Rasmus Kjær

Seneste artikler af
Rasmus Kjær
  • Vi udelukker dem på kanten fra at bidrage til arbejdsmarkedet

    Ambitionerne om at give 95 procent en ungdomsuddannelse og den sideløbende strategi med at gøre ufaglærte til faglærte, holder desværre udsatte unge uden for fællesskabet
  • ADHD-unge møder for få krav i skolen

    Så snart en elev får prædikatet ADHD, er vi parate til at glide af på alle almindelige krav til social omgang i et fagligt miljø. Grænserne mellem behandling og uddannelse er efterhånden svære at få øje på
  • Den spirituelle selvafvikling

    Selvdyrkelse, som tidligere var begrænset til poppede bøger om selvudvikling, har forplantet sig i hverdagsmoralen. Det kommer der hverken mere autentiske eller meningsfulde liv ud af – snarere tværtimod
  • Lykkens omvendte jantelov

    Du må ikke bekymre dig om det, du ikke kan gøre noget ved. Du må ikke fastholde dig selv i sorg. Du må ikke fortryde fortidens handlinger. Du må ikke frygte en fremtid, du intet sikkert ved om. Du må ikke lade din åndelige lykke styre af materielle goder. Du må ikke tænke negative tanker
  • Opgør med elitens pædagogik

    Det er trættende, at den akademiske elite ikke har mere opfindsomme svar på tidens udfordringer end den sædvanlige hyldest til teoretiske komplekser. Vi bør satse på en mere jordnær pædagogik, der rent faktisk giver børn og unge lyst til at tage ansvar for andre
  • Autoriteten tilbage til læreren

    Siden starten af 1990'erne har der været en stigende politisk styringslyst på skoleområdet. Især som en konsekvens af et stadig større udbud af nationale og internationale sammenlignende undersøgelser, der har sået tvivl om de danske elevers faglige evner...
Mest læste
  1. Selvdyrkelse, som tidligere var begrænset til poppede bøger om selvudvikling, har forplantet sig i hverdagsmoralen. Det kommer der hverken mere autentiske eller meningsfulde liv ud af – snarere tværtimod
  2. Så snart en elev får prædikatet ADHD, er vi parate til at glide af på alle almindelige krav til social omgang i et fagligt miljø. Grænserne mellem behandling og uddannelse er efterhånden svære at få øje på