Person

Trine Dyrholm

Anmeldelse

Er det svulstens skyld?

Kan vi frasige os ansvar for vores handlinger, hvis hjernen styrer os, og den fri vilje er en illusion? I Peter Schønau Fogs fine ’Du forsvinder’ står vi over for en deterministisk fortælling om mennesket og hjernen

Arvingerne: Al den vrede ...

Folk er vrede i Arvingerne. Rigtig vrede. Men hvis bare vreden kan vendes mod kommunen, skal det nok gå

Konfliktkarrusellen snurrer

I midtvejsafsnittet af denne ’Arvingerne’-sæson begynder skænderierne at minde om faste ritualer

Mere sorg og landbrug

Historien om den dynamiske duo Signe og Karin, deres venskab og deres svineavlsplaner begynder at overstråle ’Arvingernes’ dramatiske hovedhistorie

Så blev det da vist alvor

Den nye ’Arvingerne’-sæsons andet afsnit sætter ny rekord i pludselig ekstrem ulykke

Du skal ikke sige noget til de andre

Familien Grønnegaard holder et højt tempo og et lavt indbyrdes informationsniveau i ’Arvingernes’ sæsonpremiere
Arvingerne, sæson 3

Nødvendige undskyldninger fra karaktererne i ’Arvingerne’

Søndag begynder tredje sæson af ’Arvingerne’, hvor alle karakterer efterhånden har været skyld i hinandens ulykke på kryds og tværs. Det sker i selv de bedste familier, men så er det vigtigt også at få sagt undskyld. Som en service giver vi derfor seks forslag til undskyldninger, som karaktererne bør give hinanden, så de kan starte den nye sæson på en frisk

Drama med drama på

Hver for sig fejler ingredienserne i DR’s søndagsserie ’Arvingerne’ – der er tilbage med en anden sæson – ikke noget. Men dramaet, som forsøges højnet af unødvendige udvendige situationer, levner ikke megen ro til, at man kan fordybe sig i de ellers vedkommende psykologiske og menneskelige relationer

Dansk film dumper i mangfoldighed

Dansk film var i 2013 hvid, heteroseksuel og mandsdomineret. Information tester årets 19 danske spillefilm for repræsentation af køn, race, seksualitet, kroppe, klasse og demografi

Året der gik 2013

Dansk film sælger masser af biografbilletter, men ser man nærmere på filmåret 2013, mangler der trods Lars von Triers nymfoman både kvinder og eksperimenter

Sider

Mest læste

  1. Kan vi frasige os ansvar for vores handlinger, hvis hjernen styrer os, og den fri vilje er en illusion? I Peter Schønau Fogs fine ’Du forsvinder’ står vi over for en deterministisk fortælling om mennesket og hjernen
  2. Der er både humor og skrøbelighed i Pernille Fischer Christensens Berlin-vinder 'En soap', som er en modig lille film om store følelser
  3. Tre nye og vellykkede danske kortfilm fra talentudviklingspuljen New Danish Screen får endelig chancen i biografen. Forhåbentlig bliver det ikke sidste gang, at man således tager chancen med de unge talenter
  4. Filmen om Natascha Kampuschs otte og et halvt år hos sin kidnapper har en vis berettigelse som et studie i overlevelsesstrategi under ekstreme slaveforhold
  5. Susanne Biers ’Den skaldede frisør’ er en dejligt opløftende film om evnen til at konfrontere livet og tage det sure med det søde. I en i øvrigt ujævn fortælling fortryller den underspillede romantik mellem Trine Dyrholm og Pierce Brosnan
  6. Når noget er interessant på film, skyldes det, at man får lov til at kigge ind i personerne. Det mener Trine Dyrholm, som gerne lader publikum kigge ind i sig, når hun optræder foran et kamera. I anledning af den snarlige premiere på Susanne Biers nye film, ’Den skaldede frisør’, der har Trine Dyrholm i hovedrollen, har Information talt med skuespillerinden om arbejdet med filmen, om at spille komedie og om at blive ældre
  7. Dansk film var i 2013 hvid, heteroseksuel og mandsdomineret. Information tester årets 19 danske spillefilm for repræsentation af køn, race, seksualitet, kroppe, klasse og demografi
  8. Danskernes frådende forbrugsflip og neomaterialisme hudflettes i ny komedie af Line Knutzon. Friværdier, livsstilsnarcissisme og sort (øst-)arbejde dyppes i et ætsende satirisk syrebad, som opløser alt, desværre også iscenesættelsen