Serie

En DOX om dagen 2023

CPH:DOX er tilbage både som streamingtjeneste og i biografen i København og 21 kommuner landet over. Dokumentarfilmfestivalen varer fra den 15. til den 26. marts, og hver dag vil Informations filmredaktion skrive om en af de mange film, man ikke bør snyde sig selv for.

Artikler
Filmkritik
25. marts 2023

Når potteplanterejere bryster sig af, hvor tæt på naturen de er

Den CPH:DOX-aktuelle ’Light Needs’ vil leve sig ind i potteplanternes univers. Men det er filmens mennesker, der er mest interessante
I lange sanselige skud ser vi et gult blad falde af en violinfigen og dale mod gulvet. Vi ser et pengetræ få gnedet sine kødfulde blade af en menneskehånd. Vi ser spidserne af en rhododendron skubbe blidt til loftet.
Filmkritik
24. marts 2023

Sangens sammenfiltring med udnyttelse, modstand og overlevelse fylder i musikdokumentarerne på CPH:DOX

Ofre for alkoholmisbrug, racisme, vold og kolonialisme befolker CPH:DOX’ Sound & Vision-program. Men de er heldigvis alle med, fordi de i en regnbue af variationer svarer igen eller i det mindste overlever takket være deres musik og modstandsånd
Den grønlandske singer-songwriter Rasmus Lyberth er i dén grad til stede i sin krop.
Filmkritik
24. marts 2023

Dokumentar om Mariupol er en heltegerning: »Min hjerne vil glemme det, men det tillader kameraet ikke«

Uden dokumentarfilm som den hjerteskærende ’20 Days in Mariupol’ ville vi aldrig forstå krigens væsen. I dens flimrende håndholdte nærbilleder af krigszonen formidles den gru og absurditet, vi ikke kan beskrive i andre journalistiske genrer
Billederne fra Mstyslav Tjernovs film ’20 Days in Mariupol’ har gjort indtryk på verden.
Filmkritik
23. marts 2023

Til te med Weinstein og andre utrolige glimt fra en kvindelig kunstners liv

Gennem Lea Globs optagelser over 13 år af fransk-polske Apolonia Sokol følger vi en kunstners liv fra bohemeidyl i Paris og ud i den ømme virkelighed. Man æder hvert et sekund af ’Apolonia, Apolonia’ og bliver lidt klogere på livet undervejs
Gennem Lea Globs optagelser over 13 år af fransk-polske Apolonia Sokol følger vi en kunstners liv fra bohemeidyl i Paris og ud i den ømme virkelighed. Man æder hvert et sekund af ’Apolonia, Apolonia’ og bliver lidt klogere på livet undervejs
Filmkritik
22. marts 2023

Når styrets øje følger dig overalt

’Total Trust’, der vises på CPH:DOX, giver et uhyggeligt indblik i Kinas fintmaskede digitale overvågningssamfund. Det er også en hjerteskærende fortælling om den menneskelige pris ved at leve i et autoritært styre, der har fået det ultimative våben til at undertrykke sine kritikere
Jialing Zhangs ’Total Trust’ er en dyster orwellsk fortælling om at leve i unåde i verdens nok mest sofistikerede overvågningssamfund.
Interview
21. marts 2023

DOX-instruktør: »Det skal være ’all consuming’. Ellers er det ikke kærlighed for mig«

I den CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm ’Megaheartz’ har kærligheden skubbet fire kvinder helt ud til kanten. Skal kærligheden være så intens? Sara Mering taler med instruktør Emily Norling for at lære af hendes erfaringer
Kærlighed er lidt som en rus. Så den kan være farlig. Afhængigt af hvem det er. Men det kan også være det hele værd, siger filminstruktør Emily Norling.

