Serie

Erhvervslivets rolle i klimakampen

Danmarks nye regering har store ambitioner på det grønne område. Men regeringen ved samtidig ikke, hvordan den vil komme i mål med ambitionen om at reducere Danmarks drivhusgasser med 70 procent i 2030. Hvis det skal lykkes, skal erhvervslivet med.

I denne serie spørger Information en række af landets største virksomheder, hvordan de kan hjælpe regeringen med at nå i mål – og ikke mindst hvordan regeringen kan hjælpe virksomhederne med den grønne omstilling.

Interview
4. september 2019

LEGOs træer er grønne, men 98 procent af klodserne er lavet af olie. I 2030 skal de være CO2-neutrale

I 2017 steg LEGOs CO2-udledning. Men klodser lavet af sukkerrør og genbrugt plastik kan være løsninger på, hvordan LEGO kan reducere sit CO2-aftryk over de næste 11 år. Men i første omgang løser det kun en lille del af LEGOs udledning, så virksomheden skal også finde helt nye metoder, for at den kan producere klimavenlige klodser, der er sikre for børn, har de rette farver og laver den helt rigtige lyd, når man ryster æsken
LEGOs træer bliver ikke længere lavet af olie, men af det mere bæredygtige bio-polyethylen. Men legetøjsvirksomheden har travlt med at finde et bæredygtigt materiale, der kan bruges til at skabe de klassiske, hårde LEGO-klodser.
Interview
30. juli 2019

Mærsk udleder lige så meget CO2 som Danmark. Nyt brændstof skal gøre rederiet neutralt i 2050

Mærsk vil over de næste ti år udvikle CO2-neutrale skibe, der skal være med til at gøre virksomheden helt CO2-neutral i 2050. I juni søsatte rederiet de første skibstransporter, der delvist sejler på biofuel og dermed er mere klimavenlige. Det er en god begyndelse, men ikke den endelige løsning, siger Mærsks chef for flådeteknologi Ole Graa Jakobsen
Én af de typer biobrændstof Mærsk eksperimenterer med at omlægge deres skibe til at bruge.
Nyhed
30. juli 2019

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen
Da Mærsk i december erklærede, at selskabet vil reducere sine udledninger med 60 procent inden 2030 i forhold til 2008 og som det første rederi i verden forpligte sig på at blive CO2-neutral i 2050, vakte det opsigt. 98 procent af Mærsks samlede udledninger stammer fra containerskibe.
Interview
20. juli 2019

Grundfos skar 31% af sit CO2-udslip på ti år. Nye pumper skal gøre virksomheden klimapositiv i 2030

Grundfos vil halvere sin CO2-udledning i 2025 og efterlade et positivt aftryk på kloden fra 2030. Bæredygtighed er gjort til selve kernen i virksomhedens forretning. Men der mangler udenlandsk arbejdskraft og incitamenter til at investere i forskning og innovation, siger Grundfos-direktør Peter Trillingsgaard i denne serie om erhvervslivets rolle i klimakampen
Grundfos vil halvere sin CO2-udledning i 2025 og efterlade et positivt aftryk på kloden fra 2030. Bæredygtighed er gjort til selve kernen i virksomhedens forretning. Men der mangler udenlandsk arbejdskraft og incitamenter til at investere i forskning og innovation, siger Grundfos-direktør Peter Trillingsgaard i denne serie om erhvervslivets rolle i klimakampen
Interview
16. juli 2019

Fabrikken bag denne cement står for to procent af Danmarks samlede CO2-udslip. Nu vil den reducere med op til 70 procent

Cementbranchen sætter et enormt klimaaftryk. Men danske Aalborg Portland er allerede i gang med at løse problemet, siger managing director Michael Lundgaard Thomsen. Handling er et krav, hvis man som virksomhed vil »være en del af det her samfund«, siger han i dette første interview i ny serie om erhvervslivets rolle i klimakampen
Cementbranchen sætter et enormt klimaaftryk. Men danske Aalborg Portland er allerede i gang med at løse problemet, siger managing director Michael Lundgaard Thomsen. Handling er et krav, hvis man som virksomhed vil »være en del af det her samfund«, siger han i dette første interview i ny serie om erhvervslivets rolle i klimakampen