Serie

Cannes 2018

Lars von Trier og hans seriemorderfilm, ’The House That Jack Built’, er på plakaten til årets filmfestival i Cannes, den 71. af slagsen. Informations filmredaktør er på pletten i det sydfranske og skriver dagligt i avisen, på nettet og på Twitter fra festivalen, hvor den ypperste filmkunst fejres – og Netflix er forment adgang.

Artikler
Leder
22. maj 2018

Asia Argento slår fast, at der er en verden før og efter Weinstein – også i Cannes

Da Asia Argento til prisuddelingen på årets filmfestival i Cannes fortalte, at hun i 1997 blev voldtaget af filmproducenten Harvey Weinstein på festivalen, cementerede hun, at der er et før og et efter Weinstein, også på kunst- og verdensfilmens fremmeste festival
»Jeg var 21 år gammel. Denne festival var hans jagtmark. Jeg forudser, at Harvey Weinstein aldrig igen vil være velkommen her. Han vil være vanæret, skyet af den branche, der engang omfavnede ham og dækkede over hans forbrydelser. Tilstede her i aften er der dem iblandt jer, som skal stilles til ansvar for hans opførsel mod kvinder, for en opførsel, der ikke hører til i denne industri eller arbejdsplads. I ved selv, hvem I er. Men vigtigst af alt: Vi ved, hvem I er. Og vi har ikke tænkt os at lade jer slippe afsted med det længere.« sagde Asia Argento.
Kommentar
19. maj 2018

Filmfestivalen i Cannes sender et SOS til resten af verden

Både jury og filmfestival havde noget på hjerte, da Guldpalmen og de øvrige priser lørdag aften blev uddelt i Cannes
Filmen ’Shoplifters’ af den japanske instruktør Hirokazu Kore-eda vinder Guldpalmen ved dette års filmfestival i Cannes
Baggrund
19. maj 2018

#MeToo, Lars von Trier, Spike Lee og Thandie Newton står bag de mest mindeværdige øjeblikke på årets filmfestival i Cannes

Det er en overvældende oplevelse at være til filmfestival i Cannes, og hver dag ser, hører og læser man så meget, man gerne vil give videre. Man møder mennesker, filmfolk, som slet ikke er, som man forventer, eller som siger noget uventet eller spændende. Her er filmredaktørens seks mindeværdige oplevelser fra årets filmfestival – fra #MeToo over Michael Shannon til Thandie Newton og Lars von Trier
82 kvindelige filmfolk indtog en aften på Cannes den røde løber som symbol på den ulighed, der er i branchen og på festivalen.
Interview
18. maj 2018

Fahrenheit 451 forudså fake news i 1953

Med sin nye filmatisering af Ray Bradburys mere end aktuelle ’Fahrenheit 451’, der foregår i et totalitært, ensrettet USA, hvor man brænder bøger, forsøger filmskaberen Ramin Bahrani at advare mod et kontrolleret internet, vi selv er skyld i, og en moderne verden fuld af falske sandheder
Brandmændene Beatty (Michael Shannon) og Montag (Michael B. Jordan) elsker at brænde bøger i Ramin Bahranis nye filmatisering af Ray Bradburys scifi-klassiker, ’Fahrenheit 451’.
Baggrund
16. maj 2018

Lars von Triers film fremkalder stærke reaktioner hos både publikum og kritikere i Cannes

Folk udvandrede fra Cannes-gallapremieren på Lars von Triers nye film, ’The House That Jack Built’, som dog også fik stort bifald. Det er ikke første gang, at den danske filmmager vækker opsigt med en film på den sydfranske filmfestival. Her er fem gange, han har delt øretæver ud eller selv fået ørerne i maskinen
Folk udvandrede fra Cannes-gallapremieren på Lars von Triers nye film, ’The House That Jack Built’, som dog også fik stort bifald. Det er ikke første gang, at den danske filmmager vækker opsigt med en film på den sydfranske filmfestival. Her er fem gange, han har delt øretæver ud eller selv fået ørerne i maskinen
Anmeldelse
16. maj 2018

Lars von Triers ’The House That Jack Built’ er et grænseoverskridende, anfægtende og opløftende kunstværk

Lars von Trier bringer sit samlede værk i spil i sin nye film, ’The House That Jack Built’, hvor han på én gang går i dialog og i rette med sine kritikere, diskuterer kunstens væsen, formulerer en poetik og måske endda også sætter punktum for sit samlede værk. Det er i sandhed respektindgydende
Der er brutale, modbydelige og eksplicitte mord i Triers nye film, og det skal nok give de mere sarte blandt publikum ondt i maven.