Klima

Den største udfordring i menneskets historie udfoldet, afdækket og perspektiveret hver dag

Politik

Kloge og nysgerrige analyser, nyheder og overblik fra dansk og international politik

Med alle midler

Læs og lyt til vores artikler, deltag i arrangementer og workshops, og få rabatter på vores bøger

Kritik

Få et intellektuelt blik på kunsten, på poppen, på økonomien og på verdensordenen

Dybdegående

Forstå verden mens den sker. Med klare analyser, afslørende journalistik og interviews, der tager sig tid

Prøv et abonnement

Den første måned er gratis

Filmkritik
20. marts 2023

Fra Texas over Jerusalem mod dommedag i ny dokumentarfilm ’Praying for Armageddon’

’Praying for Armageddon’ tegner et overbevisende og tankevækkende portræt af de underbelyste forbindelser mellem det religiøse højre i henholdsvis USA og Israel. Mindre overbevisende er historien om, at den underliggende drivkraft er en dommedagskult
Præmissen i ’Praying for Armaggedon’ er, at det evangeliske amerikanere støtter de israelske bosætteres bestræbelser på at fortrænge palæstinenserne fra det hellige land for at fremskynde dommedag.
Filmkritik
18. marts 2023

Arbejdere i alle lande, genopfind eder

Den tankevækkende dokumentarfilm ’After Work’, der vises på CPH:DOX, rejser verden rundt for at vise, hvordan vi, den sære art mennesket, arbejder, og for at undersøge alternativer. Men bag hver utopi lurer meningsløsheden
Dokumentarfilmen ’After Work’ rejser verden rundt for at vise, hvordan vi, den sære art mennesket, arbejder.
Filmkritik
17. marts 2023

»Fuck dem! Skyd for at dræbe!« Guldbrandsen kommer foruroligende tæt på Trump-rådgiver i ny film

Christoffer Guldbrandsen kaster et nådesløst afslørende blik på Trump-rådgiver Roger Stone og dennes rolle i stormen på Kongressen i 2021 i sin nye fascinerende og foruroligende CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm, ’A Storm Foretold’
Med mennesker som Roger Stone i amerikansk politik, er det ikke mærkeligt, at det står så skidt til i USA.
Filmkritik
16. marts 2023

Kan en børnesoldat træffe voksne beslutninger?

Dokumentarfilmen ’Theatre of Violence’ er smuk og vigtig, men gaber over så kæmpestore spørgsmål om skyld, kolonialisme og fredsforsoning i Afrika, at man næsten kommer til at savne en god gammeldags speakerstemme
Theater of Violence er en meget smuk film om den brutale konflikt i Uganda.

Sider

CPH: DOX
14. marts 2023

»Fordi jeg elsker, når korrupte magtmænd bliver afsløret!« Informations skribenter guider gennem CPH: DOX

CPH:DOX er en vildtvoksende og lidt ufremkommelig skov, og på årets dokumentarfilmfestival kan man se over 200 film. Her fortæller otte af Informations skribenter, hvilke film de har tænkt sig at se
Filmen »Language Unleashed« er et portræt af den østrigske dramatiker og forfatter Elfriede Jelinek
Filmkritik
15. marts 2023

I Annie Ernaux’ debut som dokumentarfilmskaber lurer volden og det røde i enhver familieidyl

Sammen med sin søn, David Ernaux-Briot, debuterer den franske nobelpristager i litteratur Annie Ernaux som dokumentarfilminstruktør. Endnu en gang er det hendes eget liv, som hemmelighederne udvindes fra – og endnu en gang er det rystende smukt
Sammen med sin søn, David Ernaux-Briot, debuterer den franske nobelpristager i litteratur Annie Ernaux som dokumentarfilminstruktør. Endnu en gang er det hendes eget liv, som hemmelighederne udvindes fra – og endnu en gang er det rystende smukt
Filmkritik
16. marts 2023

Kan en børnesoldat træffe voksne beslutninger?

