Person

Ulrich Seidl

Artikler
Filmkritik
24. november 2022

Ulrich Seidls ’varmeste og mest rørende film’ er stadig meget mismodig

Østrigs onde samvittighed, filmskaberen Ulrich Seidl, slår til igen med portræt af en fiktiv falleret slagerstjerne, der forsøger at dulme sin og sit publikums længsler med tung druk, betalingssex og klæbrig popmusik
’Rimini’ har sin titel fra den norditalienske badeby, som hovedpersonen bor i. Både hovedperson og badeby er i den grad uden for sæsonen.
Essay
22. december 2019

Derfor er ’Skjult’ en af dette århundredes bedste film

Michael Hanekes ’Skjult’ er både en elementært spændende thriller og et spark i røven på et land og en verden, der ikke vil se sine problemer i øjnene eller tage ansvar for sine ugerninger. Og så er den film nummer 22 i Informations julekalender
Ægteparret Georges (Daniel Auteuil) og Anne (Juliette Binoche) lever et fredeligt velhaverliv i Paris, da fortiden begynder at hjemsøge dem i Michael Hanekes ’Skjult’.
Essay
14. oktober 2017

Ulrich Seidls østrigere er næsten altid udpræget ordentlige... Udadtil

Med en forkærlighed for statiske tableauer og etnografisk nøgternhed dokumenterer og iscenesætter den østrigske filminstruktør Ulrich Seidl hverdagens kynisme og de reservater, den udfolder sig i
’Paradise: Hope’ er anden del i Ulrich Seidls Paradise-trilogi og handler om en trettenårig pige på slankelejr. Som østrigerens øvrige film er den et slags antropologisk – og ikke altid så optimistisk – dyk ned i den østrigske folkementalitet.
Anmeldelse
19. maj 2017

Mennesket er en virkelig mærkelig dyreart

Ulrich Seidls dokumentarfilm om rige østrigeres vildtjagt på den afrikanske savanne er ikke overrumplende, men jævnt foruroligende at se på
Ulrich Seidl arbejder på mange måder som en antropolog i sin nye film Safari. Han vender kameraet mod sin egen stamme og lader folk forklare sig og afsløre deres kulturelle og individuelle særheder.
Anmeldelse
9. april 2015

I kældre sorte som lak, læder og nazisme

Ulrich Seidls besøg i sine landsmænds kældre er en udleverende undersøgelse af alt det uacceptable og smålige i menneskets natur. Men det er også en kærlig beretning om, hvor vigtigt privatlivet er
Ulrich Seidls besøg i sine landsmænds kældre er en udleverende undersøgelse af alt det uacceptable og smålige i menneskets natur. Men det er også en kærlig beretning om, hvor vigtigt privatlivet er
Anmeldelse
1. august 2013

Et kig ind i pigeværelset

’Paradis Håb’ afrunder på hæderlig vis Ulrich Seidls trilogi om tre østrigske kvinder, der er kriseramte i både krop og sjæl
Anmeldelse
11. juli 2013

Vakkelvorn film om fanatisk katolik

Anden del af Ulrich Seidls trilogi, ’Paradis Tro’, ligner en alt for langtrukken, men yderst effektiv forsvarstale for ateisme
Anmeldelse
16. maj 2013

Tragiske transaktioner

Pengemaskiner og udlejningspikke. Der er fysisk intimitet til salg i dramaet ’Paradis: Kærlighed’, som er en knusende konsekvent afdækning af menneskelig dårskab
Teresa og veninderne lejer de lokale mandekroppe, og ydmyger kroppenes ejermænd, hvis den lyst skulle komme over dem. Tænder, muskelpragt og kønsdele kommenteres, uden at kvinderne synes bevidste eller bekymrede om, hvilket selskab, de dermed indskriver sig i.
Interview
16. maj 2013

Udnyttelsen går begge veje

Det er behændigt at se bort fra, men virkeligheden er nu engang sådan, at hvide kvinder rejser ud i verden for at have sex med fattige sorte mænd, og det er vi nødt til at forholde os til, mener filminstruktøren Ulrich Seidl, der står bag den premiereaktuelle film ’Kærlighed’
’Gennem min research har jeg set, hvordan hvide kvinder ofte infantiliserer sorte mænd. De opfatter sig selv som bedrevidende. Det er ubehageligt at erkende, men vi har alle racismen i os,’ siger den østrigske filminstruktør 
 Ulrich Seidl om sin film ’Kærlighed’.
Anmeldelse
19. maj 2012

En lille film og en stor historie

Hverken østrigske Ulrich Seidl eller italienske Matteo Garrone lever op til deres bedste i hovedkonkurrencen i Cannes. Amerikanske Benh Zeitlin betager og overvælder med sin film, ’The Beasts of the Southern Wild’, der vises i sideserien Un Certain Regard
Hverken østrigske Ulrich Seidl eller italienske Matteo Garrone lever op til deres bedste i hovedkonkurrencen i Cannes. Amerikanske Benh Zeitlin betager og overvælder med sin film, ’The Beasts of the Southern Wild’, der vises i sideserien Un Certain Regard
  • Essay
    22. december 2019

    Derfor er ’Skjult’ en af dette århundredes bedste film

    Michael Hanekes ’Skjult’ er både en elementært spændende thriller og et spark i røven på et land og en verden, der ikke vil se sine problemer i øjnene eller tage ansvar for sine ugerninger. Og så er den film nummer 22 i Informations julekalender
    Ægteparret Georges (Daniel Auteuil) og Anne (Juliette Binoche) lever et fredeligt velhaverliv i Paris, da fortiden begynder at hjemsøge dem i Michael Hanekes ’Skjult’.
  • Interview
    16. maj 2013

    Udnyttelsen går begge veje

    Det er behændigt at se bort fra, men virkeligheden er nu engang sådan, at hvide kvinder rejser ud i verden for at have sex med fattige sorte mænd, og det er vi nødt til at forholde os til, mener filminstruktøren Ulrich Seidl, der står bag den premiereaktuelle film ’Kærlighed’
    ’Gennem min research har jeg set, hvordan hvide kvinder ofte infantiliserer sorte mænd. De opfatter sig selv som bedrevidende. Det er ubehageligt at erkende, men vi har alle racismen i os,’ siger den østrigske filminstruktør 
 Ulrich Seidl om sin film ’Kærlighed’.
  • Filmkritik
    24. november 2022

    Ulrich Seidls ’varmeste og mest rørende film’ er stadig meget mismodig

    Østrigs onde samvittighed, filmskaberen Ulrich Seidl, slår til igen med portræt af en fiktiv falleret slagerstjerne, der forsøger at dulme sin og sit publikums længsler med tung druk, betalingssex og klæbrig popmusik
    ’Rimini’ har sin titel fra den norditalienske badeby, som hovedpersonen bor i. Både hovedperson og badeby er i den grad uden for sæsonen.