Klima

Den største udfordring i menneskets historie udfoldet, afdækket og perspektiveret hver dag

Politik

Kloge og nysgerrige analyser, nyheder og overblik fra dansk og international politik

Med alle midler

Læs og lyt til vores artikler, deltag i arrangementer og workshops, og få rabatter på vores bøger

Kritik

Få et intellektuelt blik på kunsten, på poppen, på økonomien og på verdensordenen

Dybdegående

Forstå verden mens den sker. Med klare analyser, afslørende journalistik og interviews, der tager sig tid

Prøv et abonnement

Den første måned er gratis

Anmeldelse
15. maj 2018

Der var engang en familie … eller var der?

Den japanske filminstruktør Kore-eda Hirokazu har med sin nye film, ’Shoplifters’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, lavet endnu en fremragende skildring af familieliv, både det, man er født ind i, og det, man selv vælger
Far og søn har fundet en effektiv måde at stjæle mad og andre fornødenheder på til resten af familien i storbyens supermarkeder i Kore-eda Hirokazus ’Shoplifters’. 
Feature
14. maj 2018

Midtvejsstatus fra filmfestivalen i Cannes: Der er meget lidt at råbe hurra for

Filmfestivalen i Cannes er nået halvvejs, og selv om der har været enkelte virkelig gode film, ikke mindst fra Rusland og Polen, er det overordnede indtryk af hovedkonkurrencen lige nu en smule skuffende. I de kommende dage venter dog både Spike Lee, Matteo Garrone, Lee Chang-dong og Nadine Labaki
De elskende i Pawel Pawlikowskis smukke, prunkløst fortalte ’Cold War’.
Anmeldelse
11. maj 2018

Ali Abbasi giver med ’Gräns’ publikum en vild tur i vridemaskinen

Den iranskfødte og i Danmark uddannede filminstruktør Ali Abbasis seneste værk, ’Gräns’, der vises på filmfestivalen i Cannes, er et både morsomt og aparte drama om kærlighed, identitet og frigørelse. Og så lover den sammen med en håndfuld andre nye film af unge, ukendte filmskabere godt for dansk films fremtid
To ikke helt almindelige mennesker, Vore og Tina, mødes og tiltrækkes af hinanden i Ali Abbasis på én gang morsomme og barske ’Gräns’. Foto: Spark Film 
Anmeldelse
10. maj 2018

Den russiske rockfilm ’Leto’ gør én både glad og melankolsk

Sovjettidens rockungdom gør oprør i den charmerende og energiske konkurrencefilm, ’Leto’, hvis instruktør, Kirill Serebrennikov, ikke kommer til Cannes, fordi han sidder i husarrest i Rusland. Og han er ikke den eneste filmskaber, der ikke kan deltage i årets festival
Den russiske filminstruktør Kirill Serebrennikovs konkurrencefilm, ’Leto’, handler om venskab, kærlighed og rockmusik i 1980’ernes Leningrad.

Sider

Baggrund
8. maj 2018

Hænger filmfestivalen i Cannes fast i fortiden?

Det er selveste filmkunsten, der er i klemme i en voldsom konflikt mellem streamingtjenesten Netflix og filmfestivalen i Cannes, der begynder i dag. Begge parter spiller med musklerne og kæmper om at få overtaget, men spørgsmålet er, om ikke forsoning og samarbejde vil være bedst for alle parter, filmelskere, streamingjunkier og filmskabere?
Det er selveste filmkunsten, der er i klemme i en voldsom konflikt mellem streamingtjenesten Netflix og filmfestivalen i Cannes, der begynder i dag. Begge parter spiller med musklerne og kæmper om at få overtaget, men spørgsmålet er, om ikke forsoning og samarbejde vil være bedst for alle parter, filmelskere, streamingjunkier og filmskabere?
Anmeldelse
9. maj 2018

’Everybody Knows’ er ikke nogen katastrofe af en film, men det er heller ikke nogen ubetinget vellykket film

Tirsdag aften blev filmfestivalen i Cannes sparket i gang med iranske Asghar Farhadis desværre ikke så vellykkede familiedrama, ’Everybody Knows’
Laura (Penélope Cruz) og Paco (Javier Bardem) før helvede bryder løs i Asgar Farhadis familiedrama og Cannes-åbningsfilm, ’Everybody Knows’. Foto: Memento Films
Anmeldelse
10. maj 2018

Den russiske rockfilm ’Leto’ gør én både glad og melankolsk

Sovjettidens rockungdom gør oprør i den charmerende og energiske konkurrencefilm, ’Leto’, hvis instruktør, Kirill Serebrennikov, ikke kommer til Cannes, fordi han sidder i husarrest i Rusland. Og han er ikke den eneste filmskaber, der ikke kan deltage i årets festival
Den russiske filminstruktør Kirill Serebrennikovs konkurrencefilm, ’Leto’, handler om venskab, kærlighed og rockmusik i 1980’ernes Leningrad.
Anmeldelse
11. maj 2018

