Serie

Demokratiets tilstand

Artikler
7. august 2010

Det syntetiske EU-Parlament

Den lave interesse for EU-Parlamentet er paradoksal, for parlamentet har langt større betydning og magt end før. Love om klima, miljø, arbejdsmiljø, borgernes og varernes fri bevægelighed kan ikke vedtages uden dets godkendelse. Parlamentet beskæftiger sig med rundt regnet halvdelen af EU's lovområder
Et udsnit af de over 730 EU-parlamentsmedlemmer i den store plenarsal i Strasbourg i det østlige Frankrig, hvor parlamentet mødes fire dage hver måned for at stemme om EU's lovforslag. Resten af året står bygningen stort set tom. Dette rejsecirkus, der er nedfæstet i Rom-traktaten, kommer op i medierne hvert 5. år, når der er valg til parlamentet - næste gang i 2014.
Baggrund
4. august 2010

Magt og afmagt

Folketinget har sværere og sværere ved at styre den udøvende magt, regeringen. Magttabet har fået MF'ere til at kontrollere ministre ved bla. at stille byger af sære spørgsmål
De Radikale har altid forstået at være tungen på vægtskålen, ikke mindst efter 1953-grundloven. Her Margrethe Vestager.
Baggrund
26. juli 2010

Det svage statsoverhoved

At Danmark er et monarki stiller alt andet lige statsministeren mere frit og ukontrolleret end de regeringschefer, som står over for en præsident. Derfor bør fokus være på kongehusets politiske funktion, når debatten om de royale endelig hæver sig over den fladeste sladder, skriver Tim Knudsen
Kongehuset tjener nu statsministeren. Statsmini°©s°©teren dirigerer en stor del af regentens handlinger. Taler °© herunder dronningens nyt?rstale °© l©°ses og godkendes af statsministeren, som ogs? overv?ger de kongelige p? udlandsrejser.   I anledning af dronning Margrethes 70 ?rs f©™dselsdag i april vinker kronprinsesse Mary med prinsesse Isabella, Kronprins Frederik med prins Christian, dronning Margrethe og prins Henrik fra balkonen p? Amalienborg
Analyse
24. juli 2010

De tvetydige topembedsmænd

Den gamle forestilling om, at politikere skal føre politik, og embedsmænd skal være deres upolitiske medhjælpere, holder ikke længere. Embedsmænd skal nu helst være politiske kamæleoner, som kan gøre alt det, som politikere ikke selv kan klare. Også selv om det er i strid med gamle demokratiidealer
Ansvar? Der er kommet mere og mere uorden i de rolle- og ansvarssystemer, som ministre og embedsmænd er underlagt. Nogle agerer som ministre, andre bliver brugt som skjold eller syndebukke. I 2009 gik forsvarschef Tim Jørgensen af i forlængelse af den såkaldte Jægerbog-sag. For offentligheden og Folketinget fremstår sagen fortsat mystisk.
Baggrund
23. juli 2010

Hakkeordenen fra præsident til faldne kvinder

En dansk regering var oprindeligt tænkt som en række ligeberettigede ministre, som stod mere til ansvar over for Folketinget end over for førsteministeren. Men med tiden er regeringen blevet mere og mere hierarkisk, lige som der er indført 'brug og smid væk'-ministre - der som oftest er kvinder
Det er ikke nemt at være minister i magtens periferi, hvad både Karen Jespersen (billedet) og Birthe Rønn Hornbech har måttet sande. Mens den ene er færdig, har den anden snart nået bunden.

Klima

Den største udfordring i menneskets historie udfoldet, afdækket og perspektiveret hver dag

Politik

Kloge og nysgerrige analyser, nyheder og overblik fra dansk og international politik

Med alle midler

Læs og lyt til vores artikler, deltag i arrangementer og workshops, og få rabatter på vores bøger

Kritik

Få et intellektuelt blik på kunsten, på poppen, på økonomien og på verdensordenen

Dybdegående

Forstå verden mens den sker. Med klare analyser, afslørende journalistik og interviews, der tager sig tid