Dokumentarfilmen ’Theatre of Violence’ er smuk og vigtig, men gaber over så kæmpestore spørgsmål om skyld, kolonialisme og fredsforsoning i Afrika, at man næsten kommer til at savne en god gammeldags speakerstemme
Theater of Violence er en meget smuk film om den brutale konflikt i Uganda.
Filmkritik
17. marts 2023

»Fuck dem! Skyd for at dræbe!« Guldbrandsen kommer foruroligende tæt på Trump-rådgiver i ny film

Christoffer Guldbrandsen kaster et nådesløst afslørende blik på Trump-rådgiver Roger Stone og dennes rolle i stormen på Kongressen i 2021 i sin nye fascinerende og foruroligende CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm, ’A Storm Foretold’
Med mennesker som Roger Stone i amerikansk politik, er det ikke mærkeligt, at det står så skidt til i USA.
Filmkritik
18. marts 2023

Arbejdere i alle lande, genopfind eder

Den tankevækkende dokumentarfilm ’After Work’, der vises på CPH:DOX, rejser verden rundt for at vise, hvordan vi, den sære art mennesket, arbejder, og for at undersøge alternativer. Men bag hver utopi lurer meningsløsheden
Dokumentarfilmen ’After Work’ rejser verden rundt for at vise, hvordan vi, den sære art mennesket, arbejder.
Filmkritik
20. marts 2023

Fra Texas over Jerusalem mod dommedag i ny dokumentarfilm ’Praying for Armageddon’

’Praying for Armageddon’ tegner et overbevisende og tankevækkende portræt af de underbelyste forbindelser mellem det religiøse højre i henholdsvis USA og Israel. Mindre overbevisende er historien om, at den underliggende drivkraft er en dommedagskult
Præmissen i ’Praying for Armaggedon’ er, at det evangeliske amerikanere støtter de israelske bosætteres bestræbelser på at fortrænge palæstinenserne fra det hellige land for at fremskynde dommedag.
Interview
21. marts 2023

DOX-instruktør: »Det skal være ’all consuming’. Ellers er det ikke kærlighed for mig«

I den CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm ’Megaheartz’ har kærligheden skubbet fire kvinder helt ud til kanten. Skal kærligheden være så intens? Sara Mering taler med instruktør Emily Norling for at lære af hendes erfaringer
Kærlighed er lidt som en rus. Så den kan være farlig. Afhængigt af hvem det er. Men det kan også være det hele værd, siger filminstruktør Emily Norling.
Filmkritik
22. marts 2023

Når styrets øje følger dig overalt

’Total Trust’, der vises på CPH:DOX, giver et uhyggeligt indblik i Kinas fintmaskede digitale overvågningssamfund. Det er også en hjerteskærende fortælling om den menneskelige pris ved at leve i et autoritært styre, der har fået det ultimative våben til at undertrykke sine kritikere
Jialing Zhangs ’Total Trust’ er en dyster orwellsk fortælling om at leve i unåde i verdens nok mest sofistikerede overvågningssamfund.
Filmkritik
23. marts 2023

Til te med Weinstein og andre utrolige glimt fra en kvindelig kunstners liv

Gennem Lea Globs optagelser over 13 år af fransk-polske Apolonia Sokol følger vi en kunstners liv fra bohemeidyl i Paris og ud i den ømme virkelighed. Man æder hvert et sekund af ’Apolonia, Apolonia’ og bliver lidt klogere på livet undervejs
Gennem Lea Globs optagelser over 13 år af fransk-polske Apolonia Sokol følger vi en kunstners liv fra bohemeidyl i Paris og ud i den ømme virkelighed. Man æder hvert et sekund af ’Apolonia, Apolonia’ og bliver lidt klogere på livet undervejs
Filmkritik
24. marts 2023

Dokumentar om Mariupol er en heltegerning: »Min hjerne vil glemme det, men det tillader kameraet ikke«

Uden dokumentarfilm som den hjerteskærende ’20 Days in Mariupol’ ville vi aldrig forstå krigens væsen. I dens flimrende håndholdte nærbilleder af krigszonen formidles den gru og absurditet, vi ikke kan beskrive i andre journalistiske genrer
Billederne fra Mstyslav Tjernovs film ’20 Days in Mariupol’ har gjort indtryk på verden.

Sider