Serie

En DOX om dagen 2020

Danmarks største filmfestival – og en af verdens vigtigste dokumentarfilmfestivaler – CPH:DOX, er under coronokrisen blevet forvandlet til en succesfuld onlinefestival med et stærkt udvalg af film, der mod betaling kan streames fra danske IP-adresser. De kan alle ses på cphdox.dk fra den 18. marts til og med 30. april.

Anmeldelse
28. april 2020

’Undertrykkelsens sang’ er den bedste dokumentar om ondskab siden Joshua Oppenheimers film

’Undertrykkelsens sang’ af Estephan Wagner og Marianne Hougen-Moraga handler om en tysk landsby i Chile, der engang fungerede som sekt – og er den bedste dokumentar om ondskab, denne anmelder har set siden Joshua Oppenheimers film om indonesiske folkemordere i ’The Look of Silence’
En konstant smilende midaldrende mand lever nu af at vise turister rundt i kolonien. Som dreng prøvede han at flygte, men blev fanget, banket til bevidstløshed og straffet med elektrochok. »De mente det godt,« siger han om de voksne, der gjorde det, og affejer beretningerne om vold og overgreb med standardfraser som: »Men det har vi lagt bag os.«
Anmeldelse
3. april 2020

Se, grin og græd: Et helt krydstogtskib ladet med ensomhed og længsel

Russiske Jerzy Sladkowski har fulgt en række kærlighedssøgende passagerer på et enkebalslignende krydstogt på floden Volga. Det er som luksusudgaven af et datingprogram og som en feelgood-film af Ulrich Seidl. Med andre ord absolut seværdigt
 

Alle er topmelankolske 100 procent af tiden i dokumentarfilmen ’Bitter Love’, og det er utrolig sjovt uden at være spor latterligt
Anmeldelse
2. april 2020

Piketty-film tænder en indignationens ild, der kan brænde langt ind i det 21. århundrede

I filmatiseringen af Thomas Pikettys ’Kapitalen i det 21. århundrede’ er kapital hovedpersonen. Og når historien genlæses med den i fokus, og vi ser det franske aristokrati, Gordon Gekko og mr. Darcy i bærende roller, så giver det Pikettys blik for sammenhænge en potentielt stor gennemslagskraft. Han taler et sprog, der er til at forstå, og med en overbevisende nødvendighed
Ved hjælp af klip fra ikoniske film og lige så ikoniske historiske begivenheder udnytter Justin Pembertons film det formidlingsmæssige potentiale, der ligger i Thomas Pikettys ’Kapitalen i det 21. århundrede’ helt optimalt.
Anmeldelse
28. marts 2020

Eva Marie Rødbro har lavet et meget vildt og kærligt værk om sine gudbørns utrygge barndom

Eva Marie Rødbro er et ekstremt vigtigt, helt unikt, sæt øjne i dansk dokumentarisme. Hun viser os, at det ikke kun er de unge, smukke og kreative, der skal filmes og iscenesættes med et vildt og modigt æstetisk engagement, men at den største kunst udspringer af at pege kameraet helt andre steder hen – med kærlighed
Det er en på alle måder vild og vildt gribende oplevelse at se ’I Love You, I Miss You, I Hope I See You Before I Die’, der med usædvanligt nærvær følger en meget fattig og ret håbløs amerikansk familie, den unge mor Betty og hendes to børn. Her er kærlighed, men der er ikke meget overskud, stofferne flyder, børnene passer sig selv.
Anmeldelse
26. marts 2020

For en festglad danser, der vil droppe stofferne, er sommerhus og tarteletter drastisk

Laurits Flensted-Jensens CPH:DOX-aktuelle ’Show Dancer’ er et respektfuldt og genuint nysgerrigt portræt af en snart fyrreårig danser, der forsøger at kvitte stoffer og kriminalitet
I filmens smukke dansescener ser man, hvor meget mening fortabelsen og selvforglemmelsen giver for hovedpersonen Lasse. Både når dansen er en måde at tjekke ud af en helt kokset fest, og når han står superdisciplineret og øver en koreografi, han skal optræde med til en eller anden koncert. Og det gælder især i den vignetlignende scene, hvor han bare står for sig selv i en tom hal med koldt lys og stepper derudad.
Anmeldelse
25. marts 2020

’Robolove’ får en til at tænke: Er vi alle bare aber med for voldsomt legetøj?

I den korte, strålende og åbent spørgende CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm ’Robolove’ bliver vi konfronteret med en bred vifte af perspektiver på kunstig intelligens og robotteknologi. Ikke mindst spørgsmålet om, hvad det menneskelige er. Men også hvordan de kan lære os at genopdage verden
Maria Arlamovsky undersøger i ’Robolove’ de kolossale teknologiske udfordringer og muligheder, vi står over for med robotter og kunstig intelligens. Og det er filmens styrke, at den stiller masser af spørgsmål, men overlader svarene til os.
Anmeldelse
24. marts 2020

Et forbilledligt tvivlende portræt af oligarken, der blev menneskerettighedsforkæmper

Alex Gibneys CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm om Mikhail Khodorkovskij – oligarken, der blev menneskerettighedsforkæmper – er en øjenåbnende fortælling om magt, kapitalisme og demokrati i Rusland
Den reformerede russiske oligark Mikhail Khodorkovskij kæmper i dag for et demokratisk Rusland fra sit eksil i London. Alex Gibney tegner et tvetydigt portræt af dissidenten.
Anmeldelse
23. marts 2020

CPH:DOX: ’En splittet familie’ er en afdæmpet skildring af et voldsomt, opslidende savn

Mira Jargils afdæmpede ’En splittet familie’ skildrer med al ønskelig tydelighed, hvor voldsomt og voldsomt opslidende det er for en syrisk flygtningefamilie at leve med vedvarende savn og uvished
Engang var lægeparret Rana og hendes mand, Muhkle, og drengene Nidal og Jad en almindelig middelklassefamilie i Aleppo i Syrien. Nu bor de i tre lande, og filmen ’En splittet familie’ viser med en stille styrke overbevisende, hvor opslidende det er for dem alle.
Anmeldelse
21. marts 2020

Animationsdokumentar om Tove Ditlevsens knuste drømme er en poetisk perle

’Tove i stykker’ er en tindrende perle på lidt over 37 minutter, som smukt insisterer på at give os det ufuldstændige billede af vores litterære nationalklenodie Tove Ditlevsen og hendes bøvlede liv og åbne hjerte
Tove Ditlevsen var sej, men hun var også gjort af et stof, der kunne forvitre, og når Saif og Andersson kalder deres dokumentarfilm for ’Tove i stykker’, så er det ikke kun med reference til korte brudstykker af levet og afbrudt liv, men også til, at der var noget, der var eller gik i stykker i Tove Ditlevsen.
Anmeldelse
20. marts 2020

Er man til ’Mindhunter’ eller hjerneforskning, er Alex Gibneys DOX-film ’Crazy, Not Insane’ godt nyt

Alex Gibneys ’Crazy, Not Insane’ handler om retspsykiater Dorothy Otnow Lewis’ forskning og dermed mere om morderes hjerner end deres gerninger. Det er det unikke materiale, der er med til at få den dygtige dokumentarists film til at tage sig heldigt ud i den evindelige strøm af true crime-tilbud
Retspsykiateren Dorothy Otnow Lewis’ forskning er i fokus i Alex Gibneys ’Crazy, not insane’.

Sider