Person

Valdemar Lønsted

Anmeldelse
6. oktober 2021

Mogens Dahl Koncertsal genopstod med en stor norsk-dansk festival

Collage Festivalen i Mogens Dahl Koncertsal forløb delvist som en gedigen norsk musikeksport. Trompetisten Tine Thing Helseth og pianisten Leif Ove Andsnes var blandt de etablerede navne, men flokken af unge musikere vidnede om, at nordmændene arbejder med en misundelsesværdig offensiv talentudvikling
Collage Festivalen i Mogens Dahl Koncertsal forløb delvist som en gedigen norsk musikeksport. Trompetisten Tine Thing Helseth og pianisten Leif Ove Andsnes var blandt de etablerede navne, men flokken af unge musikere vidnede om, at nordmændene arbejder med en misundelsesværdig offensiv talentudvikling
Anmeldelse
27. juli 2021

Klassisk musikfest i europæisk topklasse på Fyn

Efter coronaaflysningen sidste år kom Hindsgavl Musikfestival stærkt tilbage i denne måned. Med navne som Christian Gerhaher, Isabelle Faust, Martin Helmchen og András Schiff befæstede festivalen sit ry som den mest attraktive festival for klassisk kammermusik herhjemme
Den tyske violinist Isabelle Faust var styrende kraft i strygekvartettens minutiøst gennemarbejdede sammenspil under koncert med Christian Gerhaher.
Anmeldelse
15. juni 2021

Gustav Mahler og Wiener Filharmonikerne lyder som den perfekte kombination. Det er de ikke

Gustav Mahlers symfonier behøver naturligvis skønhed, men de rummer også det grænsesøgende, trivielle og vulgære. Disse sider af den mindre gode smag kom for sjældent frem under wienernes gæstespil i Koncerthuset med dirigenten Daniel Harding
»Orkestret er på sæt og vis ikke blevet globaliseret. Især på blæserfronten er den teknologiske instrumentudvikling i det 20. århundrede helt bevidst gået dem forbi,« skriver Valdemar Lønsted. Wienerne ville selv sige, at deres klang er blødere og mere overtonerig end de moderne, mere kraftfulde og brillante instrumenters.
Anmeldelse
11. januar 2021

Rundt om en klassiker: Schuberts ’Winterreise’

Schuberts liedcyklus ’Winterreise’ hører til det ypperligste i den vokale kammermusik. Otte album med forskellige udgaver vidner om et hjørne af værkets omfattende fortolkningshistorie. Jeres anmelder tager dem under behandling og inviterer på en lytning
Den østrigske komponist Franz Peter Schubert (1797-1828) optræder i Wien. Malet af ukendt kunstner. 
Anmeldelse
24. august 2020

Mahlers sange gjorde indtryk, men det enestående indfandt sig i Schnittkes cellosonate

Stjernestunder kaldte Tivoli sin klassiske kammermusikfestival, som i sidste uge erstattede sommerens coronaaflyste koncerter. Det levede møderne med duoerne Christiane Karg-Malcolm Martineau og Marie-Elisabeth Hecker-Martin Helmchen mageligt op til – med det sidste møde som ganske uforglemmeligt
’Hvad kan man dog skrive om denne musikerpræstation andet end at udtrykke dyb respekt og beundring,’ spørger Valdemar Lønsted efter koncerten med pianist Martin Helmchen og cellisten Marie-Elisabeth Hecker ved Tivolis Stjernestunder-festival. ’Det var uforglemmeligt at møde disse to tyske kunstnere,’ konkluderer han.
Anmeldelse
25. april 2020

Man skal anvende begge ører for at værdsætte musikkens indre sammenhængskraft i ’Vilde vidunderlige Danmark’

Det musikalske lydspor i DR’s naturserie læner sig op ad en oppustet international genre. Men i den første episode har tre danske komponister alligevel skabt et overvejende neddæmpet og sammenhængende symfonisk forløb
I ’Vilde vidunderlige Danmark’ bliver uglens forgæves jagt på musen akkompagneret af messingblæsere og slagtøj i en dissonerende variation af signatur-temaet.
Anmeldelse
30. marts 2020

Musik der kan sprænge eller samle dit eget verdensrum

Bent Sørensens koncerter for klaver, klarinet og trompet er nu samlet på et nyt album med tre store nordiske solister, som helt overbevisende har taget ejerskab over musikken. Sørensens særegne klangkunst udfordrer til at lytte i det stille rum med vækkelsen af erindringer, indskydelser, hændelser og impulser
Norske Tine Thing Helseth er en af vor tids største trompetister, mener musikanmelder Valdemar Lønsted, og Bent Sørensen har skrevet et skønhedssøgende værk med hende i tankerne, som udforsker trompetens retoriske potentiale.
Interview
7. juni 2019

»Jeg har altid set blokfløjten som noget, der egentlig ikke var der. Jeg spillede den luft, der gik gennem fløjten«

Michala Petris tilværelse har været bestemt af musikken, siden hun var tre år. Gennem et halvt århundrede har den 60-årige blokfløjtevirtuos rejst verden tynd, og hun er blevet et begreb også for folk, der ikke plejer at lytte til klassisk musik. Valdemar Lønsted har mødt Michala Petri for at komme tættere på et levet liv, der viser sig at være mangesidet
»Jeg kan ikke sige, hvordan mit liv ville have været uden fløjten, for jeg kan ikke huske noget liv uden fløjten,« siger Michala Petri.
Anmeldelse
20. marts 2018

Sibelius’ symfoni var show time for dirigenten

Göteborg Symfoniorkester gæstede København med dets unge chefdirigent, som gjorde sit til at stjæle billedet. Men det var klaversolisten, der med sin naturlighed og beherskelse stod for koncertens store oplevelse
Anmeldelse
27. oktober 2017

En overvældende Sokolov i Beethovens sidste sonate

Den 67-årige russiske pianist Grigorij Sokolov har længe været kult, hvor end han giver koncert. Han er en gådefuld enspænder, som spiller i halvmørke og helst undgår bifald. Musikken kommer først og sidst
Grigorij Sokolov er kult, ingen tvivl om det. Det handler om enspændere og benhård disciplin i den russiske klaverskole, omend mange af eleverne kommer fra Ukraine og Kaukasus.

Sider