Rune Gade

Rune Gade

Kunstanmelder
Artikler

Sider

  1. 8. februar 2014

    Kunst som kampmiddel

    At gribe, forarge eller glæde var Christians Krohgs mission, som han satte al sit kunstneriske talent ind på at gennemføre. En stort anlagt udstilling af hans kunst på Gl. Strand minder os om, at kunsten kan have direkte og afgørende indflydelse på den måde, vi indretter vores samfund på
    I værker som ’Kampen for tilværelsen’ blev Christian Krohgs sociale indignation næsten overtydelig. Han formåede dog at sætte et afgørende aftryk i 1880’ernes nordiske sædelighedsfejde gennem sine malerier af blandt andet prostitueredes forhold. Maleri: Gl. Strand / Dag Fosse
  2. Anmeldelse
    1. oktober 2019

    Legesyge og drilske kønsfremstillinger i malerier med 100 år på bagen

    Det er ikke en nyopdagelse, at Kristian Zahrtmanns værker kan ses som fascinerede, homoerotiske studier i køn, men det er alligevel øjenåbnende at se dem i et eksplicit queer-perspektiv
    Det er ikke en nyopdagelse, at Kristian Zahrtmanns værker kan ses som fascinerede, homoerotiske studier i køn, men det er alligevel øjenåbnende at se dem i et eksplicit queer-perspektiv
  3. Anmeldelse
    10. november 2017

    Med blinde piger og ekstatiske feminister tilbage til fortiden

    To små og meget vellykkede udstillinger folder store historier ud gennem halvglemte arkivalier, der viser de intrikate sammenhænge mellem kunsten og historien
    Maleriet ’Den blinde pige’ (tv.) blev malet af Ejnar Nielsen i slutningen af 1800-tallet. I 1916 genbrugte skuespiller Asta Nielsen motivet i filmen ’Den evige nat’, da hun skulle spille en blind kvinde. I en af filmens scener ses hun stå på en mark, mens hun med fingrene rører ved en afblomstret mælkebøtte.
  4. Anmeldelse
    12. december 2014

    En streg i sandet

    Märk Linjen viser, hvordan kunsten gennem de seneste 50 år kritisk, poetisk og humoristisk har sat fokus på grænsedragningens politik
    Israelske Sigalit Landaus videoværk ’Azkelon’ fra 2011. Foto fra udstillingen
  5. Anmeldelse
    22. januar 2019

    Dea Trier Mørch beviser, at æstetisk raffinement og politiske intentioner kan følges ad

    Louisiana præsenterer et udsøgt udvalg af Dea Trier Mørchs gode kunst i en udstilling, der viser hendes eminente evne til at vise det usynliggjorte, og som gennem skildringer af intimsfæren kombinerer en socialistisk og en feministisk pointe
    Louisiana præsenterer et udsøgt udvalg af Dea Trier Mørchs gode kunst i en udstilling, der viser hendes eminente evne til at vise det usynliggjorte, og som gennem skildringer af intimsfæren kombinerer en socialistisk og en feministisk pointe
  6. Anmeldelse
    25. september 2015

    Du bliver sprængt itu

    Den fascinerende japanske kunstner Yayoi Kusama var en indflydelsesrig personlighed i 1970’ernes New York, men blev siden næsten glemt. Nu viser Louisiana en stramt kronologisk udstilling af hendes livsværk, hvor præmissen er selvudslettelse – ikke som en negation, men som den ultimative frisættelse
    Yayoi Kusama har altid lidt af voldsomme hallucinationer, men hun tog magten over dem og brugte synerne i sin kunst. Hendes repetitive evighedsmaskine og den store forkærlighed for prikker gav hende tilnavnet The Polka Dot Princess.Foto: ’Mirror Room’ (1991) af Yayoi Kusama
  7. Anmeldelse
    10. september 2021

    ’Mécanique Moderne’ på Gl. Holtegaard fremstår lidt umotiveret

    På Gl. Holtegaard serveres modernisme i inciterende samtidskunstnerisk finish. Men selv et hovednavn som Fernand Léger og en lækker samtidskunstnerisk indpakning redder ikke udstillingen Mécanique Moderne fra at fremstå lidt umotiveret
    Fernand Léger er hovednavnet i udstillingen på Gl. Holtegaard. Både på grund af hans kanoniserede position i kunsthistorien og hans rolle som den ældre og mere etablerede læremester for de to øvrige. (Fernand Léger, 'Femme au miroir', (1920). Moderna Museet, Stockholm. Purchase 1948)
  8. Baggrund
    2. december 2017

    Helene Schjerfbecks værker er på én gang internationale i deres udsyn og udpræget finske i deres introverte melankoli

    Billedkunstneren Helene Schjerfbeck var om nogen den, der bragte det moderne gennembrud til Finland. Hendes værk fremstår i dag som enestående i international målestok
    Helene Schjerfbeck vandt i 1889 bronzemedalje for sit bidrag på Verdensudstillingen, maleriet Rekonvalescenten.