Rasmus Steffensen

Musikanmelder, Information
Artikler

Sider

  1. Musikkritik
    24. januar 2023

    På Lukas Grahams nye album er inderligheden lammende

    I afslutningssangen på Lukas Grahams nye plade undskylder sanger Lukas Forchhammer for, at han er en smule sentimental. Det er dog en postgang for sent, for på dét tidspunkt er lytteren for længst lammet af pladens følelsesflom
    Selv om der synges om, at vi skal turde vise os frem med alle vores fejl og svagheder, ender vi hele tiden i den samme følelsessuppe, der netop ikke synes at indeholde konkrete billeder af levet liv.
  2. Musikkritik
    27. januar 2023

    John Cale er stadig en alsidig rejsende i musikkens urovækkende egne

    John Cale var med til at bringe avantgardistisk støj ind i rock’n’roll, har produceret en række af rockens radikale mesterværker og har over et halvt århundrede opbygget et enestående katalog af urovækkende sange. Hans nye album viser, at den 80-årige walisiske musiker langtfra er færdig med at udforske musikken
    John Cale har ikke bare efterladt et varigt mærke på støjrocken via sin tid i The Velvet Underground, men også på musik fra kunstnere som Patti Smith og Nico.
  3. Filmkritik
    26. januar 2023

    Der er ikke langt fra meditation til latter i Andreas Koefoed og Jørgen Leths film om musikkens paradokser

    Med den danske guitarist Jakob Bro som omdrejningspunkt nærmer ’Music for Black Pigeons’ sig musikken som en gåde, men også som et rum for dybe venskaber
    Jørgen Leth og Andreas Kofoeds ’Music for Black Pigeons’ er en smuk film om kunstnerisk skabelse og musikkens samtale. Her ses guitaristen Bill Frisell. Foto: Andreas Kofoed
  4. Musikkritik
    19. januar 2023

    Man brænder nemt fingrene, når man åbner Marc Facchinis glødende musikalske breve

    Selv om Marc Facchini ofte iklæder sine sange protestmusikkens bid, giver hans nye album ingen nemme løsninger på, hvordan en grundlæggende medmenneskelighed opretholdes, men han tror på den
    Musikalsk befinder vi os for det meste i et klassisk og genkendeligt singer-songwriter-univers, som Marc Facchini og hans medmusikere dog formår at vikle smukke atmosfæriske tråde og en næsten kammermusikalsk sensibilitet ind i
  5. musikkritik
    10. januar 2023

    Iggy Pop ligger på sit nye album under for den økonomiske kalkule, han altid har raset imod

    Når 75-årige Iggy Pop indtager en scene, er han stadig en af rockens mest karismatiske skikkelser. Desværre er hans nye album blottet for den charme og virker snarere som et kalkuleret forsøg på at puste nyt liv i mytologien om urpunkeren
    Noget af det værste, Iggy Pop kunne forestille sig, var at skulle arbejdet sammen med en rigtig producer. Derfor giver det næsten myrekryb at lytte til ’Every Loser’, der lyder som levendegørelsen af Iggys mareridt. Men Rasmus Steffensen vil stadig gerne opleve punklegenden live.
  6. MUSIKKRITIK
    16. november 2022

    Niels Skousen tænder poesiens lys på nyt album, men musikken følger ikke helt med

    Niels Skousen står stærkt i sine personlige efterårsmeditationer, men bliver famlende, når han enkelte steder lidt pligtskyldigt genopliver sin samfundsrevsende åre. Det smagfulde lydbillede er heller ikke altid den optimale partner til Skousens lyriske raslen i efterårsløvet
    Titlens blæst og regn gennemsyrer virkelig hele den den nu 78-årige Niels Skousens nye album.
  7. Musikkritik
    15. november 2022

    Choir of Young Believers hellige røgelse vil dele vandene

    Efter flere års tavshed er Jannis Noya Makrigiannis tilbage med et album, der fremstår både spirituelt søgende og sonisk udfordrende, men stivner ikke i patos
    Der er i det hele taget noget ved ’Holy Smokes’ flydende fornemmelse og varmt omsluttende klangunivers, der skaber følelsen af en popplade i dåbskjole.
  8. Anmeldelse
    16. juni 2022

    Fra en outsiderposition i dansk rock skilder Kellermensch et almenmenneskeligt drama

    Esbjerg-bandet formår på deres tredje album at bruge voksenlivets sammenbidte dilemmaer som afsæt for mørk og melodisk storhed
    Esbjerg-bandet formår på deres tredje album at bruge voksenlivets sammenbidte dilemmaer som afsæt for mørk og melodisk storhed