Person

Woody Allen

Vi er afhængige af menneskehedens fortsatte overlevelse for at kunne give livet mening

Selv de mest egoistiske og selvcentrerede mennesker må sande, at tilværelsen forekommer meningsløs, hvis menneskeheden ikke lever videre efter deres egen død. Med klimakrisen ved vi, at vores efterkommere er afhængige af os, men vi er også afhængige af dem, skriver editionsfilolog Steen Tullberg i denne kronik

Sharon Stone, der er langt mere end sin villighed til at smide tøjet, slår igen i ny selv(hjælps)biografi

I ikoniske filmroller blev hun en af 1990’ernes hotteste stjerner, men kæmpede for at blive respekteret. I erindringsbogen ’The Beauty of Living Twice’ genovervejer Sharon Stone et liv med overgreb, betydningsfulde instruktører og en voldsom hjerneblødning, der fik alt til at ændre sig

Det er en myte, at døden giver livet mening

Det siges, at døden og livets endelighed er det, der giver tilværelsen mening. Men det er nok snarere sådan, at angsten for døden kan lamme os og gøre os ude af stand til at leve livet. Vi lever faktisk langt bedre med illusionen om, at vi vil leve for evigt, skriver lektor emeritus Ib Ulbæk i denne kronik

Spagfærdige spillere nøjes med halvkvædet protest mod morderisk golfstat

De enorme omkostninger i tabte menneskeliv under forberedelserne til næste fodbold-VM kalder på en modstandsmarkering, men herrelandsholdet har ikke nogen appetit på selv at gå i offensiven

Woody Allen og Mia Farrows brud overgår det mest beskidte Hollywood-skilsmissedrama

HBO’s aktuelle dokumentarserie ’Allen v. Farrow’ illustrerer på grusom vis, hvordan skilsmisser bringer det værste frem i mennesker og efterlader børnene som tabere. Samme stof går igen i mangt et Hollywood-drama. Vi ser på amerikansk films grimmeste skilsmissesager, og hvad fremstillingerne siger om synet på mødre og fædre

Man bliver ikke meget klogere på sandheden ved at se dokumentarserien ’Allen v. Farrow’

Dokumentarserien ’Allen v. Farrow’ præsenteres som et solidt stykke journalistik, men den repræsenterer snarere en bekymrende tendens inden for dokumentarfilmen, hvor kun den ene side af en sag lægges frem

’Allen v. Farrow’ er et rent partsindlæg, der udelader væsentlige vidnesbyrd

HBO’s aktuelle dokumentarserie, hvor Mia og Dylan Farrow gentager deres anklage fra 1992 om, at Woody Allen har begået seksuelle overgreb, hævder at være afbalanceret, undersøgende journalistik, men føles som ensidig aktivisme. The Guardian-journalisten Hadley Freeman har set nærmere på seriens udeladelser
Allen v. Farrow

Politikens film- og tv-redaktør: »Jeg synes ikke, det handler om at nakke Woody Allen«

Toneangivende filmkritikere bør spørge sig selv, hvorfor ensidige dokumentarfilm som Al Gores ’An Inconvenient Truth’ ikke var genstand for den samme metodekritik, som filmen om Woody Allens påståede overgreb på sin datter nu er. For filmene er en del af den samme tendens, mener Politikens filmredaktør, Kristoffer Hegnsvad. Informations filmredaktør tager til genmæle

En ubehagelig samtale om Woody Allens skyld … »Nej, USKYLD!« »Nej, SKYLD!«

HBO-dokumentarserien ’Allen v. Farrow’ dykker ned i sagen om Woody Allens påståede overgreb på sin og Mia Farrows dengang syvårige datter for 28 år siden. Kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde bliver mere og mere i tvivl om, hvorvidt Allen er uskyldig, mens filmredaktør Christian Monggaard finder serien groft manipulerende

Woody Allen: ’Arbejdet tjener som en distraktion fra livets ubehagelige realiteter’

Som dreng flygtede Woody Allen ind i biografens alternative virkelighed. Som voksen begyndte han selv at skrive og instruere film og kunne på den måde holde livets mere ubehagelige sider på afstand. Information har talt med den amerikanske komiker, skuespiller og instruktør i anledning af selvbiografien ’Apropos ingenting’

Sider

Mest læste

  1. I ikoniske filmroller blev hun en af 1990’ernes hotteste stjerner, men kæmpede for at blive respekteret. I erindringsbogen ’The Beauty of Living Twice’ genovervejer Sharon Stone et liv med overgreb, betydningsfulde instruktører og en voldsom hjerneblødning, der fik alt til at ændre sig
  2. Selv de mest egoistiske og selvcentrerede mennesker må sande, at tilværelsen forekommer meningsløs, hvis menneskeheden ikke lever videre efter deres egen død. Med klimakrisen ved vi, at vores efterkommere er afhængige af os, men vi er også afhængige af dem, skriver editionsfilolog Steen Tullberg i denne kronik
  3. Det siges, at døden og livets endelighed er det, der giver tilværelsen mening. Men det er nok snarere sådan, at angsten for døden kan lamme os og gøre os ude af stand til at leve livet. Vi lever faktisk langt bedre med illusionen om, at vi vil leve for evigt, skriver lektor emeritus Ib Ulbæk i denne kronik
  4. #MeToo-bevægelsen har påny sat fokus på anklager mod Woody Allen for at have forgrebet sig seksuelt på sin dengang syvårige adoptivdatter. Det kan være svært at skelne fakta fra følelse i den komplekse sag, men vi præsenterer her sagen så redeligt som muligt
  5. Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
  6. Nogle linjer om de krydderier, uden hvilke livet ikke var værd at leve. For den skrivende. Rækkefølgen er tilfældig. Påstår han
  7. Woody Allens seneste værk, ’A Rainy Day in New York’, kan kun ses en enkelt dag i de danske biografer. Og det er der god grund til at gøre, for man er i godt selskab
  8. Balladen om Woody Allens selvbiografi, der blev trukket tilbage af ét forlag for så at blive udgivet af et andet, handler ikke kun om Allen, men om en ’cancel’-kultur og en alt for hurtig fordømmelse af upopulære mennesker og meninger