Serie

En DOX om dagen

Danmarks største filmfestival – og en af verdens vigtigste dokumentarfilmfestivaler – CPH:DOX, er under coronokrisen blevet forvandlet til en onlinefestival med et stærkt udvalg af film, der mod betaling kan streames fra danske IP-adresser. Vi anmelder en film hver dag. Se dem på cphdox.dk fra den 18. marts til den 5. april.

Se, grin og græd: Et helt krydstogtskib ladet med ensomhed og længsel

Russiske Jerzy Sladkowski har fulgt en række kærlighedssøgende passagerer på et enkebalslignende krydstogt på floden Volga. Det er som luksusudgaven af et datingprogram og som en feelgood-film af Ulrich Seidl. Med andre ord absolut seværdigt
CPH:DOX

Piketty-film tænder en indignationens ild, der kan brænde langt ind i det 21. århundrede

I filmatiseringen af Thomas Pikettys ’Kapitalen i det 21. århundrede’ er kapital hovedpersonen. Og når historien genlæses med den i fokus, og vi ser det franske aristokrati, Gordon Gekko og mr. Darcy i bærende roller, så giver det Pikettys blik for sammenhænge en potentielt stor gennemslagskraft. Han taler et sprog, der er til at forstå, og med en overbevisende nødvendighed

Eva Marie Rødbro har lavet et meget vildt og kærligt værk om sine gudbørns utrygge barndom

Eva Marie Rødbro er et ekstremt vigtigt, helt unikt, sæt øjne i dansk dokumentarisme. Hun viser os, at det ikke kun er de unge, smukke og kreative, der skal filmes og iscenesættes med et vildt og modigt æstetisk engagement, men at den største kunst udspringer af at pege kameraet helt andre steder hen – med kærlighed

For en festglad danser, der vil droppe stofferne, er sommerhus og tarteletter drastisk

Laurits Flensted-Jensens CPH:DOX-aktuelle ’Show Dancer’ er et respektfuldt og genuint nysgerrigt portræt af en snart fyrreårig danser, der forsøger at kvitte stoffer og kriminalitet

’Robolove’ får en til at tænke: Er vi alle bare aber med for voldsomt legetøj?

I den korte, strålende og åbent spørgende CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm ’Robolove’ bliver vi konfronteret med en bred vifte af perspektiver på kunstig intelligens og robotteknologi. Ikke mindst spørgsmålet om, hvad det menneskelige er. Men også hvordan de kan lære os at genopdage verden

Et forbilledligt tvivlende portræt af oligarken, der blev menneskerettighedsforkæmper

Alex Gibneys CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm om Mikhail Khodorkovskij – oligarken, der blev menneskerettighedsforkæmper – er en øjenåbnende fortælling om magt, kapitalisme og demokrati i Rusland

CPH:DOX: ’En splittet familie’ er en afdæmpet skildring af et voldsomt, opslidende savn

Mira Jargils afdæmpede ’En splittet familie’ skildrer med al ønskelig tydelighed, hvor voldsomt og voldsomt opslidende det er for en syrisk flygtningefamilie at leve med vedvarende savn og uvished
CPH:DOX

Animationsdokumentar om Tove Ditlevsens knuste drømme er en poetisk perle

’Tove i stykker’ er en tindrende perle på lidt over 37 minutter, som smukt insisterer på at give os det ufuldstændige billede af vores litterære nationalklenodie Tove Ditlevsen og hendes bøvlede liv og åbne hjerte

Er man til ’Mindhunter’ eller hjerneforskning, er Alex Gibneys DOX-film ’Crazy, Not Insane’ godt nyt

Alex Gibneys ’Crazy, Not Insane’ handler om retspsykiater Dorothy Otnow Lewis’ forskning og dermed mere om morderes hjerner end deres gerninger. Det er det unikke materiale, der er med til at få den dygtige dokumentarists film til at tage sig heldigt ud i den evindelige strøm af true crime-tilbud

Dokumentar på CPH:DOX om syrisk far og søn viser livet udfolde sig for øjnene af dig

En mand i kørestol og hans fireårige søn ankommer som flygtninge til Norge og forsøger at få verden til at give mening og blive en del af en vildfremmed kontekst. Den dansk-norske dokumentar ’A New Beginning’ tænder et håb for traumatiserede flygtninge – ikke mindst takket være sine to rørende hovedpersoner

Sider

Mest læste

  1. I filmatiseringen af Thomas Pikettys ’Kapitalen i det 21. århundrede’ er kapital hovedpersonen. Og når historien genlæses med den i fokus, og vi ser det franske aristokrati, Gordon Gekko og mr. Darcy i bærende roller, så giver det Pikettys blik for sammenhænge en potentielt stor gennemslagskraft. Han taler et sprog, der er til at forstå, og med en overbevisende nødvendighed
  2. Russiske Jerzy Sladkowski har fulgt en række kærlighedssøgende passagerer på et enkebalslignende krydstogt på floden Volga. Det er som luksusudgaven af et datingprogram og som en feelgood-film af Ulrich Seidl. Med andre ord absolut seværdigt
  3. I den korte, strålende og åbent spørgende CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm ’Robolove’ bliver vi konfronteret med en bred vifte af perspektiver på kunstig intelligens og robotteknologi. Ikke mindst spørgsmålet om, hvad det menneskelige er. Men også hvordan de kan lære os at genopdage verden
  4. Eva Marie Rødbro er et ekstremt vigtigt, helt unikt, sæt øjne i dansk dokumentarisme. Hun viser os, at det ikke kun er de unge, smukke og kreative, der skal filmes og iscenesættes med et vildt og modigt æstetisk engagement, men at den største kunst udspringer af at pege kameraet helt andre steder hen – med kærlighed
  5. Mira Jargils afdæmpede ’En splittet familie’ skildrer med al ønskelig tydelighed, hvor voldsomt og voldsomt opslidende det er for en syrisk flygtningefamilie at leve med vedvarende savn og uvished
  6. ’Tove i stykker’ er en tindrende perle på lidt over 37 minutter, som smukt insisterer på at give os det ufuldstændige billede af vores litterære nationalklenodie Tove Ditlevsen og hendes bøvlede liv og åbne hjerte
  7. Alex Gibneys CPH:DOX-aktuelle dokumentarfilm om Mikhail Khodorkovskij – oligarken, der blev menneskerettighedsforkæmper – er en øjenåbnende fortælling om magt, kapitalisme og demokrati i Rusland
  8. Kenneth Sorento har med ’Kampen om Grønland’, der skulle have været åbningsfilmen på året CPH:DOX, og som nu i stedet kan ses i deres online version af festivalen, leveret et øjenåbnende portræt af fire unge grønlænderes kamp for deres lands fremtid