Person

Vilhelm Hammershøi

Derfor er Roy Anderssons ’Sange fra anden sal’ en af dette århundredes bedste film

Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender

Det er godt tænkt at lade Elmgreen & Dragset udlægge Hammershøi på SMK, men de kunne godt have udnyttet friheden

SMK har inviteret Elmgreen & Dragset til at gribe ned i samlingen og sætte den i relation til samtidskunsten. Idéen er god, men resultatet er blandet, og man vandrer symptomatisk lige igennem det værk, som Elmgreen & Dragset selv har bidraget med

Den danske vampyrkunstner

Hammershøi er allerede en kendt dansk verdenskunstner, men ny fremragende bog formår at vække hans grå værker til live, så blodet bruser af beundring

Hjem er en illusion

Ordrupgaard viser med en lang række værker af Vilhelm Hammershøi, at det i lige så høj grad var manipulationen af det hjemlige, som det var en decideret objektiv gengivelse, Hammershøi eksperimenterede med. En manipulation, der ikke er mindre interessant 100 år efter hans død

Hammershøi i nyt lys

En udstilling i New York af SMK’s samling af den danske kunstmaler finansieres som noget nyt af amerikanske donorer og ledsages af spillefilm, der har ladet sig påvirke af Hammershøis interiører. Der bliver endda komponeret musik til hans malerier

Tvivlsomme slægtskaber

Statens Museum for Kunsts store udstilling ’Hammershøi og Europa’ viser en enestående samling af Hammershøis værker, men fejler totalt i selve grundpræmissen om at vise kunstnerens forbindelser med en række samtidige

Et varsel om verdenskrigene

Skinhellige sataner og børn med urovækkende, uaflæselige ansigter fylder billedet i Michael Hanekes dystre, disciplinerede og diskret æstetiske Guldpalme-vinder 'Det hvide bånd'

Århundredet, der ikke skete

Mikael Wivels bog om dansk kunst i det 20. århundrede er uformelig stor, interessant, irriterende - og væsentlig

På jagt efter uhygge

Engang heppede publikum på en pandekage på Leicester Square, men lige nu gjaldt det et par effektive kulturtimer i kvarteret omkring Picadilly, hvor man f.eks. kunne støde ind i Richard Attenborough

Stilhedens poesi

Sommerens fine udstilling på Royal Academy of Arts i London fører fra Hammershøi tanken til 'Hammerslag' og 'Kender du typen?'

Sider

Mest læste

  1. Det er sin sag at kaste et blik i spejlet
  2. Ordrupgaard viser med en lang række værker af Vilhelm Hammershøi, at det i lige så høj grad var manipulationen af det hjemlige, som det var en decideret objektiv gengivelse, Hammershøi eksperimenterede med. En manipulation, der ikke er mindre interessant 100 år efter hans død
  3. Hammershøi er allerede en kendt dansk verdenskunstner, men ny fremragende bog formår at vække hans grå værker til live, så blodet bruser af beundring
  4. Mikael Wivels bog om dansk kunst i det 20. århundrede er uformelig stor, interessant, irriterende - og væsentlig
  5. SMK har inviteret Elmgreen & Dragset til at gribe ned i samlingen og sætte den i relation til samtidskunsten. Idéen er god, men resultatet er blandet, og man vandrer symptomatisk lige igennem det værk, som Elmgreen & Dragset selv har bidraget med
  6. Overflødiggør cd-rom-mediet mødet med det originale kunstværk? Vores første møde med verdenskunsten foregår næsten altid i reproduktionens form. Det være sig i kunstbøger, der gengiver det originale værk mere eller mindre fair, på tv-skærmen, som kan give en bedre fornemmelse af den tredimensionale kunst end det statiske fotografi eller på lysbilleder, som stadig er den bedste måde at eksponere fotograferet kunst på...
  7. Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender
  8. Skinhellige sataner og børn med urovækkende, uaflæselige ansigter fylder billedet i Michael Hanekes dystre, disciplinerede og diskret æstetiske Guldpalme-vinder 'Det hvide bånd'