Ralf Christensen
Ralf Christensen
Journalist, Information
Seneste artikler af
Ralf Christensen
  • Kendrick Lamar har med ’DAMN.’ leveret endnu en intellektbombe og en følelsesudladning. Ikke på højde med hans bedste, men igen i stand til at rumme det rådvilde, modsætningerne, paradokserne, dilemmaerne, alt det billige skidt, enhver person og ethvert samfund nosser rundt i.

    Hvad gør en god amerikaner, når han bliver rådvild? Søger mod religionen

    Den amerikanske rapper Kendrick Lamar slås på sit nye album med slidte dæmoner – men formår at bruge sine personlige kampe til at skabe et stort menneskeligt og politisk råderum
  • Anmeldelse
    ’Du forsvinder’ er et nådesløst portræt af en familie, der er faldet fra hinanden.

    Er det svulstens skyld?

    Kan vi frasige os ansvar for vores handlinger, hvis hjernen styrer os, og den fri vilje er en illusion? I Peter Schønau Fogs fine ’Du forsvinder’ står vi over for en deterministisk fortælling om mennesket og hjernen
  • The Handmaiden er et snu, dobbeltbundet, stærkt erotisk drama

    Fupperen fupper fupperen

    Ikke en fod bliver sat forkert, ikke et hår sidder skævt. Og alligevel er Park Chan-wooks ’The Handmaiden’ et forunderligt virvar af svig, sex, kolonisering, kærlighed
  • Koncert
    Bob Dylan ved en koncert i Sverige sidste år

    Daddy Dylan har udbygget sit organ

    Lad os være voksne og erkende, at det ikke handler om, hvem der har ejerfølelser for Bob Dylan. Lad os nyde, at manden i disse år er en mystisk og til tider betagende koncertoplevelse. Denne gang i Operaen, hvor han ikke kun fastholdt sin stærke form, men viste sig som en større crooner end måske nogensinde før
  • Guitaren er i defensiven i populærkulturen og agerer ofte instrument for nostalgi og idyl. Men der er undtagelser. I nedenstående anmeldelse lytter vi til både-og fra USA. Og til Mount Eeries knytnæve af sorg, der smadrer al diskussion

    Et farvel og et goddag til guitaren

    Guitaren er i defensiven i populærkulturen og agerer ofte instrument for nostalgi og idyl. Men der er undtagelser. I nedenstående anmeldelse lytter vi til både-og fra USA. Og til Mount Eeries knytnæve af sorg, der smadrer al diskussion
  • 55-årige Matt Johnson er kronraget, som han blev engang i slutningen af 80’erne og har været lige siden. Han går i de samme sorte skræddersyede bukser og skjorte, et nyt rent sæt hver dag.

    30 års opgør med begæret

    Matt Johnson er lige så stille ved at vende tilbage under sit nådesløst sjælegranskende og verdensgennemborende alias The The. Det sker efter 16 års pause fra sangskrivningen – afløst i de mellemliggende år af et galoperende engagement i lokalpolitisk kamp og storpolitisk radio. Vi har mødt ham
  • Sekstetten i ’Chevalier’ svælger i luksus og voksenleg – symbolsk nok på havet i luksus uden for den græske bankerottruede stats faste landjord og barske realiteter.

    Let anretning om mandefjolser

    Den græske film ’Chevalier’ er sjov. Men ikke for alvor. Den peger fingre ad maskulin narcissisme og egoistiske værdisæt om bord på en luksusyacht, og vi griner. Men den er også for karikeret og fordømmende til, at latteren kan komme fra dybt i maven
  • Den unge amerikanske noisemusiker Pharmakon har sat sig for at befri jeget fra kroppen. Det sker i et brutalt og måske politisk projekt, der gennem trance søger at nå ud i fællesskabet og empatien

    Støj dig ud af selvoptagelsen

    Den unge amerikanske noisemusiker Pharmakon har sat sig for at befri jeget fra kroppen. Det sker i et brutalt og måske politisk projekt, der gennem trance søger at nå ud i fællesskabet og empatien
  • Rebeller i luksusfælden

    Unge løsrevne individer markerer deres desillusion med et nyrestød mod etablissementet i den franske film ’Nocturama’. Som er en stilfuld desillusion. Og et teater om middelklassens narko nummer ét: materialismen

Sider

Om

Ralf Christensen er musikafhængig og og derfor meget passende musikredaktør for den rytmiske musik på Dagbladet Information. Han er også vært og producer på Album-serien på The Lake sammen med Kristian Leth. Han har tidligere lavet radio på P1, P2, P3 og P6 og været fast tilknyttet Dagen og Politiken. Og så har han været instruktør på copyright-dokumentaren Good Copy Bad Copy og kreativ aktivisme-dokumentaren Pockets of Resistance.

Mest læste
  1. Ikke en fod bliver sat forkert, ikke et hår sidder skævt. Og alligevel er Park Chan-wooks ’The Handmaiden’ et forunderligt virvar af svig, sex, kolonisering, kærlighed
  2. David Lynchs medskaber af Twin Peaks, Mark Frost, har skrevet konspirationsromanen ’The Secret History of Twin Peaks’. Den er formet som en uhyggelig FBI-fil, der dækker egnens historie og fortrædeligheder næsten 200 år tilbage i tiden. En anden titel kunne have været ’The Dirty History of the USA’
  3. En kæmpe, en genrebygger, en grænseoverskrider har forladt os. Chuck Berry er død, 90 år gammel. Han inkarnerede rock’n’roll i hver en frase, hvert et hoftestød og ræveblik.
  4. Gulddreng er blevet sin egen selviscenesættelse. En sanger for den karrierebevidste, fjumrefri, men fremtidsusikre ungdom. En popkulturens ironiker. Men også et postfaktuelt mareridt. Information har været til hans første reelle koncert.
  5. Det er et overraskende direkte indigneret album, engelske Depeche Mode har leveret. Informations musikredaktør lytter til den politiske utopi i englændernes ny musik – og undersøger præcis hvor hvid deres musik er
  6. Lad os være voksne og erkende, at det ikke handler om, hvem der har ejerfølelser for Bob Dylan. Lad os nyde, at manden i disse år er en mystisk og til tider betagende koncertoplevelse. Denne gang i Operaen, hvor han ikke kun fastholdt sin stærke form, men viste sig som en større crooner end måske nogensinde før
  7. Dansk hiphop leverer i disse år en ny systemkritik, hjemstavnsdigtning og socialrealisme. At det så foregår med lejlighedsvis storhedsvanvid, pengebegær, harsk maskulinitet og reelle eller metaforiske skydevåben, gør den ikke mindre relevant
  8. Kan vi frasige os ansvar for vores handlinger, hvis hjernen styrer os, og den fri vilje er en illusion? I Peter Schønau Fogs fine ’Du forsvinder’ står vi over for en deterministisk fortælling om mennesket og hjernen