Person

Trine Dyrholm

Hvad laver Anders W. Berthelsens moderne mand i en krigsbunker under Første Verdenskrig?

Der er mange tonearter i gang i Henrik Ruben Genz’ Erling Jepsen-filmatisering ’Erna i krig’, der handler om en kvindes kamp under Første Verdenskrig: Den er morbidt-komisk distanceret, men så pludseligt inderlig. Kvindefrigørende, men mod Anders W. Berthelsens anakronistisk moderne mandefavn

»Som 11-12-årig gik det op for mig, at det måske var spild af tid at gå til børneteater, for der ville aldrig være roller til sådan én som mig«

Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen

Gode bøger om pædofile forhold kan gøre os langt klogere end offentlighedens fordømmelse

Jeg tror ikke, at alle i min vennekreds – inklusive mig selv – tørster efter at læse om pædofile overgreb. Jeg tror, der er et stort behov for at udbrede viden om, hvad der driver offeret i ulige magtforhold.

Bag ethvert offer for global ulighed står en skyldplaget skandinav og pisker sig selv

Man skal ikke lede længe i skandinavisk samtidskultur for at finde skyldplagede middelklasseskandinaver, der på den ene side er stolte af velfærdsstaten, og på den anden side flove over den globale ulighed, der gør dem til vindere og andre til tabere. Litteraturprofessor Elisabeth Oxfeldt har i sit forskningsprojekt ’Scanguilt’ undersøgt, hvilke fortællinger om skyld vi omgiver og underholder os med i Skandinavien

Når teatrene er lukket, må man stikke Trine Dyrholm i ørerne derhjemme

Hvordan stiller man bedst muligt sit behov for levende dramatik, når teatrene er lukket på ubestemt tid? Informations teateranmelder blev sat til at afprøve hørespil i podcastform

FOLK

FOLK fra dagens avis

’Psykosia’ er et gennemført æstetisk, men dramaturgisk uelegant selvmordsdrama

Under den gennemførte æstetik og de mange poetiske greb er det svært at få øje på, hvad Marie Grahtø vil sige med sin debutspillefilm, der udspiller sig på en psykiatrisk afdeling

Hele verden fortjener at skændes om Trine Dyrholms dystre begær i ’Dronningen’

Hvor ville jeg dog elske, at folk i hele verden ville blive motiveret til at tumle sig diskussionslystne rundt i det fortolkningsmørke, som den Nordisk Råds Filmpris-vindende oscarkandidat er
Ugen på kulturgangen

Bandemedlemskab til salg for autenticitetssøgende rappere

I denne uge sladrer kulturgangen om en amerikansk rapper, der har betalt sig til et foregivet bandemedlemskab, Volbeats fejde med danske anmeldere og om at poesipublikationen Øverste Kirurgiske er genopstået

»Jeg synes, det stærkeste er, når man prøver på ikke at græde. Det er Trine Dyrholm virkelig god til«

Når tårerne virkelig skal trille, dykker skuespillerinden Julie Christiansen ned i sine mørkeste stunder og tager følelserne med ind i rollen. Hun bryder sig ikke om skuespillere, der bare græder for at græde, men beundrer Trine Dyrholm for hendes evne til at holde tårerne tilbage

Sider

Mest læste

  1. Trine Dyrholm er genial som kvinden, der forfører sin stedsøn, i May el-Toukhys kvalmende, kloge magtanalyse. Du kan ikke skrabe filmen ud af hjernen igen
  2. Ældre kvinder har altid begæret yngre mænd i film- og litteraturhistorien, men gennem bestemte skabeloner, hvor de enten fremstilles som rovdyrslignende karikaturer eller ender som ynkelige og skøre. Men når Trine Dyrholm spiller advokaten Anne, der har en affære med sin mands søn Gustav, sker der nye ting med den ældre kvindes perspektiv og magtposition. ’Det er ikke vores job hverken at dømme eller forsvare Anne. Vi vil gerne folde hende ud og vise: Her er et menneske,’ siger filmskaberne 
  3. Under den gennemførte æstetik og de mange poetiske greb er det svært at få øje på, hvad Marie Grahtø vil sige med sin debutspillefilm, der udspiller sig på en psykiatrisk afdeling
  4. Kan vi frasige os ansvar for vores handlinger, hvis hjernen styrer os, og den fri vilje er en illusion? I Peter Schønau Fogs fine ’Du forsvinder’ står vi over for en deterministisk fortælling om mennesket og hjernen
  5. Der er mange tonearter i gang i Henrik Ruben Genz’ Erling Jepsen-filmatisering ’Erna i krig’, der handler om en kvindes kamp under Første Verdenskrig: Den er morbidt-komisk distanceret, men så pludseligt inderlig. Kvindefrigørende, men mod Anders W. Berthelsens anakronistisk moderne mandefavn
  6. Der er både humor og skrøbelighed i Pernille Fischer Christensens Berlin-vinder 'En soap', som er en modig lille film om store følelser
  7. Når noget er interessant på film, skyldes det, at man får lov til at kigge ind i personerne. Det mener Trine Dyrholm, som gerne lader publikum kigge ind i sig, når hun optræder foran et kamera. I anledning af den snarlige premiere på Susanne Biers nye film, ’Den skaldede frisør’, der har Trine Dyrholm i hovedrollen, har Information talt med skuespillerinden om arbejdet med filmen, om at spille komedie og om at blive ældre
  8. Søndag begynder tredje sæson af ’Arvingerne’, hvor alle karakterer efterhånden har været skyld i hinandens ulykke på kryds og tværs. Det sker i selv de bedste familier, men så er det vigtigt også at få sagt undskyld. Som en service giver vi derfor seks forslag til undskyldninger, som karaktererne bør give hinanden, så de kan starte den nye sæson på en frisk