Sandra Laville

  • Nyhed
    30. november 2020

    Ny rapport: Klimakampen behøver et indgreb mod reklamer

    Reklamebranchen fremmer materialisme og forbrugerisme og skader indsatsen mod klimakrisen ved sin markedsføring af klimaskadelige produkter, konkluderer en ny undersøgelse
    »Der findes tilstrækkelig med veletableret empiri, som støtter vores konklusion om, at reklameindustrien indirekte bidrager til at forvolde skader på klima og miljø,« hedder det i den nye undersøgelse, der skyder på reklamebranchen og kommercielle fænomener som Black Friday.
  • Nyhed
    30. april 2019

    ’Bionedbrydelige’ poser nedbrydes kun langsomt

    Poser, der sælges i supermarkeder som biologisk nedbrydelige, er det ikke nødvendigvis – ny forskning viser, at poserne stadig er intakte og brugbare tre år efter at være smidt i naturen
    Et eksperiment viste, at bæreposer – som britiske supermarkeder sælger bionedbrydelige – stadig kunne bruges til at bære varer efter at have været udsat for havvand og jord i tre år. Mange bæreposer, både traditionelle og bionedbrydelige, ender i havet, som denne i en multestime ud for Spaniens kyst.
  • Baggrund
    4. januar 2016

    AK-47 – terroristernes foretrukne våben

    Sidste års terroraktioner blev næsten alle begået med Kalasjnikov-rifler. Over hele Europa forsøger politi og efterforskere nu at finde ud af, hvorfor disse skydevåben er blevet så let tilgængelige – i mange tilfælde fører sporene til Balkan
    Sidste års terrorangreb på Charlie Hebdo i Paris, Bardo-museet i Tunis og Bataclan i Paris blev alle udført med Kalasjnikov-rifler. Våbnet blev udviklet i 1940’erne af den russiske våbendesigner Mikhail KalasjnikovFoto: Aftonbladet
  • Nyhed
    25. marts 2010

    Oplysninger til falske pas kan være stjålet i Ben Gurion

    Drabsmændene, der likviderede en Hamas-leder i Dubai, benyttede indrejsepapirer med persondata, der ser ud til at være opsnappet i Israels største lufthavn, viser undersøgelser foretaget af britisk politi
    På dette stillbillede fra et overvågningskamera ses Hamas-lederen Mahmud al-Mabhouh, der checker ind på et hotel i Dubai dagen før han blev likvideret den 20. februar 2010 - angiveligt af agenter fra Mossad, der brugte falske pas fra europæiske statsborgere, heraf størstedelen britiske. Mossad har også i 1980'erne krænket britisk suverænitet, og det britiske udenrigsministerium har i forlængelse af pasforfalskningerne direkte anklaget Israel for igen at have ageret ulovligt og uden om de britiske myndigheder.
  1. Baggrund
    4. januar 2016

    AK-47 – terroristernes foretrukne våben

    Sidste års terroraktioner blev næsten alle begået med Kalasjnikov-rifler. Over hele Europa forsøger politi og efterforskere nu at finde ud af, hvorfor disse skydevåben er blevet så let tilgængelige – i mange tilfælde fører sporene til Balkan
    Sidste års terrorangreb på Charlie Hebdo i Paris, Bardo-museet i Tunis og Bataclan i Paris blev alle udført med Kalasjnikov-rifler. Våbnet blev udviklet i 1940’erne af den russiske våbendesigner Mikhail KalasjnikovFoto: Aftonbladet
  2. Nyhed
    30. april 2019

    ’Bionedbrydelige’ poser nedbrydes kun langsomt

    Poser, der sælges i supermarkeder som biologisk nedbrydelige, er det ikke nødvendigvis – ny forskning viser, at poserne stadig er intakte og brugbare tre år efter at være smidt i naturen
    Et eksperiment viste, at bæreposer – som britiske supermarkeder sælger bionedbrydelige – stadig kunne bruges til at bære varer efter at have været udsat for havvand og jord i tre år. Mange bæreposer, både traditionelle og bionedbrydelige, ender i havet, som denne i en multestime ud for Spaniens kyst.
  3. Nyhed
    30. november 2020

    Ny rapport: Klimakampen behøver et indgreb mod reklamer

    Reklamebranchen fremmer materialisme og forbrugerisme og skader indsatsen mod klimakrisen ved sin markedsføring af klimaskadelige produkter, konkluderer en ny undersøgelse
    »Der findes tilstrækkelig med veletableret empiri, som støtter vores konklusion om, at reklameindustrien indirekte bidrager til at forvolde skader på klima og miljø,« hedder det i den nye undersøgelse, der skyder på reklamebranchen og kommercielle fænomener som Black Friday.