Serie

Amerikanske kunstværker

Fra Dorothea Langes fotografier af kriseramte landarbejdere i 1930'erne til Kara Walkers gigantiske installation af sukker og bolsjemasse A Subtlety fra 2014 har amerikanske kunstnere forholdt sig til det samfund og den historie, de er en del af. Informations kunstkritikere skriver her op til præsidentvalget om de vigtigste politiske kunstværker fra USA.

Kommentar
30. oktober 2020

USA forstået gennem kunsten

I kunsten afsløres symbolsk de dybe forskelle og stridspunkter, som stadig skaber store konflikter i USA’s befolkning – mellem land og by, mellem sorte og hvide, mellem rige og fattige
Andrew Wyeths uforglemmelige maleri fra 1948 af den polioramte Christina, der rækker ud efter det hele, taler til en grundlæggende amerikansk drøm og til en landbefolkning, der føler sig langt fra den kulturelle elite
Essay
27. oktober 2020

I 1978 orkede kunsthistoriens nøgne kvinde nærmest ikke mere

Kvinden har lagt krop til hele den vestlige kunsthistorie. Måske derfor ser hun så udmattet ud i Hannah Wilkes ikoniske fotoværk ’What does this represent ... ? What do you represent ... ?’, skriver Maria Kjær Themsen i vores serie om afgørende amerikanske kunstværker
Kvinden har lagt krop til hele den vestlige kunsthistorie. Måske derfor ser hun så udmattet ud i Hannah Wilkes ikoniske fotoværk ’What does this represent ... ? What do you represent ... ?’, skriver Maria Kjær Themsen i vores serie om afgørende amerikanske kunstværker
Anmeldelse
24. oktober 2020

Kara Walker brugte stanken af råddent sukker til at skildre USA’s racehistorie

Få kunstnere skildrer de amerikanske racespændinger bedre end Kara Walker. Værket ’A Subtlety or The Marvelous Sugar Baby’ fra 2014 er et dystert-humoristisk, hjerteskærende og pænt fucked billede på slavetidens hjemsøgelser. Og desværre er det højaktuelt
I 2014 kunne man opleve Kara Walkers totalinstallation ’A Subtlety or the Marvelous Sugar Baby’ i den tidligere sukkerfrabrik Domino Sugar i Brooklyn, New York. På billedet ses hendes gigantiske sfinks lavet af hvidt sukker, som blev det materiale, hun byggede installationens sorte og hvide skulpturer af.
Anmeldelse
21. oktober 2020

Amerikanske kunstværker: Kunstneren som hætteklædt Ku Klux Klan-mand

Det kraftfulde budskab om menneskets indre ondskab og om social og racial retfærdighed i det amerikanske samfund lyser ud af Philip Gustons maleri ’The Studio’ fra 1969. Faktisk er det så upassende, at en udstilling med kunstnerens værker foreløbig er udsat til 2024
"The Studio" - fotograferet ved en tidligere udstilling.
Essay
20. oktober 2020

Billedet af Christina taler til den amerikanske drøm og til en landbefolkning langt fra eliten

Andrew Wyeths uforglemmelige maleri fra 1948 af den polioramte Christina, der rækker ud efter det hele, taler til en grundlæggende amerikansk drøm og til en landbefolkning, der føler sig langt fra den kulturelle elite
’Christina’s World’ rummer en grundlæggende amerikansk myte, som Jackson Pollocks individ- og frihedsdyrkelse vokser ud af. En landlig version af liberalismens drømme, om man vil.
Essay
17. oktober 2020

Dorothea Langes madonnafoto blev et ikon for Depressionen og viste fattigdommen i 1930’ernes USA

Med sit dokumentariske foto af en fattig, kvindelig landarbejder skildrede Dorothea Lange 1930’ernes depressive USA og gav landets aviser noget at skrive om. I ny serie op til det amerikanske præsidentvalg skriver Informations kunstkritikere om de vigtigste politiske kunstværker fra USA
I 1936 tog Dorothea Lange fotografiet Migrant Mother af en 32-årige mor til syv.