Serie

Cannes 2017

Filmfestivalen i Cannes fylder 70, og årets officielle program byder på alt fra Roman Polanski, Lynne Ramsay og Fatih Akin til Bong Joon-ho, Sofia Coppola og Michael Haneke.

I år har der dog også sneget sig en slange med ind i det filmkunstneriske paradis: Streamingtjenesten Netflix, der har produceret to af filmene i hovedkonkurrencen. Det har medført protester fra den franske filmbranche og har fået festivalen til at ændre sine regler.

Informations filmredaktør rapporterer fra det sydfranske, hvor den traditionelle filmkultur og biografoplevelse kæmper for overlevelse.

’Personal Shopper’ er en både bevægende og uhyggelig spøgelsesfilm

Kristen Stewart leverer en stærk og nuanceret præstation i Olivier Assayas’ seneste, mesterlige film, spøgelseshistorien ’Personal Shopper’, der handler om sorgarbejde og metafysik
Cannes 2017

Guldpalmevinder Ruben Östlund: ’Vores frygt for hinanden er blevet større’

Det fælles ansvar i det offentlige rum og individets principper og handlinger er nogle af de temaer, som Ruben Östlund tager under skarp og humoristisk behandling i sin nye film, ’The Square’, der søndag aften vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes
Cannes 2017

Netflix kom, så – og tog hjem igen

Cannes er nødt til at erkende, at verden har ændret sig, hvis festivalen vil forblive relevant
Cannes 2017

François Ozons psykoseksuelle drama er begavet og sexet skruet sammen

Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’
Cannes 2017

Lyspunkter i det kunstneriske mørke på Cannes

Filmfestivalen i Cannes er ved at være forbi, og selv om den kvalitetsmæssigt og kunstnerisk ikke har kunnet måle sig med sidste års udgave, har der alligevel været flere gode oplevelser, som kunne fortjene en pris eller to, når de uddeles søndag aften
Cannes 2017

Man gør børn fortræd

Samfund i opløsning og strid med sig selv, dysfunktionelle familier, følelseskulde, afstumpethed og mangel på ansvarsfølelse er nøgletemaerne i de bedste film på årets filmfestival i Cannes. Det er et sindbillede på vesteuropæisk ligegyldighed og afmagt. Heldigvis er der også en smule håb og lys for enden af den lange, mørke tunnel
Cannes 2017

Det gør stadig ondt, når Haneke rammer

Den dobbelte østrigske Guldpalme-vinder, Michael Haneke, fortsætter med at hudflette Europa i sin nye og ironisk betitlede film, ’Happy End’, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes
Cannes 2017

Den svære kosmiske kærlighed

Instruktøren John Cameron Mitchell og forfatteren neil Gaiman viser sig at være en god kombination i den underholdende ungdoms- og kærlighedsfortælling ’How to Talk to Girls at Parties’, der vises uden for hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
Cannes 2017

Geni eller skiderik?

Noah Baumbach graver sig dybt ned i familien Meyerowitz’ traumer i sin nye og både vittige og rørende film, ’The Meyerowitz Stories (New and Selected)’, der deltager i hovedkonkurrencen i Cannes
Cannes

Ruben Östlund holder sit krakelerede troldspejl op for os alle

Den svenske civilisationskritiker Ruben Östlund spidder i sin nye film, ’The Square’, med vanlig skarphed og humor alt fra politisk korrekthed og sociale strukturer til selvtilfredshed og generel menneskelig dårskab. Filmen er på én gang lidt løsere og har større ambitioner end hans tre foregående film

Sider

Mest læste

  1. Den svenske civilisationskritiker Ruben Östlund spidder i sin nye film, ’The Square’, med vanlig skarphed og humor alt fra politisk korrekthed og sociale strukturer til selvtilfredshed og generel menneskelig dårskab. Filmen er på én gang lidt løsere og har større ambitioner end hans tre foregående film
  2. Noah Baumbach graver sig dybt ned i familien Meyerowitz’ traumer i sin nye og både vittige og rørende film, ’The Meyerowitz Stories (New and Selected)’, der deltager i hovedkonkurrencen i Cannes
  3. Samfund i opløsning og strid med sig selv, dysfunktionelle familier, følelseskulde, afstumpethed og mangel på ansvarsfølelse er nøgletemaerne i de bedste film på årets filmfestival i Cannes. Det er et sindbillede på vesteuropæisk ligegyldighed og afmagt. Heldigvis er der også en smule håb og lys for enden af den lange, mørke tunnel
  4. Netflix og Bong Joon-ho indtager først med buhråb siden med begejstring filmfestivalen i Cannes med et kulørt og underholdende frontalangreb på profithungrende og skruppelløse fødevarevirksomheder
  5. Det fælles ansvar i det offentlige rum og individets principper og handlinger er nogle af de temaer, som Ruben Östlund tager under skarp og humoristisk behandling i sin nye film, ’The Square’, der søndag aften vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes
  6. Kristen Stewart leverer en stærk og nuanceret præstation i Olivier Assayas’ seneste, mesterlige film, spøgelseshistorien ’Personal Shopper’, der handler om sorgarbejde og metafysik
  7. Ved at have to Netflix-film med i hovedkonkurrencen har årets filmfestival i Cannes for første gang inviteret streamingtjenesten ind i filmkunstens højborg. Er det et angreb på selve festivalens og filmens ethos, eller er det en kunstnerisk blåstempling af streamingoplevelsen i et år, hvor også den nye sæson af tv-serien ’Twin Peaks’ vises på festivalen?
  8. Filmfestivalen i Cannes kan i år fejre sin 70-årsfødselsdag og dermed se tilbage på verdenspremieren på lanceringen af mange fremragende og banebrydende film, som har understreget, at festivalen er filmkunstens og kunstfilmens fremmeste skueplads. Informations filmredaktør, der er i Cannes for 19. gang, fortæller her om sine syv favoritter