Person

Ursula Reuter Christiansen

Anmeldelse
28. august 2021

100 års protestkunst af kvinder på SMK er dybt originale bearbejdninger af vrede og mod

Fejringen af 50-året for rødstrømpebevægelsen på Statens Museum for Kunst viser, at politisk kunst kan være alt andet end endimensionel, og at kvindekampen er lige så aktuel i dag som for 100 og 50 år siden
’Kvinder frem’ er et af de to malerier af Ursula Reuter Christiansen, der åbner ballet i udstillingssalene.
Anmeldelse
19. juli 2021

DR2’s ’Kunstnerkolonien’ er tilbage, nu med ekstra sårbarhed og bornholmsk folketro

Seks ret forskellige samtidskunstnere installeres på et fornemt badehotel og får to uger til at lave en gruppeudstilling i det stadig overraskende velfungerede DR2-program ’Kunstnerkolonien på Bornholm’. Som den første sæson, der foregik i Skagen, blander programmet kunstformidlingens blik for proces med realitygenrens sans for komik
Der er ingen partybusser på Bornholm, så da Kim Richard Adler Mejdahl skal bruge sådan en til sit videoværk, må han selv installere de nødvendige kulørte lamper og diskokugler i en almindelig turistbus
Anmeldelse
14. juli 2021

Venskabsudstilling med Ursula Reuter Christiansen og Janaina Tschäpe er dragende

I Den Frie Udstillingsbygning har to stærke kunstnere fra hver sin generation, Ursula Reuter Christiansen og Janaina Tschäpe, sat hinanden stævne i en fabelagtig sommerudstilling, der i venskabets ånd flirter med det ukendte og det intime
Installationsfoto. ’Skovsøen 2021’. Ursula Reuter Christiansen.
Anmeldelse
23. juli 2020

Slikkende tunger og et par løftede pegefingre i Kunsthal 44 på Møn

Årets gruppeudstilling i Kunsthal 44 på Møn hitter med værker, der tør stikke tungen ud af munden og smage på verden. Og skuffer, når kunsten holder sig til at pege kedelige klimafingre
Værkerne på Kunsthal 44’s sommerudstilling er rykket udendørs, så man må lede efter dem i markskel og under regndryppende træer. Her er det Vivian Caccuris værk med titlen Clandestine Party.
Anmeldelse
6. marts 2018

Ursula Reuter Christiansens ’Skarpretteren’ var måske ikke frihedskæmpende nok i 70’erne – men den virker i dag

Ursula Reuter Christiansens kønspolitiske hovedværk, filmen ’Skarpretteren’ fra 1972, blev i sin tid buet ud af feminister i Berlin. Nu fortryller den på Statens Museum for Kunst omgivet af sine tørre montrer. Hos galleri Sabsay, hvor kunstnerens nye malerier udstilles, er eventyrdrømmen stadig skramlet og tvivlende
Ursula Reuter Christiansens kønspolitiske hovedværk, filmen ’Skarpretteren’ fra 1972, blev i sin tid buet ud af feminister i Berlin. Nu fortryller den på Statens Museum for Kunst omgivet af sine tørre montrer. Hos galleri Sabsay, hvor kunstnerens nye malerier udstilles, er eventyrdrømmen stadig skramlet og tvivlende
Interview
12. maj 2016

Tilbage til kvindens afhuggede hoved, som tegn på nyt liv

Ursula Reuter Christiansen var den første kvindelige professor i maleri på Kunstakademiet i København, men på et tidspunkt, hvor hun selv syntes, den feministiske kamp var vundet. Nu viser en bearbejdelse af hovedværket ’Skarpretteren’ hvor fremadskuende hun var, selvom hendes feministiske medsøstre buhede filmen ud i 1972, fordi den viste kvindens underkastelse
Ursula Reuter Christiansen var den første kvindelige professor i maleri på Kunstakademiet i København, men på et tidspunkt, hvor hun selv syntes, den feministiske kamp var vundet. Nu viser en bearbejdelse af hovedværket ’Skarpretteren’ hvor fremadskuende hun var, selvom hendes feministiske medsøstre buhede filmen ud i 1972, fordi den viste kvindens underkastelse