Serie

Et Danmark uden anmeldere

Avisanmeldelsen er under pres. Når nye medier skal genopfinde avisen på nettet, tager de ikke anmelderen med sig ind i fremtiden, og samtidig falder antallet af anmeldelser i dagbladene. Information har i denne serie skrottet vore egne anmeldelser og snakket med kunstnere og branche for at undersøge dagbladskritikkens rolle i dag – og hvad der ville ske uden den.

Ny forening vil styrke kunstkritik og anmelderi

Medier skal ikke bare orientere om aktualitet, men også debattere og diskutere samtiden. Derfor er professionelle, saglige kritikere uundværlige, mener ny paraplyorganisation, som vil arbejde for mere synlighed og bedre vilkår

Kulturredaktør: Kritik fungerer bedst, når det er et kærlighedsprojekt

Kritikernes honorarer og vilkår er til debat. Informations kulturredaktør mener ikke, at professionen er let at sammenligne med andre deltidsjob, fordi der i kulturkritikkens dna er en særlig kærlighed til stoffet, siger hun. ’Kritik mister helt sin mening, når det bliver samlebåndsarbejde’

Hvis kritikken skal være uafhængig og fri, hvorfor skal kritikeren så have løn?

De færreste danske kritikere kan få anmelderi som hovedbeskæftigelse til at løbe rundt. Spørgsmålet er, om de overhovedet skal det. Og mere radikalt: Om de i det hele taget skal have løn for deres arbejde. For hvis kritikken skal være fri, skal den så koste penge?

I Norge uddeler de stipendier og legater til kritikerne

I løbet af tre år uddeler en norsk fond 30 kritikerstipendier til en samlet værdi af seks millioner norske kroner. Stipendierne går til kulturkritikere og skal øge kvaliteten af den professionelle kulturkritik i trykte, elektroniske og digitale medier, og de er bare en del af en række offentlige og private legater, kritikere kan søge. Sådanne stipendier drømmer danske kritikere om. Statens Kunstfond mener, at den i forvejen støtter kritik

Den danske kritiker er en underbetalt løsarbejder uden rettigheder

Der bliver færre anmeldelser i aviserne, og kritikerens vilkår er dårlige: Langt de fleste er freelancere uden rettigheder og med tvivlsomme lønninger. Men måske har det altid været sådan. Vi har spurgt nogle af dem
Et Danmark uden anmeldere

Filmtidsskriftsredaktører til Monggaard: Drop de biografaktuelle film og skriv om den levende filmkunst

Hvordan står det til med den danske filmkritik? Det mødes Informations filmredaktør med to af redaktørerne for filmtidsskriftet Krystalbilleder for at diskutere. De kan let blive enige om, at den akademiske filmkritik er uinspirerende, og at biograferne ikke giver de smalle film en ordentlig chance. Til gengæld er de uenige om, hvilke film der overhovedet skal skrives om

Dagbladenes anmeldere skal forny sig, hvis de vil overleve de gratis bruger- og amatøranmeldelser

I et medielandskab, hvor gratis bruger- og amatøranmeldelser boomer, må dagbladenes kulturanmeldere genopfinde sig selv, hvis de vil klare konkurrencen – for eksempel ved at tage emojis eller podcast i brug. Det var budskabet ved den internationale konference ’Fremtidens kulturjournalistik’
Tilbageblik

Brandes endte i pistolduel over en anmeldelse. Strunge anmeldte bare sig selv

De kan være korte og lange, dramatiske og perfide, forkerte og forfalskede – og af og til lidt for hurtige. Anmeldelsen kan antage mange former og har til tider også haft alvorlige konsekvenser for både den kritiserede og kritikeren selv. Vi bringer her et uddrag og fortæller om dengang, Jørgen Leth anmeldte en aflyst koncert, om dengang Michael Strunge anmeldte sin egen digtsamling, og om dengang Hans Brix tværede en ny bog ud med 14 ødelæggende ord

For ti år siden var der dobbelt så mange musikanmeldelser i avisen som i dag

En optælling af anmeldelser i dansk presse viser, at aviserne bringer markant færre anmeldelser i dag end for 10 år siden. Det overrasker kritikredaktøren på Politiken, men ikke kulturredaktøren på Jyllands-Posten. Han forklarer tendensen med, at kulturbegrebet er blevet udvidet, mens pladsen til kultur er skrumpet ind

Ven og fagfælle: Anders Agger er muligvis den bedste i sin generation

Her skulle Lone Nikolajsen have anmeldt den populære reportageserie Indefra med Anders Agger på DR2. I stedet har hun talt med Søren Klovborg, der selv er dokumentarist og har været venner med Anders Agger, siden de begyndte at lave TV Avisen i sluthalvfemserne, om hvad det er, Anders Agger kan

Sider

Mest læste

  1. Her skulle Lone Nikolajsen have anmeldt den populære reportageserie Indefra med Anders Agger på DR2. I stedet har hun talt med Søren Klovborg, der selv er dokumentarist og har været venner med Anders Agger, siden de begyndte at lave TV Avisen i sluthalvfemserne, om hvad det er, Anders Agger kan
  2. Anmeldere fungerer som pejlemærker for, hvad folk vælger at se, læse og lytte til. Derfor er de vigtige, når man som Line Bilenberg arbejder med pr. Men medierne bør investere i fremtiden og hyre yngre anmeldere, mener hun
  3. Hvordan står det til med den danske filmkritik? Det mødes Informations filmredaktør med to af redaktørerne for filmtidsskriftet Krystalbilleder for at diskutere. De kan let blive enige om, at den akademiske filmkritik er uinspirerende, og at biograferne ikke giver de smalle film en ordentlig chance. Til gengæld er de uenige om, hvilke film der overhovedet skal skrives om
  4. En optælling af anmeldelser i dansk presse viser, at aviserne bringer markant færre anmeldelser i dag end for 10 år siden. Det overrasker kritikredaktøren på Politiken, men ikke kulturredaktøren på Jyllands-Posten. Han forklarer tendensen med, at kulturbegrebet er blevet udvidet, mens pladsen til kultur er skrumpet ind
  5. Nete Nørgaard Kristensen forsker i kulturjournalistik og ser ikke kulturkritikken forsvinde, tværtimod har den bredt sig ud i flere genrer, i takt med at anmeldelsens særstatus er blevet truet
  6. Hvis dagbladskritikken forsvandt, håber forfatter Ursula Andkjær Olsen, at den ville blive erstattet af kritisk tænken og følen på alle platforme
  7. Hvilket menneske gemmer sig bag den seneste film, bog eller plade? Vi stiller en aktuel kulturperson en række personlige spørgsmål
  8. Savner du andre steder end aviserne at få filmkritik eller inspiration til, hvad der rykker på kunstscenen? Vi guider til de bedste steder inden for de store kunstarter