Prøv et abonnement

Den første måned er gratis

Baggrund
23. juli 2010

Hakkeordenen fra præsident til faldne kvinder

En dansk regering var oprindeligt tænkt som en række ligeberettigede ministre, som stod mere til ansvar over for Folketinget end over for førsteministeren. Men med tiden er regeringen blevet mere og mere hierarkisk, lige som der er indført 'brug og smid væk'-ministre - der som oftest er kvinder
Det er ikke nemt at være minister i magtens periferi, hvad både Karen Jespersen (billedet) og Birthe Rønn Hornbech har måttet sande. Mens den ene er færdig, har den anden snart nået bunden.
Analyse
24. juli 2010

De tvetydige topembedsmænd

Den gamle forestilling om, at politikere skal føre politik, og embedsmænd skal være deres upolitiske medhjælpere, holder ikke længere. Embedsmænd skal nu helst være politiske kamæleoner, som kan gøre alt det, som politikere ikke selv kan klare. Også selv om det er i strid med gamle demokratiidealer
Ansvar? Der er kommet mere og mere uorden i de rolle- og ansvarssystemer, som ministre og embedsmænd er underlagt. Nogle agerer som ministre, andre bliver brugt som skjold eller syndebukke. I 2009 gik forsvarschef Tim Jørgensen af i forlængelse af den såkaldte Jægerbog-sag. For offentligheden og Folketinget fremstår sagen fortsat mystisk.
Baggrund
26. juli 2010

Det svage statsoverhoved

At Danmark er et monarki stiller alt andet lige statsministeren mere frit og ukontrolleret end de regeringschefer, som står over for en præsident. Derfor bør fokus være på kongehusets politiske funktion, når debatten om de royale endelig hæver sig over den fladeste sladder, skriver Tim Knudsen
Kongehuset tjener nu statsministeren. Statsmini°©s°©teren dirigerer en stor del af regentens handlinger. Taler °© herunder dronningens nyt?rstale °© l©°ses og godkendes af statsministeren, som ogs? overv?ger de kongelige p? udlandsrejser.   I anledning af dronning Margrethes 70 ?rs f©™dselsdag i april vinker kronprinsesse Mary med prinsesse Isabella, Kronprins Frederik med prins Christian, dronning Margrethe og prins Henrik fra balkonen p? Amalienborg
Baggrund
4. august 2010

Magt og afmagt

Folketinget har sværere og sværere ved at styre den udøvende magt, regeringen. Magttabet har fået MF'ere til at kontrollere ministre ved bla. at stille byger af sære spørgsmål
De Radikale har altid forstået at være tungen på vægtskålen, ikke mindst efter 1953-grundloven. Her Margrethe Vestager.
7. august 2010

Det syntetiske EU-Parlament

Den lave interesse for EU-Parlamentet er paradoksal, for parlamentet har langt større betydning og magt end før. Love om klima, miljø, arbejdsmiljø, borgernes og varernes fri bevægelighed kan ikke vedtages uden dets godkendelse. Parlamentet beskæftiger sig med rundt regnet halvdelen af EU's lovområder
Et udsnit af de over 730 EU-parlamentsmedlemmer i den store plenarsal i Strasbourg i det østlige Frankrig, hvor parlamentet mødes fire dage hver måned for at stemme om EU's lovforslag. Resten af året står bygningen stort set tom. Dette rejsecirkus, der er nedfæstet i Rom-traktaten, kommer op i medierne hvert 5. år, når der er valg til parlamentet - næste gang i 2014.
  • Baggrund
    26. juli 2010

    Det svage statsoverhoved

    At Danmark er et monarki stiller alt andet lige statsministeren mere frit og ukontrolleret end de regeringschefer, som står over for en præsident. Derfor bør fokus være på kongehusets politiske funktion, når debatten om de royale endelig hæver sig over den fladeste sladder, skriver Tim Knudsen
    Kongehuset tjener nu statsministeren. Statsmini°©s°©teren dirigerer en stor del af regentens handlinger. Taler °© herunder dronningens nyt?rstale °© l©°ses og godkendes af statsministeren, som ogs? overv?ger de kongelige p? udlandsrejser.   I anledning af dronning Margrethes 70 ?rs f©™dselsdag i april vinker kronprinsesse Mary med prinsesse Isabella, Kronprins Frederik med prins Christian, dronning Margrethe og prins Henrik fra balkonen p? Amalienborg