Serie

Cannes 2017

Filmfestivalen i Cannes fylder 70, og årets officielle program byder på alt fra Roman Polanski, Lynne Ramsay og Fatih Akin til Bong Joon-ho, Sofia Coppola og Michael Haneke.

I år har der dog også sneget sig en slange med ind i det filmkunstneriske paradis: Streamingtjenesten Netflix, der har produceret to af filmene i hovedkonkurrencen. Det har medført protester fra den franske filmbranche og har fået festivalen til at ændre sine regler.

Informations filmredaktør rapporterer fra det sydfranske, hvor den traditionelle filmkultur og biografoplevelse kæmper for overlevelse.

Anmeldelse
6. juli 2017

’Personal Shopper’ er en både bevægende og uhyggelig spøgelsesfilm

Kristen Stewart leverer en stærk og nuanceret præstation i Olivier Assayas’ seneste, mesterlige film, spøgelseshistorien ’Personal Shopper’, der handler om sorgarbejde og metafysik
I rollen som Maureen kæmper Kristen Stewart med mindet om sin afdøde bror, der måske hjemsøger hende i Olivier Assayas’ nye film, ’Personal Shopper’. Foto: Camera Film
Interview
30. maj 2017

Guldpalmevinder Ruben Östlund: ’Vores frygt for hinanden er blevet større’

Det fælles ansvar i det offentlige rum og individets principper og handlinger er nogle af de temaer, som Ruben Östlund tager under skarp og humoristisk behandling i sin nye film, ’The Square’, der søndag aften vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes
Svenske Ruben Östlund har vundet årets guldpalme ved filmfestivalen i Cannes med sin film ’The Square’, der vittigt og næsten sociologisk udforsker sociale konstruktioner og kontrakter, anstændig opførsel, politisk korrekthed og kønsroller.
Leder
29. maj 2017

Netflix kom, så – og tog hjem igen

Cannes er nødt til at erkende, at verden har ændret sig, hvis festivalen vil forblive relevant
De to Netflix-film, ’Okja’ og ’The Meyerowitz Stories’, har været blandt de bedste i konkurrencen, men der var ingen gevinst. Og nu har festivalen ændret reglerne, så der fra næste år ikke er mulighed for Netflix-producerede og -distribuerede film i hovedkonkurrencen.
Anmeldelse
27. maj 2017

François Ozons psykoseksuelle drama er begavet og sexet skruet sammen

Fransk films produktive kamæleon, François Ozon, leger med stort held i den vidunderligt kulørte og underholdende ’L’amant double’
Nøgenhed og sex er der meget af i François Ozons veloplagte psykoseksuelle drama ’L’amant double’, der har Marine Vacth og Jérémie Renier i hovedrollerne. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
27. maj 2017

Lyspunkter i det kunstneriske mørke på Cannes

Filmfestivalen i Cannes er ved at være forbi, og selv om den kvalitetsmæssigt og kunstnerisk ikke har kunnet måle sig med sidste års udgave, har der alligevel været flere gode oplevelser, som kunne fortjene en pris eller to, når de uddeles søndag aften
Ungarske Kornél Mondruczó fortæller i sin allegoriske ’Jupiter’s Moon’ om flygtningesituationen i Europa. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Feature
26. maj 2017

Man gør børn fortræd

Samfund i opløsning og strid med sig selv, dysfunktionelle familier, følelseskulde, afstumpethed og mangel på ansvarsfølelse er nøgletemaerne i de bedste film på årets filmfestival i Cannes. Det er et sindbillede på vesteuropæisk ligegyldighed og afmagt. Heldigvis er der også en smule håb og lys for enden af den lange, mørke tunnel
En 12-årig dreng svigtes af sine forældre i Andrej Zvyagintsevs brutale ’Loveless’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
22. maj 2017

Det gør stadig ondt, når Haneke rammer

Den dobbelte østrigske Guldpalme-vinder, Michael Haneke, fortsætter med at hudflette Europa i sin nye og ironisk betitlede film, ’Happy End’, der deltager i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes
Eve, der spilles af den fabelagtigt talentfulde Fantine Harduin, er et offer for generationers nedarvede følelsesmæssige afstumpethed i Michael Hanekes ’Happy End’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
22. maj 2017

Den svære kosmiske kærlighed

Instruktøren John Cameron Mitchell og forfatteren neil Gaiman viser sig at være en god kombination i den underholdende ungdoms- og kærlighedsfortælling ’How to Talk to Girls at Parties’, der vises uden for hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
Det slår gnister mellem Enn (Alex Sharp) og Zan (Elle Fanning), de unge, kosmiske elskende i John Cameron Mitchells ’How to Talk to Girls at Parties’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
22. maj 2017

Geni eller skiderik?

Noah Baumbach graver sig dybt ned i familien Meyerowitz’ traumer i sin nye og både vittige og rørende film, ’The Meyerowitz Stories (New and Selected)’, der deltager i hovedkonkurrencen i Cannes
Danny (Adam Sandler, i midten) siger farvel til sin datter, Eliza (Grace Van Patten), mens brormand Matthew (Ben Stiller) og søster Jean (Elizabeth Marvel) ser til i Noah Baumbachs vittige familiedrama, ’The Meyerowitz Stories (New and Selected)’. Foto: Filmfestivalen i Cannes og Netflix
Anmeldelse
22. maj 2017

Ruben Östlund holder sit krakelerede troldspejl op for os alle

Den svenske civilisationskritiker Ruben Östlund spidder i sin nye film, ’The Square’, med vanlig skarphed og humor alt fra politisk korrekthed og sociale strukturer til selvtilfredshed og generel menneskelig dårskab. Filmen er på én gang lidt løsere og har større ambitioner end hans tre foregående film
Anne (Elisabeth Moss) og Christian (Claes Bang) diskuterer ubehagelige sandheder i Ruben Östlunds nye film, ’The Square’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Sider