Person

Ursula Andkjær Olsen

Anmeldelse
7. december 2021

To modne kunstnere får overgangsalderen til at brøle og skabe sig

På en gammel herregård i Næstved giver kunstner Sophia Kalkau og digter Ursula Andkjær Olsen os et (form)sprog for en ellers ignoreret livsfase. De formulerer på ny, hvad frugtbarhed kan være, hvis det ikke kun betyder børnefødsel og evig vækst
Rønnebæksholm-udstillingen hedder Ung som bly, en tilsyneladende falsk sammenstilling.
Baggrund
31. marts 2021

Brev af Ursula Andkjær Olsen: Maria-fantasi

Op til påske satte digteren Ursula Andkjær Olsen sig ned og skrev et brev til jomfru Maria
Arkivfoto af Ursula Andkjær Olsen, da hun debuterede med sin første roman, Krisehæfterne.
Bogkortet
5. marts 2021

Politik og litteratur mødes over statsgrænserne

I Norden fortsætter den for staternes fælles kulturforståelse befordrende kappestrid. I øst og vest går det på højst forskellig vis anderledes hårdt for sig
Hillary Clinton, tidligere førstedame og præsidentkandidat i USA, og Louise Penny, canadisk krimiforfatter i toppen af bestsellerkategorien, har slået talenterne sammen. Det skønlitterære resultat udkommer til oktober under titlen ’State of Terror’.
Baggrund
8. januar 2021

Alt den skønneste og mest uforglemmelige lyrik og prosa fra 2020

Både den formmæssigt avancerede prosa og den bedste, mest nysgerrigt åbne poesi bød i 2020 på uovertrufne læseoplevelser
Både den formmæssigt avancerede prosa og den bedste, mest nysgerrigt åbne poesi bød i 2020 på uovertrufne læseoplevelser
Anmeldelse
27. november 2020

Ursula Andkjærs tekst er lige så ustyrlig som resten af ’Jeg tror, jeg elsker Wonder Woman’

I en candyflossfarvet scenografi og iført absurde kostumer fremfører Ellen Hillingsø på Teater Grob Ursula Andkjær Olsens nyskrevne monolog om ... midtlivskrise? Overforbrug? Instruktør Niels Erlings retning drukner i iscenesættelsens mange påfund
Ellen Hillingsø er tilstedeværende på en måde, der kan mærkes. Hendes stemme og hendes intense blik går godt i spænd med den kropslighed, der er kendetegnende for Niels Erlings instruktion.
Analyse
16. oktober 2020

Hos Ursula Andkjær Olsen ligger det store i skønheden som »et ægteskab mellem alt og intet«

Ursula Andkjær Olsens ’samplende’ praksis fornyr originalt naturlyrikkens koncept
Hos Ursula Andkjær Olsen ligger det store i skønheden som »et ægteskab mellem alt og intet«, et lån fra hendes åndelige slægtning William Blake og hans ’Marriage between Heaven and Hell’ (1790-93), skriver Erik Skyum-Nielsen.
Baggrund
25. september 2020

Digt af Ursula Andkjær Olsen: ’I skal sutte på min konfekt’

Digteren Ursula Andkjær Olsen har skrevet et lejlighedsdigt om ytringsfrihed
Da der blev holdt reception i forbindelse med udgivelsen af storværket ’Grov konfækt’ fremførte Ursula Andkjær Olsen et digt som sit bud på en fri ytring.
Baggrund
23. april 2020

’Flokimmunitet’ er på listen, men ’coronacamsex’ bliver næppe optaget af Dansk Sprognævn

Krisetider kaster nye ord af sig og genaktualiserer gamle. Information besluttede sig for at give sprogudviklingen et skub i ryggen ved at bede forskellige sprogmennesker om at bidrage med et ord til coronatiden. Og det er er faktisk lykkedes ifølge seniorforsker ved Dansk Sprognævn, der her vurderer de opfindsomme ord
Krisetider kaster nye ord af sig og genaktualiserer gamle. Information besluttede sig for at give sprogudviklingen et skub i ryggen ved at bede forskellige sprogmennesker om at bidrage med et ord til coronatiden. Og det er er faktisk lykkedes ifølge seniorforsker ved Dansk Sprognævn, der her vurderer de opfindsomme ord
Interview
31. januar 2020

Performancekunstner Jessie Kleemann: Det jeg gør med med min krop, det er mit. Jeg vil give det til jer, men jeg bestemmer

Med performancekunsten tager internationalt anerkendte Jessie Kleemann ejerskabet over sin egen krop tilbage efter en barndom med overgreb. Hun afsøger tilhørsforhold og magtbalancer, og bruger typiske grønlandske genstande i sine værker, som også handler om at ruske op i opfattelsen af grønlandsk kultur. »Vi er ikke længere et oprindeligt folk, men hvad er vi så,« spørger hun
Kunstneren Jessie Kleemann var i pleje forskellige steder, indtil moren giftede sig igen og hentede sin otteårige hjem til sig. Jessie Kleemann fortæller, at hun som ung var dybt deprimeret og være fundamentalt i tvivl om, hvordan hun »kunne være som menneske, når jeg nu var så uværdig til at blive elsket.«
Anmeldelse
31. januar 2020

Ursula Andkjær Olsens nye digtsamling er alvorstung og messende, den gider ikke mere pis

I Ursula Andkjær Olsens nye sorgfulde, besværgende digtsamling angribes verden på én gang nøgternt og mysticistisk med en insisteren på, at alt i kosmos hænger sammen. Det er tungt og godt
I Ursula Andkjær Olsens nye sorgfulde, besværgende digtsamling angribes verden på én gang nøgternt og mysticistisk med en insisteren på, at alt i kosmos hænger sammen. Det er tungt og godt

Sider