stedsøn, i May el-Toukhys kvalmende, kloge magtanalyse. Du kan ikke skrabe filmen ud af hjernen igen
  2. Ældre kvinder har altid begæret yngre mænd i film- og litteraturhistorien, men gennem bestemte skabeloner, hvor de enten fremstilles som rovdyrslignende karikaturer eller ender som ynkelige og skøre. Men når Trine Dyrholm spiller advokaten Anne, der har en affære med sin mands søn Gustav, sker der nye ting med den ældre kvindes perspektiv og magtposition. ’Det er ikke vores job hverken at dømme eller forsvare Anne. Vi vil gerne folde hende ud og vise: Her er et menneske,’ siger filmskaberne 
  3. Kan vi frasige os ansvar for vores handlinger, hvis hjernen styrer os, og den fri vilje er en illusion? I Peter Schønau Fogs fine ’Du forsvinder’ står vi over for en deterministisk fortælling om mennesket og hjernen
  4. Det er ikke tale om et overgreb, når den 17-årige Gustav har et seksuelt forhold til sin stedmor i filmen Dronningen, skriver filminstruktør Christian Braad Thomsen i dette debatindlæg
  5. Søndag begynder tredje sæson af ’Arvingerne’, hvor alle karakterer efterhånden har været skyld i hinandens ulykke på kryds og tværs. Det sker i selv de bedste familier, men så er det vigtigt også at få sagt undskyld. Som en service giver vi derfor seks forslag til undskyldninger, som karaktererne bør give hinanden, så de kan starte den nye sæson på en frisk
  6. Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen
  7. Når vi prøver at redde andre, handler det ofte om at redde os selv og vores eget verdensbillede, siger instruktør Annette K. Olesen, der er aktuel med filmen 'Lille Soldat' om danske Lotte, der bliver chauffør for den nigerianske escortpige Lily - og forsøger at redde hende
  8. Hver for sig fejler ingredienserne i DR’s søndagsserie ’Arvingerne’ – der er tilbage med en anden sæson – ikke noget. Men dramaet, som forsøges højnet af unødvendige udvendige situationer, levner ikke megen ro til, at man kan fordybe sig i de ellers vedkommende psykologiske og menneskelige relationer