Serie

De 24 bedste film i det 21. århundrede

Det 21. århundrede er spækket med brillante, sindsoprivende og nyskabende filmoplevelser. Vi har udvalgt de 24 spillefilm fra de seneste to årtier, som vi elsker allerhøjest.

Essay
24. december 2019

Derfor er ’The Grand Budapest Hotel’ en af dette århundredes bedste film

Bag den 24. og sidste låge i Informations julekalender med det 21. århundredes bedste film gemmer sig en blot fem år gammel, men allerede tidløs klassiker, Wes Andersons ’The Grand Budapest Hotel’, der blandt meget andet er en smuk og munter hyldest til Stefan Zweigs humanisme
Der er dem, som mener, at Wes Andersons film er ren overflade, som nok tager sig flotte ud, men er rungende tomme. Intet kunne være mere forkert, mener filmredaktør Christian Monggaard.
Essay
23. december 2019

Derfor er ’Dogville’ en af dette århundredes bedste film

Misantropen og den drilske humanist Lars von Trier fortæller os de store historier om menneskelighed og moral gennem ofte vilde filmidéer, der ryster os. Og den vildeste idé og den mest drilske leg med menneskets selvgodhed får vi med mesterværket ’Dogville’, film nummer 23 i Informations julekalender
Lars von Trier rusker med ’Dogville’ i dem, der med hjertets selvindbildte godhed eller hjernens selvindbildte overlegenhed, tror, at de kan regulere og forbedre deres medbæster
Essay
22. december 2019

Derfor er ’Skjult’ en af dette århundredes bedste film

Michael Hanekes ’Skjult’ er både en elementært spændende thriller og et spark i røven på et land og en verden, der ikke vil se sine problemer i øjnene eller tage ansvar for sine ugerninger. Og så er den film nummer 22 i Informations julekalender
Ægteparret Georges (Daniel Auteuil) og Anne (Juliette Binoche) lever et fredeligt velhaverliv i Paris, da fortiden begynder at hjemsøge dem i Michael Hanekes ’Skjult’.
Baggrund
21. december 2019

Derfor er ’Profeten’ en af de bedste film i dette århundrede

Den franske instruktør Jacques Audiards ’Profeten’ er en film, man ikke troede var mulig, før man så den. Det er en fængselsfortælling om den åndelige, teoretiske og praktiske dannelse af en ung kriminel uden historie til et stærkt, selvstændigt og uhyggeligt menneske. Og filmen gemmer sig bag luge nummer 21 i Informations julekalender
Helten i ’Profeten’ er den unge Malik El Djebena (Tahar Rahim). Hans dannelse begynder, da han ankommer til fængslet som 19-årig.

’Foto fra filmen
Essay
20. december 2019

Derfor er ’Adèles liv – kapitel 1 & 2’ årtusindets bedste film om kærlighed

Abdellatif Kechiche fik med Cannes-sensationen ’Adèles liv: Kapitel 1 & 2’ sit publikum til at flytte egne tanker og følelser ind i en ung kvindes krop, og til at forstå hendes livsdrift gennem en ikonisk og overmandende lang sexscene. Resultatet er suverænen blandt de store homoseksuelle kærlighedsfilm, der har domineret de seneste tyve år
Abdellatif Kechiche fik med Cannes-sensationen ’Adèles liv: Kapitel 1 & 2’ sit publikum til at flytte egne tanker og følelser ind i en ung kvindes krop, og til at forstå hendes livsdrift gennem en ikonisk og overmandende lang sexscene. Resultatet er suverænen blandt de store homoseksuelle kærlighedsfilm, der har domineret de seneste tyve år
Essay
19. december 2019

Derfor er ’Nader og Simin – en separation’ en af de bedste film i dette århundrede

Iranske Asghar Farhadis ’Nader og Simin – en separation’ fra 2011 undersøger og udstiller vores moralske virkelighed med radikalitet og kunstnerisk vilje, og den er film nummer 19 i Informations julekalender
Ud fra deres egne motiver og principper gør alle personerne det rigtige i ’Nader og Sidim – en separation’. Alle stræber efter det gode, men alle kommer også til skade. Ingen er uskyldige, og ingen er uden ansvar.
Essay
18. december 2019

Derfor er ’The Handmaiden’ en af dette århundredes bedste film

Den sydkoreanske billedmager Park Chan-wook leger veloplagt med publikum og genrekonventionerne i den smukke og meget sensuelle psykologiske thriller, ’The Handmaiden’ (2016), der gemmer sig bag låge nummer 18 i Informations julekalender
Hvem snører hvem? Publikum bliver igen og igen taget ved næsen i ’The Handmaiden’. Her er det filmens to kvindelige bedragere: den koreanske tjenestepige Tanaka, der i virkeligheden hedder Sook-Hee (Tae-ri Kim), og den unge, japanske rigkvinde, Hideko (Min-hee Kim).
Essay
17. december 2019

Derfor er ’Fish Tank’ en af årtusindets bedste film

Andrea Arnold har som ingen andre sat rå og indlevede billeder på den unge kvindes blik. Her er kvinden ikke offer for, men produkt af sociale miljøer med grænseløse voksne. ’Fish Tank’ om en 15-årigs forgabelse i morens nye fyr er derfor et uomgængeligt bidrag til moderne filmkunst og socialrealisme
Hovedrolleindehaveren i ’Fish Tank’, Katie Jarvis, blev opdaget af Arnolds producer på en togstation, hvor hun stod og skændtes vildt med sin kæreste. Vreden, vi møder og føler, er altså en energi hentet indefra.
Essay
16. december 2019

Derfor er ’Grænse’ en af dette århundredes bedste film

En bred vifte af de grænsedragninger, der strukturerer det menneskelige fællesskab, sættes under pres i Ali Abbasis mesterlige, socialrealistiske troldefilm ’Grænse’, som af den og andre grunde gemmer sig bag låge nummer 16 i Informations julekalender
Tinas troldeidentitet er ikke et magisk-realistisk element, der åbner for en overnaturlig verden, men et jordnært mytologisk indslag i et socialrealistisk univers, hvor spørgsmål om etik, inklusion og udgrænsning hele tiden trænger sig på.
Essay
15. december 2019

Derfor er ’Evigt solskin i et pletfrit sind’ en af århundredets bedste film

To mestre inden for hvert sit felt smider Jim Carrey ind i karrierens mest inderligt dramatiske rolle i ’Evigt solskin i et pletfrit sind’, der er stor og innovativ filmkunst
I de første scener med Clementine og Joel i Evigt solskin i et pletfrit sind bliver der lagt en fælde for seeren, som først klapper langt inde i filmen.

Sider

  • Essay
    3. december 2019

    Derfor er ’Tomboy’ en af dette århundredes bedste film

    I det 21. århundrede har vesten skændtes om kønsidentiteter som aldrig før. I 2011 kom så franske Céline Sciammas gribende film om kønsængstelig barndom, ’Tomboy’, og viste os stilfærdigt, hvor bøvlet kønsbesættelse er og ikke burde være. Den forklarer intet, men installerer en stærk erfaring i alle, der ser den. Og den gemmer sig bag låge nummer tre i vores julekalender
    ’Tomboy’ er ikke blot et af de fineste barndomsperspektiver længe. Den er også på sin egen stilfærdige måde den fineste replik til det 21. århundredes kønsballade.
  • Essay
    2. december 2019

    Derfor er Roy Anderssons ’Sange fra anden sal’ en af dette århundredes bedste film

    Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender
    Svenske Roy Andersson gransker nådesløst menneskeheden i al sin komik og tragik i ’Sange fra anden sal’.