Peter Nielsen

Peter Nielsen

Litteraturredaktør, Information
Seneste artikler af
Peter Nielsen

Sider

Om

Født 1967 i Fåborg. Kulturredaktør siden 2004. Ph.D i Litteraturhistorie og Center for Kulturforskning på Aarhus Universitet. Grundlægger af den danske udgave af det europæiske kulturmagasin Lettre Internationale.

Mest læste
  1. I sin nye bog vil Svend Brinkmann slå et slag for mådeholdet i vores grænseløse tid. Hans tilsyneladende samfundskritik er dog ikke andet end en perfekt forfægtelse af vores nuværende livsform minus et par procent
  2. Afsløringen af Harvey Weinstein og et enkelt tweet fra Alyssa Milano har åbnet en ladeport med uforudsigelige konsekvenser og skabt en helt ny social massebevægelse – og ingen tvivl om, at det hele også er en reaktion på, at den krænkende kultur lige nu med Trump som præsident også fejrer sin triumf. Det har taget os alle med bukserne nede
  3. Hvis 1970’erne var keynesianernes Waterloo, står de nyliberale økonomer nu over for et tilsvarende nederlag
  4. DRK’s nye bogprogram ’Vild med bøger’ har lovende takter, men falder i konceptfælden og vil for meget forskelligt
  5. Da Naja Marie Aidts søn Carl døde for to år siden, mistede forfatteren også sit vigtigste arbejdsredskab: sit sprog. Hun fandt langsomt ind til sproget igen, da hun begyndte at læse litteratur om sorg. Nu vil hun med sin nye bog give sine erfaringer om tab og sorg videre til andre
  6. Først i det øjeblik vi tillader os selv at bruge Auschwitz som sammenligning og forstår, at Auschwitz fandt sted i historien, kan vi forstå vores egen tid – og dermed forskelle og ligheder til det, der sker i dag
  7. Den ungarske forfatter Péter Nádas skrev i 18 år på sit store europæiske hovedværk ’Parallelle historier’. Nu kommer romanen på dansk og i næste weekend er forfatteren et hovednavn på Louisiana Literature. Vi mødte forinden forfatteren i hans ungarske provins til en samtale om livet i ufrihed, radikal litteratur, Knausgård og naturligvis Viktor Orbán
  8. Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg svarer nu sine kritikere efter de seneste par ugers kunstdebat. Han siger, at med Documenta i Kassel har identitetspolitikken for alvor holdt sit indtog i den europæiske kunstverden, og han fastholder, at den samiske udstilling på Documenta er folklore og et udtryk for, at æstetikken er skubbet i baggrunden til fordel for etik og politik. Det truer kunstens frihed, siger han