Serie

Cannes Film Festival 2019

Quentin Tarantino, Ken Loach, Pedro Almodóvar og Dardenne-brødrene. Der er mange af de garvede instruktørveteraner på programmet på filmfestivalen i Cannes i år. Men der er også blevet plads til en række andre, yngre talenter, ikke mindst flere end nogensinde af de kvinder, som festivalen så ofte er blevet kritiseret for ikke at have øje for. Christian Monggaard vil for 21. gang rapportere fra filmfestivalen, hvis 72. udgave finder sted den 14.-25. maj.

Leder
27. maj 2019

Cannes skal ikke være politisk, men den må meget gerne, hvis filmkunsten også er det

Årets filmfestival har på én gang været meget politisk og holdt et højt kunstnerisk niveau. Det er den helt rigtige blanding i en tid med store sociale og samfundsmæssige forandringer
Den mexicanske instruktør og formand for dommerjuryeen, Alejandro Gonzalez Inarritu, på talerstolen ved Cannes-festivalens afslutningsceremoni.
Anmeldelse
25. maj 2019

Cannes-favoritten ’Parasite’ blander veloplagt familiedrama, sort komedie og samfundssatire

Den sydkoreanske mesterfortæller, Bong Joon-ho, fejer de fleste af sine konkurrenter i hovedkonkurrencen i Cannes af banen med sin stilfulde, bidske og humoristiske samfundssatire, ’Parasite’
Det store modernistiske hus, som den rige familien Park bor i i Bong Joon-hos satiriske ’Parasite’, bliver næsten en medvirkende i sig selv. Foto: CJ ENM Corporation/Barunson E&A
Anmeldelse
25. maj 2019

’It Must Be Heaven’ er en morsom film om den undertrykkelse og dumhed, man møder overalt i verden

Den palæstinensiske filminstruktør Elia Suleiman har med sin seneste film, Cannes-deltageren ’It Must Be Heaven’, lavet en meget morsom og sine steder absurd film om verdens og menneskers dårskab
Den palæstinensiske filmskaber Elia Suleiman spiller en version af sig selv i sin sorthumoristiske nye film, ’It Must Be Heaven‘. Foto: Carole Bethuel
Baggrund
25. maj 2019

De gamle kendinge styrer i Cannes, men tænk, hvis Guldpalmen for første gang i 26 år går til en kvinde

De ellers så udskældte veteraner og Cannes-darlings har levet op til forventningerne på årets filmfestival. Det gælder Loach, Tarantino og Bellocchio, og det gælder i den grad Almodóvar. Men de yngre filmskabere har også kunnet følge med, ikke mindst en af de fire kvinder i hovedkonkurrencen, Céline Sciamma
Marco Bellocchio fortæller medrivende om mafiosoen Tommaso Buscetta (Pierfrancesco Favino), der i 1980’erne bragte Cosa Nostra i knæ, da han vidnede mod sine gamle ’venner’.
Interview
24. maj 2019

»Monggaard, er det en ung Harvey Weinstein, der bliver slået ihjel til sidst i Tarantinos nye film?«

Lørdag aften slutter årets ’Disneyland for voksne’, Cannes Film Festival. Det er filmredaktørens 21. af slagsen. Kulturredaktøren er IKKE (!) misundelig. Men går ham lidt på klingen alligevel i en slags status over årets filmhøst...
Tarantino bad i en skriftlig henvendelse til samtlige medier, der fik lov at se hans nye film ’Once upon a time in Hollywood’ i Cannes om ikke at afsløre indholdet af filmen.
Anmeldelse
23. maj 2019

’Once Upon a Time … in Hollywood’ er et eventyr, en kærlighedserklæring og en mesters værk

Quentin Tarantinos nye film, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er en fremragende film om en af den amerikanske filmindustris store tragedier og samtidig en hyldest til det gamle Hollywood og til filmkunstens magi
Stuntman Cliff Booth (Brad Pitt) og skuespiller Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) diskuterer deres fremtid i Hollywood i Quentin Tarantinos nye film, ’Once Upon a Time ... in Hollywood’.
Anmeldelse
21. maj 2019

To Cannes-film instrueret af kvinder giver publikum et unikt indblik i en kvindeverden

Mati Diops ’Atlantique’ og Céline Sciammas ’Portrait of a Lady on Fire’ fortæller smukt og indfølt om kvinder i en mandeverden
Maleren Marianne (th., Noémie Merlant) hentes til en forblæst ø for at male den unge, adelige Héloïse (Adèle Haenel) i Céline Sciammas ’Portrait of a Lady on Fire’. Foto: Lilies Films/Hold-Up Films /Arte France Cinéma
Anmeldelse
20. maj 2019

Tre film i hovedkonkurrencen i Cannes kæmper med kunstneriske ambitioner og genrekonventioner

Rumænske Corneliu Porumboiu overgiver sig med held til genrefilmen i ’La Gomera’, der deltager i hovedkonkurrencen i Cannes. To andre konkurrencefilm med genreambitioner insisterer på det kunstneriske særpræg fremfor elementær spænding
Antihelten Cristi (Vlad Ivanov) har sine problemer med de lokale gangstere i Corneliu Porumboius moderne noir, ’La Gomera’. Foto: Vlad Cioplea
Anmeldelse
19. maj 2019

Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’ er en moden mesters værk

Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv
Filminstruktøren Sebastian Mallo (tv. Antonio Banderas) bliver konfronteret med sin fortid, blandt andet i skikkelse af vennen og skuespilleren Alberto Crespo (Asier Etxeandia), i Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Feature
18. maj 2019

Der er meget at være frustreret over og lave film om i verden lige nu

Det politiske engagement blomstrer i filmene i hovedkonkurrencen i Cannes, hvor ikke mindst franske Ladj Ly og britiske Ken Loach vækker opsigt med vrede og hjerteskærende historier om mennesker på kant med samfundet
I Ladj Lys ’Les Misérables’ er en flok unge, sorte knægte fra den socialt belastede forstad Montfermeil taget ind til centrum af Paris for at se VM-finalen i fodbold i 2018 og fejre sejren sammen med resten af byen. De føler sig som franskmænd og som en del af fællesskabet, men da de kommer hjem til Montfermeil, er alt igen, som det plejer: De er de udstødte, de elendige.

Sider