Person

Yorgos Lanthimos

Feature
24. januar 2019

Filmmageren Lanthimos nævnes i flæng med konfrontatoriske typer som Lars von Trier: »At udfordre normen er præcis, hvad der interesserer mig«

På filmskolen i Grækenland vovede Yorgos Lanthimos ikke at drømme større drømme end at skabe sig en karriere i reklame – alligevel slog han igennem som en original filmskaber af egenartede kunstfilm. Nu er han ombejlet af Hollywoods største filmstjerner og aktuel med det storladne, tidobbelt Oscar-nominerede kostumedrama ’The Favourite’ om dronning Anne og de to hofkvinder, der kappes om hendes gunst
Lanthimos er både blevet berømt og berygtet for sin usædvanlige tilgang til skuespilprøver. Skuespillerne i ’The Favourite’ blev således bedt om at udtale deres replikker, som om de var i færd med at føde.
Anmeldelse
24. januar 2019

’The Favourite’ viser absurditeten i, at virkelighedsfjerne monarker har haft enerådig magt over deres folk

Når man smører absurd ud over noget, der i forvejen er absurd, punkterer det almindeligvis det sjove og det indsigtsfulde. Men smører man den græske mestergakker Yorgos Lanthimos ud over Englands hof anno 1705 i den netop oscarnominerede ’The Favourite‘, bliver det til dybfølt vanvid
Queen Anne (Olivia Colman) er pattebarnliggjort af livstragedier og hoffets magtliderlige røvslikkeri i Yorgos Lanthimos’ gakkede ’The Favourite’.
Anmeldelse
9. november 2017

Ramt af en forbandelse kastet af en kejtet, sorgfuld 16-årig

Yorgos Lanthimos’ stilrene og stilfærdige horrorfilm ’The Killing of a Sacred Deer’ gør en sorgramt teenagedreng til udgangspunkt for en voldsom destruktiv kraft
Martin (Barry Keoghan) er en modsætningsfuld figur, og scenerne med ham er filmens mest fascinerende og uhyggelige. Han er både høflig og grænseoverskridende, lad i sin holdning og kraftfuld i sin adfærd, charmerende i den 14-årige Kims (Raffey Cassidy) øjne og tiltagende klam og uhyggelig i alle andres.
Interview
9. november 2017

Yorgos Lanthimos tvinger altid sine personer til at foretage umulige valg

Yorgos Lanthimos’ nye værk, ’The Killing of a Sacred Deer’, er lige dele gyserfilm og tragedie om skyld og straf. Information har talt med den radikalt tænkende græske filmskaber, der arbejder instinktivt, når først han har fundet ud af, hvad han gerne vil udforske i en film
44-årige Yorgos Lanthimos er en af frontløberne i en ny, radikal generation af græske filmskabere, og i stiliserede, absurdistiske og ikke uhumoristiske film som Dogtooth, The Alps og The Lobster har han hudflettet både en kold, moderne verden og forkrampede menneskelige relationer
Feature
26. maj 2017

Man gør børn fortræd

Samfund i opløsning og strid med sig selv, dysfunktionelle familier, følelseskulde, afstumpethed og mangel på ansvarsfølelse er nøgletemaerne i de bedste film på årets filmfestival i Cannes. Det er et sindbillede på vesteuropæisk ligegyldighed og afmagt. Heldigvis er der også en smule håb og lys for enden af den lange, mørke tunnel
En 12-årig dreng svigtes af sine forældre i Andrej Zvyagintsevs brutale ’Loveless’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
26. august 2016

En radikal fortolkning af den menneskelige tilstand

’The Lobster’ er et mesterværk og en sort komedie om kærlighedens tvetydighed og tyranni. Og om menneskets ultimative ensomhed. Man forlader den pulveriseret
Den græske instruktør Yorgos Lanthimos har med ’The Lobster’ skabt en uforudsigelig fabel, der er lige så trodsig i sin dissekering af kærlighedens tyranni og tvetydighed, som den er opmærksom på den sorte komik i den menneskelige eksistens og ensomhed.
Anmeldelse
16. maj 2015

Menneskets indre dyr

Græske Yorgos Lanthimos har med ’The Lobster’ lavet en absurd og humoristisk, men ikke helt vellykket, fremtidsfilm om kærlighed og parforhold og samfundets stramme normer
John C. Reilly, Ben Wishaw og Colin Farrell i Yorgos Lanthimos’ sorte satire, ’The Lobster’. Foto: Filmfestivalen i Cannes