Ralf Christensens blog

Midt i en remixtid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den kreative kannibalisme er med lynets hast ved at blive vor tids vigtigste kulturelle udtryk. For alle gør det: Altså remixer. Fra lovløse YouTube-mashup-filmskabere og copyright-overskridende musikremixere til reklamefolkene bag Apples nye iPhone og vidt og bredt anerkendte musikproducere. Fra glade amatører til etablerede stjerner.

Med invasionen af gratis redigeringssoftware og internettets overflod af kultur er det blevet helt normalt at sample, mash-uppe, cutte, choppe, ombygge og genopbygge vores samtid i nye billed- og lydkompositioner. Alle med lidt computerkendskab kan deltage i fortolkningen af kulturen, og en del af især den unge generation er i dén grad gået fra at være passive forbrugere til aktive deltagere. Fra lokale sofakartofler til kulturelle verdensborgere.

Der er selvfølgelig ikke noget nyt i at man laver collager eller blender anden ny betydning ud af tidligere kultur, tænk bare dadaisme eller pop art . Men omfanget af aktiviteterne er langt større. Og det er nyt at alle på tværs af kulturer og tilhørsforhold gør det.

Tag nu bare musikken, hvor der bolles på kryds tværs i et veritabelt remix-orgie: Hiphop-produceren Kanye West remixer emo-punkbandet Fall Out Boy. Mashup-mesteren og festaben Girl Talk remixer det eksperimenterende rockband Grizzly Bear . Det lige så eksperimenterende rockband TV On The Radio remixer The Knife, som remixer den sarte moderne folkesanger Stina Nordenstam. Den malinesiske musiker Vieux Farka Touré lægger samtlige spor til sin sang ”Ana” ud på Creative Commons’ site – et voila, vi har en remixkonkurrence . Og herhjemme er Vetos forsanger Supertroels godt i gang med at remixe hele den danske alternative rockscene.

Det griber om sig, folkens, det er en virus, en ikke altid helt legal virus, og det kan være en ny demokratisk kultur langt hinsides de gamle hierarkier og magtstrukturer. Men meget af tiden er det selvfølgelig også bare jamrende amatørisme.

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu