Person

Trine Dyrholm

Årsopgørelse
23. december 2021

Lyspunktet ’Ternet Ninja 2’, suveræne ’Flugt’ og lavpunktet ’Centervagt’: Her er det danske filmår 2021

’Ternet Ninja 2’ er 2021’s store succeshistorie med næsten en million solgte biografbilletter. Kunstnerisk har det også været et spændende år med solid mainstream, interessante eksperimenter og lovende debutfilm
Anders Matthesen og Thorbjørn Christofferens ’Ternet Ninja’ er med 930.000 solgte billetter pr. 12. december kommet ind på listen over de bedst sælgende danske film nogensinde.
Anmeldelse
17. september 2021

’Margrete den Første’ er en fuldfed storfilm, hvor det centrale drama udspiller sig i Trine Dyrholms ansigt

Det er ikke hvert år, der bliver lavet et dansk historisk drama af samme format som Charlotte Sielings ’Margrete den Første’: en gennemført flot og spændende storfilm om en kvindelig danmarkshistorisk helt i en urimeligt vanskelig situation
Kalmarunionen er fem år gammel, da dramaet i ’Margrete den Første’ udspiller sig, og det går godt, men freden er ikke en selvfølge.
Interview
10. september 2021

Trine Dyrholm: Jeg vil have lov til at portrættere usympatiske eller liderlige kvinder, uden at det er underligt

Trine Dyrholm er den mest prisvindende danske skuespillerinde nogensinde og har givet krop til utallige roller på film og tv. Torsdag er hun aktuel i en ny storfilm om Danmarks første kvindelige regent. For hende er kunstens opgave at »bevidstgøre vores blik«
Trine Dyrholm er den mest prisvindende danske skuespillerinde nogensinde og har givet krop til utallige roller på film og tv. Torsdag er hun aktuel i en ny storfilm om Danmarks første kvindelige regent. For hende er kunstens opgave at »bevidstgøre vores blik«
Feature
23. april 2021

I Thomas Vinterbergs film er det svært at blive voksen

Thomas Vinterbergs ’Druk’ har netop modtaget en Oscar for Bedste Internationale Film. Vi har genset hans brogede auteurskab, der blandt gode dramaer og selvovervurderende fejlskud og to højdepunkter maler et billede af en verden, hvor kvinder er nogle, man bliver (selv)forelsket i, og hvor det følelsesmæssige gods ofte er at hente i barnet og drengerøven
Thomas Vinterbergs ’Druk’ har netop modtaget en Oscar for Bedste Internationale Film. Vi har genset hans brogede auteurskab, der blandt gode dramaer og selvovervurderende fejlskud og to højdepunkter maler et billede af en verden, hvor kvinder er nogle, man bliver (selv)forelsket i, og hvor det følelsesmæssige gods ofte er at hente i barnet og drengerøven
Anmeldelse
29. oktober 2020

Hvad laver Anders W. Berthelsens moderne mand i en krigsbunker under Første Verdenskrig?

Der er mange tonearter i gang i Henrik Ruben Genz’ Erling Jepsen-filmatisering ’Erna i krig’, der handler om en kvindes kamp under Første Verdenskrig: Den er morbidt-komisk distanceret, men så pludseligt inderlig. Kvindefrigørende, men mod Anders W. Berthelsens anakronistisk moderne mandefavn
Historien om alenemoren Erna (Trine Dyrholm), der går i krig for at redde sin søn Kalle (Sylvester Byder) er snart lun og komisk, snart romantisk og snart dyster. Men rigtig forløst bliver den ikke, mener kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde.
Feature
12. august 2020

»Som 11-12-årig gik det op for mig, at det måske var spild af tid at gå til børneteater, for der ville aldrig være roller til sådan én som mig«

Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen
Patricia Bbaale Bandak er én af mange ikkehvide instruktører, skuespillere og andre filmfolk, som de seneste år har markeret sig foran og bag kameraet på danske film og tv-serier.
Klumme
8. august 2020

Gode bøger om pædofile forhold kan gøre os langt klogere end offentlighedens fordømmelse

Stærk kunst om pædofile forhold kan lære os langt mere end den moralske fordømmelse, som medierne står for. Der er et stort behov for at udbrede viden om, hvad der driver ofret i ulige magtforhold, og her kan kunsten hjælpe os, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
»Offerrollen er kommet på mode, for at sige det lidt polemisk. Der ryddes i de her år op i det historiske pulterkammer, nye modbydeligheder findes frem, og det er et stort arbejde, for historien består næsten ikke af andet end overgreb, uretfærdighed og vold.« skriver Katrine Wiedemann, instruktør.
Scanguilt
8. april 2020

Bag ethvert offer for global ulighed står en skyldplaget skandinav og pisker sig selv

Man skal ikke lede længe i skandinavisk samtidskultur for at finde skyldplagede middelklasseskandinaver, der på den ene side er stolte af velfærdsstaten, og på den anden side flove over den globale ulighed, der gør dem til vindere og andre til tabere. Litteraturprofessor Elisabeth Oxfeldt har i sit forskningsprojekt ’Scanguilt’ undersøgt, hvilke fortællinger om skyld vi omgiver og underholder os med i Skandinavien
En af de mere mudrede former for skyld, som litteraturprofessor Elisabeth Oxfeldt er stødt på i den skandinaviske samtidskultur, er skylden over ikke at være ren i sin altruisme: At det i virkeligheden er mest for sin egen skyld, man gør gode ting for andre.
Klumme
4. april 2020

Når teatrene er lukket, må man stikke Trine Dyrholm i ørerne derhjemme

Hvordan stiller man bedst muligt sit behov for levende dramatik, når teatrene er lukket på ubestemt tid? Informations teateranmelder blev sat til at afprøve hørespil i podcastform
En stor del af AKT1’s hørespil er i den eksperimenterende ende af fortælleskalaen, men når det kommer til hjemmelytningen, er Informations teateranmelder mest til en mere klassisk storytelling. En fremadskridende handling eller et kort indblik i menneskers liv – som for eksempel Josefine Klougarts ’Besøg’, hvor Trine Dyrholm – her fotograferet ved lydprøverne til hørespillet – kommer på uanmeldt besøg hos Lærke Schjærff Engelbrecht.
Folk
28. januar 2020

FOLK

FOLK fra dagens avis

Sider