Ali Abbasi giver med ’Gräns’ publikum en vild tur i vridemaskinen

Den iranskfødte og i Danmark uddannede filminstruktør Ali Abbasis seneste værk, ’Gräns’, der vises på filmfestivalen i Cannes, er et både morsomt og aparte drama om kærlighed, identitet og frigørelse. Og så lover den sammen med en håndfuld andre nye film af unge, ukendte filmskabere godt for dansk films fremtid
To ikke helt almindelige mennesker, Vore og Tina, mødes og tiltrækkes af hinanden i Ali Abbasis på én gang morsomme og barske ’Gräns’. Foto: Spark Film 
Feature
14. maj 2018

Midtvejsstatus fra filmfestivalen i Cannes: Der er meget lidt at råbe hurra for

Filmfestivalen i Cannes er nået halvvejs, og selv om der har været enkelte virkelig gode film, ikke mindst fra Rusland og Polen, er det overordnede indtryk af hovedkonkurrencen lige nu en smule skuffende. I de kommende dage venter dog både Spike Lee, Matteo Garrone, Lee Chang-dong og Nadine Labaki
De elskende i Pawel Pawlikowskis smukke, prunkløst fortalte ’Cold War’.
Anmeldelse
15. maj 2018

Der var engang en familie … eller var der?

Den japanske filminstruktør Kore-eda Hirokazu har med sin nye film, ’Shoplifters’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, lavet endnu en fremragende skildring af familieliv, både det, man er født ind i, og det, man selv vælger
Far og søn har fundet en effektiv måde at stjæle mad og andre fornødenheder på til resten af familien i storbyens supermarkeder i Kore-eda Hirokazus ’Shoplifters’. 
Anmeldelse
16. maj 2018

Lars von Triers ’The House That Jack Built’ er et grænseoverskridende, anfægtende og opløftende kunstværk

Lars von Trier bringer sit samlede værk i spil i sin nye film, ’The House That Jack Built’, hvor han på én gang går i dialog og i rette med sine kritikere, diskuterer kunstens væsen, formulerer en poetik og måske endda også sætter punktum for sit samlede værk. Det er i sandhed respektindgydende
Der er brutale, modbydelige og eksplicitte mord i Triers nye film, og det skal nok give de mere sarte blandt publikum ondt i maven.
Baggrund
16. maj 2018

Lars von Triers film fremkalder stærke reaktioner hos både publikum og kritikere i Cannes

Folk udvandrede fra Cannes-gallapremieren på Lars von Triers nye film, ’The House That Jack Built’, som dog også fik stort bifald. Det er ikke første gang, at den danske filmmager vækker opsigt med en film på den sydfranske filmfestival. Her er fem gange, han har delt øretæver ud eller selv fået ørerne i maskinen
Folk udvandrede fra Cannes-gallapremieren på Lars von Triers nye film, ’The House That Jack Built’, som dog også fik stort bifald. Det er ikke første gang, at den danske filmmager vækker opsigt med en film på den sydfranske filmfestival. Her er fem gange, han har delt øretæver ud eller selv fået ørerne i maskinen
Interview
18. maj 2018

Fahrenheit 451 forudså fake news i 1953

Med sin nye filmatisering af Ray Bradburys mere end aktuelle ’Fahrenheit 451’, der foregår i et totalitært, ensrettet USA, hvor man brænder bøger, forsøger filmskaberen Ramin Bahrani at advare mod et kontrolleret internet, vi selv er skyld i, og en moderne verden fuld af falske sandheder
Brandmændene Beatty (Michael Shannon) og Montag (Michael B. Jordan) elsker at brænde bøger i Ramin Bahranis nye filmatisering af Ray Bradburys scifi-klassiker, ’Fahrenheit 451’.
Baggrund
19. maj 2018

#MeToo, Lars von Trier, Spike Lee og Thandie Newton står bag de mest mindeværdige øjeblikke på årets filmfestival i Cannes

Det er en overvældende oplevelse at være til filmfestival i Cannes, og hver dag ser, hører og læser man så meget, man gerne vil give videre. Man møder mennesker, filmfolk, som slet ikke er, som man forventer, eller som siger noget uventet eller spændende. Her er filmredaktørens seks mindeværdige oplevelser fra årets filmfestival – fra #MeToo over Michael Shannon til Thandie Newton og Lars von Trier
82 kvindelige filmfolk indtog en aften på Cannes den røde løber som symbol på den ulighed, der er i branchen og på festivalen.

Sider