Serie

Deutschstunde – vi giver jer Tyskland tilbage

Information tilbyder den definitive indføring i tysk kultur. Vi præsenterer de vigtigste filosoffer, digtere, romanforfattere, kunstnere, komponister og filminstruktører. Læs med og bliv dannet i tysk kultur.

Deutschprüfungen

Test dig selv: Hvor meget ved du om tysk højkultur?

Henover sommeren præsenterede vi de vigtigste filosoffer, digtere, romanforfattere, kunstnere, komponister og filminstruktører i serien Deutschstunde. Nu er det tid til eksamen

Fritz Lang begavede verden med en række stærke og stemningsfulde fortællinger

Desperate mennesker er der mange af i Fritz Langs ekspressionistiske mesterværker, der graver dybt i folkesjælen i mellemkrigstidens Tyskland

Tom Tykwer: Skæbnefortælleren

Tom Tykwer (f. 1965) er en af moderne tysk films store skikkelser. Han fører arven fra en anden tysk mester, F.W. Murnau, videre ved at på én gang lege med filmsproget og skildre en genkendelig virkelighed og komplekse personer

Reitz gav tyskerne deres historie tilbage

Med ’Heimat’ revolutionerede Edgar Reitz først tv-serien og gav tyskerne en fortælling med de helt store historiske linjer til at spejle sig i. Siden genopfandt han filmen for at bryde med den amerikanske filmæstetik
Deutschstunde

Der er en sjælden vildskab og kompromisløshed tilstede i alle Werner Herzogs film

Excentriske mennesker, der som besatte forfølger deres store, ofte vanvittige drømme, er den røde tråd gennem stort set alle Werner Herzogs film, både fiktionsfilmene og dokumentarfilmene
Deutschstunde

Fassbinder: ’Hollywood er, hvor jeg er’

Rainer Werner Fassbinder var ikke kun en af Tysklands, men en af verdens betydeligste filminstruktører. Han havde i eminent grad sans for det tyske sprogs musik og var Tysklands visuelle historiefortæller i det 20. århundrede

Hans Holbein: Frihedens maler

Den maleriske virtuositet i Hans Holbeins (1497-1543) portrætter er båret frem i billedet på den store menneskelige indsigt, han må have haft

Ånd, natur og kunst. Det er den Friedrichske blanding

Caspar David Friedrich (1774-1840) var tysk landskabsmaler af den nordiske slags. Jens Juels dansende tåger må især have påvirket romantikeren

Käthe Kollwitz var på det almindelige menneskes tit fortabte side

Käthe Kollwitz (1867-1945) var en ekspressionistisk grafiker, men aldrig eksplosiv, som tiden var. Hun beskrev socialismen i den rolige hverdag.
Deutschstunde

Nazisterne erklærede Kirchner ’entartet’ – forkert og fremmed. Hvad kunne han ellers have været?

Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) var hovedmanden i den ekspressionistiske kunstnergruppe Die Brücke, og den mest ekstreme. I sin ekstreme individualitet var han på mange måder typisk

Sider

Mest læste

  1. Albrecht Dürer (1471-1528) var hver mand, eller hver mands øjne, hver mands malende og tegnende hænder
  2. Georg Wilhelm Friedrich Hegel brugte gammeldags og metafysiske begreber til at beskrive verdenshistorien, men vi må efter 200 års opgør med Hegel erkende, at det er hans historie, vi lever i, og hans tanker, vi tænker med
  3. Immanuel Kant revolutionerede på ti år vores tænkning af erkendelse, moral og kunst. Og hans eget liv er et overraskende eksempel på, hvordan man bliver rigtig fri
  4. Henover sommeren præsenterede vi de vigtigste filosoffer, digtere, romanforfattere, kunstnere, komponister og filminstruktører i serien Deutschstunde. Nu er det tid til eksamen
  5. Den tyske forfatter Goethe har givet den tyske nation et sprog, han har forenet alle modsætninger i samfundet – og så har han skrevet de smukkeste, vildeste værker
  6. Martin Heidegger er belastet af antisemitiske passager i sine notesbøger og sin fortid som nazist, men han er stadig det tyvende århundres måske mest indflydelsesrige tænker
  7. Jürgen Habermas er måske den største politiske tænker overhovedet siden Anden Verdenskrig. Han forsvarer det bedste og mest progressive i det liberale demokrati imod kapitalismens brutalitet, bureaukratiets ansigtsløse magt og vores egne samfunds dæmoner
  8. Heinrich von Kleist ændrede det tyske sprog og foregreb de store temaer i det 20. århundrede som historiens meningsløshed, skrøbelig identitet og kønsidentitet