Serie

Vi anmelder ’Grænseland’

Det skulle have været markeret med arrangementer i hele Sønderjylland, at vi i år fejrer 100året for Genforeningen, men det meste er aflyst. Tilbage står DR’s stort anlagte markering af jubilæet og helt centralt den historiske dramadokumentar ’Grænseland’. Vi anmelder hvert afsnit af historien om de blodige konflikter, der efterlod et arret folk og landskab i grænselandet.

Anmeldelse
8. juni 2020

Genforeningen er også historien om en ny verdensorden, hvor kongen skal holde sin kæft

At land fulgte folk og ikke omvendt i grænselandet efter Første Verdenskrig er enestående i et verdenshistorisk perspektiv, men sådan føles det ikke i fjerde og sidste afsnit af ’Grænseland’
’Grænseland’ har flettet Første Verdenskrig tættere sammen med danmarkshistorien. Men hvad der er lige så vigtigt er, at den har fortalt os historien om H.P Hanssen, spillet af Jakob Engmann. En mand hvis betydning for, at Danmark ser ud som det gør i dag, ikke kan overdrives. I ’Grænseland’ føres han med rette frem som en på den tid fremsynet mand, der forstod, at lande ville blive defineret efter nationale principper frem for eksempelvis territorial historie.
Anmeldelse
2. juni 2020

DR får de tunge, mørke natteskyer over Sønderjylland til at føles som fælles skydække

I tredje afsnit af ’Grænseland’ hæver DR for en stund blikket fra grænsen og ser ud over Europa, hvor sønderjyderne viser os Første Verdenskrigs tragedie. Overbevisende og bevægende bliver den en del af danmarkshistorien, som den bør være
I tredje afsnit af ’Grænseland’ er det skrevne ord med til at gøre sønderjyderne levende for os – lige fra vi ser Ingeborg Andresen (følelsesfuldt spillet af Katrine Greis-Rosenthal) løbe mellem bygningerne på gården og teglværket Katrinesminde med et brev i hånden, hvis budskab, vi forstår alvoren af i den meget stærke scene. Det er teglværksejeren Christians indkaldelsesbrev.
Anmeldelse
25. maj 2020

DR tager os i andet afsnit af ’Grænseland’ til fællessang i kvalmegrænseland

I det mere ujævne andet afsnit af ’Grænseland’ er der føget ugræs over hegnet i Sønderjylland, og DR holder med nød og næppe balancen på den kvalmegrænse, der altid truer, når det handler om fædrelandssange
Efter danskundervisningen er blevet forbudt, underviser Helene Hanssen børnene i dansk derhjemme.
Anmeldelse
18. maj 2020

Danskerne er godt tjent med DR’s dramatiske formidling af Genforeningen

Særligt valget af hovedperson i første afsnit af ’Grænseland’ viser, at DR ikke bare vil fortælle historien om de glade dage i sommeren 1920. I stedet gør man generationer af sønderjyder ære ved at fortælle om hele den definerende historiske periode, hvor grænsen blev rykket rundt på magtens landkort som snubletråd under fødderne på folket med blodig konflikt og splittelse til følge
Det kan godt være, at valget af Laurids Skau – spillet af Oscar Dyekjær Giese her til venstre – som nøglefigur ikke er det mest indlysende, men det er godt, fordi han personificerer de ulmende konflikter mellem nationer og oprør mod hierarkier, der herskede i hele Europa på den tid, og samtidig er han historien om et sønderjysk folk, der fik undertrykt sin kultur og sit sprog af dem, der sad på magten, og siden kom til at gøre det samme mod andre.
  • Anmeldelse
    18. maj 2020

    Danskerne er godt tjent med DR’s dramatiske formidling af Genforeningen

    Særligt valget af hovedperson i første afsnit af ’Grænseland’ viser, at DR ikke bare vil fortælle historien om de glade dage i sommeren 1920. I stedet gør man generationer af sønderjyder ære ved at fortælle om hele den definerende historiske periode, hvor grænsen blev rykket rundt på magtens landkort som snubletråd under fødderne på folket med blodig konflikt og splittelse til følge
    Det kan godt være, at valget af Laurids Skau – spillet af Oscar Dyekjær Giese her til venstre – som nøglefigur ikke er det mest indlysende, men det er godt, fordi han personificerer de ulmende konflikter mellem nationer og oprør mod hierarkier, der herskede i hele Europa på den tid, og samtidig er han historien om et sønderjysk folk, der fik undertrykt sin kultur og sit sprog af dem, der sad på magten, og siden kom til at gøre det samme mod andre.
  • Anmeldelse
    2. juni 2020

    DR får de tunge, mørke natteskyer over Sønderjylland til at føles som fælles skydække

    I tredje afsnit af ’Grænseland’ hæver DR for en stund blikket fra grænsen og ser ud over Europa, hvor sønderjyderne viser os Første Verdenskrigs tragedie. Overbevisende og bevægende bliver den en del af danmarkshistorien, som den bør være
    I tredje afsnit af ’Grænseland’ er det skrevne ord med til at gøre sønderjyderne levende for os – lige fra vi ser Ingeborg Andresen (følelsesfuldt spillet af Katrine Greis-Rosenthal) løbe mellem bygningerne på gården og teglværket Katrinesminde med et brev i hånden, hvis budskab, vi forstår alvoren af i den meget stærke scene. Det er teglværksejeren Christians indkaldelsesbrev.