Person

Ulrich Thomsen

Hittepåsomheden stikker helt af i Ulrich Thomsens ’Gutterbee’

Anthony Dod Mantles gultintede billeder af en vindblæst amerikansk lilleby gør en del for at aflede ens opmærksomhed fra, hvor halvbagt historien er i Ulrich Thomsens anden film som instruktør, komedien ’Gutterbee’

Anders Thomas Jensens klub for ødelagte voksenbørn har aldrig før gjort så ondt som i ’Retfærdighedens ryttere’

’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile

Hvad laver Anders W. Berthelsens moderne mand i en krigsbunker under Første Verdenskrig?

Der er mange tonearter i gang i Henrik Ruben Genz’ Erling Jepsen-filmatisering ’Erna i krig’, der handler om en kvindes kamp under Første Verdenskrig: Den er morbidt-komisk distanceret, men så pludseligt inderlig. Kvindefrigørende, men mod Anders W. Berthelsens anakronistisk moderne mandefavn

’Vores mand i Amerika’ er æstetisk opfindsom krigshistorie og parkrise, men halter i samspillet

Christina Rosendahls nye, fine film ’Vores mand i Amerika’ har Ulrich Thomsen i rollen som virkelighedens ulydige danske USA-ambassadør, der nægtede at samarbejde med tyskerne under besættelsen. En mand, der med rævelist og alle midler holdt sig tro mod sine idealer – samtidig med at han var sin kone utro med sin svigerinde

’Dræberne fra Nibe’ er et lallet forsvar for resignationen

Ole Bornedals nye folkekomedie har gode intentioner, men døjer med et sjasket plot

’Jeg vil til enhver tid omfavne skurken’

Mads Mikkelsen spiller hovedskurken Kaecilius i den nye Marvel-film, ’Doctor Strange’, der har dansk premiere fredag. Og det er ikke hans eneste mindeværdige skurkerolle i amerikansk film og tv. Information har talt med den danske skuespiller om at spille skurkeroller og samtidig bedt ham om at fortælle lidt mere om Kaecilius, Hannibal Lecter i ’Hannibal’ og Le Chiffre i ’Casino Royale’

Ingen er god, ingen er ond, ingen er uskyldig

Ulrich Thomsen spiller en gennemgående rolle i den amerikanske tv-serie ' Banshee', og Ole Christian Madsen har instrueret to afsnit af serien, som lige straks kan ses på både amerikansk og dansk tv

Den store julequiz

Fra alle os til alle jer. Traditionen tro har Informations skribenter lavet en jule-årsquiz med snurrige trivia såvel som vitterlige væsentligheder.

'Husk Sabra og Shatila'

Det var desværre mere pædagogik i børnehøjde end vellykket drama, da TV 2 i aftes havde premiere på sin nye krimiserie 'Blekingegade'. Det er ærgerligt

Man kan tillade sig alt i fiktionen

Også selv om fiktionen er baseret på virkelige hændelser fra en ikke så fjern fortid. Det mener instruktøren bag TV2 store, nye dramasatsning, Blekingegade, Jacob Thuesen

Sider

Mest læste

  1. Thomas Vinterbergs Festen er et fremragende og stærkt spillet familiedrama, der på imponerende vis får søsat det ambitiøse dogmeprojekt
  2. ’Retfærdighedens ryttere’ føles som et Susanne Bier-drama podet med genmateriale fra en Anders Thomas Jensen-film og er en magtdemonstration af Jensens evne til at mestre både det melodramatiske og det infantile
  3. Det er guddommeligt morsomt, når Anders Thomas Jensen parodierer behandlersamfundet og jonglerer med godt og ondt i sin hidtil bedste film, ’Adams æbler’
  4. Christina Rosendahls nye, fine film ’Vores mand i Amerika’ har Ulrich Thomsen i rollen som virkelighedens ulydige danske USA-ambassadør, der nægtede at samarbejde med tyskerne under besættelsen. En mand, der med rævelist og alle midler holdt sig tro mod sine idealer – samtidig med at han var sin kone utro med sin svigerinde
  5. Ole Bornedals nye folkekomedie har gode intentioner, men døjer med et sjasket plot
  6. Anthony Dod Mantles gultintede billeder af en vindblæst amerikansk lilleby gør en del for at aflede ens opmærksomhed fra, hvor halvbagt historien er i Ulrich Thomsens anden film som instruktør, komedien ’Gutterbee’
  7. Intet er for meget, intet er for lidt i Vibeke Bjelkes fascinerende 'Festen' på Gasværket
  8. Der er mange tonearter i gang i Henrik Ruben Genz’ Erling Jepsen-filmatisering ’Erna i krig’, der handler om en kvindes kamp under Første Verdenskrig: Den er morbidt-komisk distanceret, men så pludseligt inderlig. Kvindefrigørende, men mod Anders W. Berthelsens anakronistisk moderne mandefavn