Person

Tue Biering

Anmeldelse
1. september 2021

En ægte milliardær bliver ristet på Østerbro Teater. Desværre fylder hummer og fordomme mere end hans ærlige svar

Instruktør Tue Biering er en scenekunstner i særklasse, der konstant sprænger teatrets rammer – denne gang med interviewteater om at være milliardær. Men i ’Vi de 1%’ på Østerbro Teater kommer hummeren og fordommene til at fylde mere end rigmandens ærlige svar
Selv en forgyldt hummer og skuespilleren Maria Rich som lækker og smilende nådeløst interviewer i ’Vi de 1%’ gør ikke forestillingen til vellykket scenekunst. Men interessant er det alligevel altid at følge teatervisionerne fra instruktør Tue Biering.
Anmeldelse
3. november 2020

Disse små, onde ryk fremad i soldaternes brystkasser sætter sig i din egen krop

Tue Bierings hemmelighed i ’My Deer Hunter’ er, at han får teaterforestillingens fire krigsveteraner til at være helt trygge i rollen som sig selv. Med selvhadet evigt parat på aftrækkeren
Dådyret hænger i projektørlyset og er parat til at blive flået og stegt – ligesom de mennesker, der har skabt traumer i sindene hos de udsendte soldater i ’My Deer Hunter’.
Anmeldelse
27. maj 2020

’Alt er umuligt’ er den mest levende digitale teateroplevelse, jeg indtil nu har haft

De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag
De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag
Anmeldelse
30. januar 2020

Få lykkes så godt med at overskride publikums grænser som Tue Biering

Nøgenhed, små krænkelsesbomber og en vildt kaotisk iscenesættelse er, hvad Tue Bierings nye forestilling på Aalborg Teater byder på. Verden er ikke sort-hvid, det får han virkelig skåret ud i pap. Og det fungerer overraskende fint
Marie Knudsen Fogh, Ena Spottag og Jacob Moth-Poulsen er intense og overbevisende i en grad, så de konstant bevarer vores fulde opmærksomhed i Tue Bierings grænseoverskridende iscenesættelse på Aalborg Teater.
Kommentar
11. oktober 2019

Lad endelig fiktionen komme til fadet med virkelige hændelser og offentlige ytringer

Mens Rasmus Paludan truer en silkeborgensisk teatergruppe, der vil basere en monolog på hans udtalelser, med en ophavsretssag, opfører to teatergrupper stykker om den terrorismedømte Kundby-pige. Det er kun rimeligt, at fiktionen går i lag med virkeligheden
Mens Rasmus Paludan truer en silkeborgensisk teatergruppe, der vil basere en monolog på hans udtalelser, med en ophavsretssag, opfører to teatergrupper stykker om den terrorismedømte Kundby-pige. Det er kun rimeligt, at fiktionen går i lag med virkeligheden
Anmeldelse
7. oktober 2019

Naboens datter vil sprænge verden i luften

Mungo Park leverer med Tue Biering som instruktør og lokale teenagepiger en stilfærdigt foruroligende forestilling om unges radikalisering, skoleskyderi og terrorisme
At trække virkeligheden og autentiske skæbner ind i sine forestillinger er et af Tue Bierings fremmeste varemærker, og i denne omgang fungerer det tilmed ganske glimrende. Pigerne bliver en slags poserende, skulpturelle casestudies. Og hvor befriende, at det er piger!
Anmeldelse
22. maj 2019

Kender du den om Lucky Luke, der møder Nelson Mandela på Moulin Rouge og siger: ’Skal vi ikke snart få lavet de dreads?’

Hvor eklektisk kan man være, når man fortæller en historie? Kan man låne fra både Afrikas og Europas historie, USA’s kolonisering og krydre det med folkemord, guldfeber og rigelige mængder westerns, ’whitefacing’ og minder fra apartheidstyret i Sydafrika? Det kan og gør Fix&Foxy i deres nye emigrationsforestilling, ’Dark Noon’ – men vitterligt ikke med stort held
Der er simpelthen for mange bolde i luften, for mange kulører og for mange krydderier fra hele verden i ’Dark Noon’.
Anmeldelse
25. januar 2019

’Mod alle odds’ er et af de bedste bud på, hvordan man kan lave teater, der er engageret og engagerende

Teaterinstruktøren Tue Biering og 22 brillante børn vækker en velgørende ubehagelig forældrefølelse i sit publikum med socialt anfægtet og anfægtende teater, der både oplyser os med statistik og omvender os fra vores skæbnetro på den
Anna Olympia Bøss, Artianne Olivia Søgaard Andersen, Asta Bundgaard Wanscher, Conrad Bengtsson, David Prammann Schrøder, Emma Skov Dahl Christiansen, Falke Lindegaard Hvidtfeldt, Felix Worsøe Alegre, Frederikke Holm Bergendorff, Ida Møller, Isak William Bjerregaard, Jaafar Machal, Kajsa Krogh Larsen, Luka Gry Selander, Michael Basse Theobald, Molly Grand, Nicholai Kristensen, Ronja Emilie Clemens Tillebeck, Samir Abdi Elmi, Thea Hagelskjær Godskesen, Ursula Outzen og Zeraphina Corrie Bendtsen brillerer i rollerne som sig selv. 
Feature
19. januar 2019

Statistik er det moderne menneskes skæbnefortælling

Teaterinstruktøren Tue Biering er aktuel med en ny forestilling om fremtiden, som den statistisk set kommer til at se ud for nutidens børn. Stykket sætter spørgsmål ved den frie vilje og tager udgangspunkt i, at vi allerede fra fødslen udstyres med en række kort, som har afgørende betydning for, hvordan vores liv udfolder sig. Information har været med til en prøvedag
Teaterinstruktøren Tue Biering er aktuel med en ny forestilling om fremtiden, som den statistisk set kommer til at se ud for nutidens børn. Stykket sætter spørgsmål ved den frie vilje og tager udgangspunkt i, at vi allerede fra fødslen udstyres med en række kort, som har afgørende betydning for, hvordan vores liv udfolder sig. Information har været med til en prøvedag
Anmeldelse
26. januar 2018

Misundelse er en fælles ting

Det er publikum selv, der med en snild og på en gang sadistisk og pædagogisk konsekvens bliver sat i scene i instruktøren Tue Bierings fortolkning af dødssynden misundelse som personlig og ikke spor apolitisk drivkraft
’Har du nogensinde været misundelig på nogen, der spillede i et band?’ lyder et af de spørgsmål, publikum bliver bedt om at besvare i Tue Bierings ny-rundkredspædagogiske teatereksperiment om dødssynden misundelse. Men er det overhovedet nogen løsning at bekende denne såkaldt grimme følelse?

Sider