Serie

Cannes 2017

Filmfestivalen i Cannes fylder 70, og årets officielle program byder på alt fra Roman Polanski, Lynne Ramsay og Fatih Akin til Bong Joon-ho, Sofia Coppola og Michael Haneke.

I år har der dog også sneget sig en slange med ind i det filmkunstneriske paradis: Streamingtjenesten Netflix, der har produceret to af filmene i hovedkonkurrencen. Det har medført protester fra den franske filmbranche og har fået festivalen til at ændre sine regler.

Informations filmredaktør rapporterer fra det sydfranske, hvor den traditionelle filmkultur og biografoplevelse kæmper for overlevelse.

I rollen som Maureen kæmper Kristen Stewart med mindet om sin afdøde bror, der måske hjemsøger hende i Olivier Assayas’ nye film, ’Personal Shopper’. Foto: Camera Film

’Personal Shopper’ er en både bevægende og uhyggelig spøgelsesfilm

Kristen Stewart leverer en stærk og nuanceret præstation i Olivier Assayas’ seneste, mesterlige film, spøgelseshistorien ’Personal Shopper’, der handler om sorgarbejde og metafysik
Cannes 2017
Svenske Ruben Östlund har vundet årets guldpalme ved filmfestivalen i Cannes med sin film ’The Square’, der vittigt og næsten sociologisk udforsker sociale konstruktioner og kontrakter, anstændig opførsel, politisk korrekthed og kønsroller.

Guldpalmevinder Ruben Östlund: ’Vores frygt for hinanden er blevet større’

Det fælles ansvar i det offentlige rum og individets principper og handlinger er nogle af de temaer, som Ruben Östlund tager under skarp og humoristisk behandling i sin nye film, ’The Square’, der søndag aften vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes
Cannes 2017
De to Netflix-film, ’Okja’ og ’The Meyerowitz Stories’, har været blandt de bedste i konkurrencen, men der var ingen gevinst. Og nu har festivalen ændret reglerne, så der fra næste år ikke er mulighed for Netflix-producerede og -distribuerede film i hovedkonkurrencen.

Netflix kom, så – og tog hjem igen

Cannes er nødt til at erkende, at verden har ændret sig, hvis festivalen vil forblive relevant
Cannes 2017
Nøgenhed og sex er der meget af i François Ozons veloplagte psykoseksuelle drama ’L’amant double’, der har Marine Vacth og Jérémie Renier i hovedrollerne. Foto: Filmfestivalen i Cannes

François Ozons psykoseksuelle drama er begavet og sexet skruet sammen

Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’
Cannes 2017
Ungarske Kornél Mondruczó fortæller i sin allegoriske ’Jupiter’s Moon’ om flygtningesituationen i Europa. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Lyspunkter i det kunstneriske mørke på Cannes

Filmfestivalen i Cannes er ved at være forbi, og selv om den kvalitetsmæssigt og kunstnerisk ikke har kunnet måle sig med sidste års udgave, har der alligevel været flere gode oplevelser, som kunne fortjene en pris eller to, når de uddeles søndag aften
Cannes 2017
En 12-årig dreng svigtes af sine forældre i Andrej Zvyagintsevs brutale ’Loveless’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Man gør børn fortræd

Samfund i opløsning og strid med sig selv, dysfunktionelle familier, følelseskulde, afstumpethed og mangel på ansvarsfølelse er nøgletemaerne i de bedste film på årets filmfestival i Cannes. Det er et sindbillede på vesteuropæisk ligegyldighed og afmagt. Heldigvis er der også en smule håb og lys for enden af den lange, mørke tunnel
Cannes 2017
Eve, der spilles af den fabelagtigt talentfulde Fantine Harduin, er et offer for generationers nedarvede følelsesmæssige afstumpethed i Michael Hanekes ’Happy End’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Det gør stadig ondt, når Haneke rammer

Den dobbelte østrigske Guldpalme-vinder, Michael Haneke, fortsætter med at hudflette Europa i sin nye og ironisk betitlede film, ’Happy End’, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes
Cannes 2017
Det slår gnister mellem Enn (Alex Sharp) og Zan (Elle Fanning), de unge, kosmiske elskende i John Cameron Mitchells ’How to Talk to Girls at Parties’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Den svære kosmiske kærlighed

Instruktøren John Cameron Mitchell og forfatteren neil Gaiman viser sig at være en god kombination i den underholdende ungdoms- og kærlighedsfortælling ’How to Talk to Girls at Parties’, der vises uden for hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
Cannes 2017
Danny (Adam Sandler, i midten) siger farvel til sin datter, Eliza (Grace Van Patten), mens brormand Matthew (Ben Stiller) og søster Jean (Elizabeth Marvel) ser til i Noah Baumbachs vittige familiedrama, ’The Meyerowitz Stories (New and Selected)’. Foto: Filmfestivalen i Cannes og Netflix

Geni eller skiderik?

Noah Baumbach graver sig dybt ned i familien Meyerowitz’ traumer i sin nye og både vittige og rørende film, ’The Meyerowitz Stories (New and Selected)’, der deltager i hovedkonkurrencen i Cannes
Cannes
Anne (Elisabeth Moss) og Christian (Claes Bang) diskuterer ubehagelige sandheder i Ruben Östlunds nye film, ’The Square’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Ruben Östlund holder sit krakelerede troldspejl op for os alle

Den svenske civilisationskritiker Ruben Östlund spidder i sin nye film, ’The Square’, med vanlig skarphed og humor alt fra politisk korrekthed og sociale strukturer til selvtilfredshed og generel menneskelig dårskab. Filmen er på én gang lidt løsere og har større ambitioner end hans tre foregående film

Sider

Mest læste

  1. Det fælles ansvar i det offentlige rum og individets principper og handlinger er nogle af de temaer, som Ruben Östlund tager under skarp og humoristisk behandling i sin nye film, ’The Square’, der søndag aften vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes
  2. Samfund i opløsning og strid med sig selv, dysfunktionelle familier, følelseskulde, afstumpethed og mangel på ansvarsfølelse er nøgletemaerne i de bedste film på årets filmfestival i Cannes. Det er et sindbillede på vesteuropæisk ligegyldighed og afmagt. Heldigvis er der også en smule håb og lys for enden af den lange, mørke tunnel
  3. Den svenske civilisationskritiker Ruben Östlund spidder i sin nye film, ’The Square’, med vanlig skarphed og humor alt fra politisk korrekthed og sociale strukturer til selvtilfredshed og generel menneskelig dårskab. Filmen er på én gang lidt løsere og har større ambitioner end hans tre foregående film
  4. Cannes er nødt til at erkende, at verden har ændret sig, hvis festivalen vil forblive relevant
  5. Filmfestivalen i Cannes er ved at være forbi, og selv om den kvalitetsmæssigt og kunstnerisk ikke har kunnet måle sig med sidste års udgave, har der alligevel været flere gode oplevelser, som kunne fortjene en pris eller to, når de uddeles søndag aften
  6. Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’
  7. Den dobbelte østrigske Guldpalme-vinder, Michael Haneke, fortsætter med at hudflette Europa i sin nye og ironisk betitlede film, ’Happy End’, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes
  8. Netflix og Bong Joon-ho indtager først med buhråb siden med begejstring filmfestivalen i Cannes med et kulørt og underholdende frontalangreb på profithungrende og skruppelløse fødevarevirksomheder