Serie

Det første selvmord på sociale medier

Océanes selvmord efterlod et makabert mærke i tiden: Det var første selvmord udsendt via sociale medier. Den 18-årige kastede sig – livestreamende – ud foran et tog i den parisiske forstad Égly i maj sidste år. Hun opsteg hurtigt fra de sociale mediers glitrende fællesmængde til en ny status som kortvarigt medlem af en dødsdrevet kendiskult.

Moderne Tider bringer den britiskfødte, indiske forfatter Rana Dasguptas store essay med hændelsen i centrum. Dasgupta bevæger sig gennem de parisiske forstæder ud i den verden, hvor Océane boede og levede. Det er en verden, hvor befolkningen overalt advares mod deres medborgeres overgreb, mod terror, mod vold og seksuelle krænkelser. Og en verden, hvor ungdommen i trods drages mod selvdestruktion – ligesom deres popkulturelle ikoner.

Solidarisk spørger Dasgupta, om forstadsutopierne nogensinde var andet end et alibi for at skabe et opbevaringssted for menneskelig arbejdskraft, som der nu ikke længere er behov for.

Det er en fantastisk tekst. Hverken let eller opmuntrende, men lidt ligesom livet: til tider svært, evigt komplekst og værd at tænke over.

Essay
21. oktober 2017

’Det er hårdt at holde sig selv halal, når landet regeres af svin’

Selvmordet. Del 4. Efter sin død blev Océane omtalt med en ømhed og omsorg, der ikke var de levende forundt. Hendes generation stod tilbage hjemsøgt af fristelsen til at træde ud af samfundet
Egly.
Essay
21. oktober 2017

Med dødsguden på Snapchat

Selvmordet. Del 3. Lige før hun sprang, bemærkede en tilskuer, at Océane lignede en realitystjerne. Efter hendes død fulgte en kortlivet bølge af makaber berømmelse
30 sekunder før Océane kastede sig ud fra perronen, bemærkede en af ​​dem, der fulgte live-udsendelsen, at ’tæt på ligner hun Nabilla’ – Frankrigs killingeagtige reality-tv-superstar. Fem år ældre end Océane brød hun igennem til offentligheden i et tv-show kaldet kaldet Reality TV Angels og skulle siden vise sig som den slags skabning, der syntes at besidde ét eneste talent: at brede sig viralt – faire le buzz, som franskmændene siger
Essay
21. oktober 2017

’Fucking helvede. Fuck. Hun sprang ud foran toget’

Selvmordet. Del 2. Océane tilrettelagde sin død som et online-event. Reklamerede for en kæmpe overraskelse, afslørede en grum forbrydelse – og sluttede af med en endnu grummere handling. Over tusind så med, da hun sprang
Océane gav sine følgere detaljerede instrukser om, hvordan de kunne få adgang til hendes livefeed. Hun fortsatte med at rekapitulere sin plan: ’Vend tilbage klokken 16, så vil jeg fortælle jer alt, hvad jeg har at sige, og I vil se alt, hvad der kommer til at ske. Ja, jeg vil helt sikkert være tilbage her klokken 16. Jeg kan ikke bakke ud nu – I vil se hvorfor.’
Baggrund
21. oktober 2017

Océanes død blev de sociale mediers første selvmord

Selvmordet. Del 1. Toget ramte hende planmæssigt. Klokken var 16.29, og mere end tusind mennesker kiggede med, da 18-årige Océane livestreamede sit selvmord. I hendes død samles historien om de afkoblede parisiske forstæder og om dødsdriften i en ungdomsgeneration udspændt mellem en truende fysisk verden og en løgnagtig virtuel en
Océane tog sit eget liv i Égly. En Paris-forstad, hvor befolkningen overalt advares mod deres medborgeres overgreb, mod terror, mod vold og seksuelle krænkelser. Og hvor unge drages mod selvdestruktion – ligesom deres popkulturelle ikoner.
  • Baggrund
    21. oktober 2017

    Océanes død blev de sociale mediers første selvmord

    Selvmordet. Del 1. Toget ramte hende planmæssigt. Klokken var 16.29, og mere end tusind mennesker kiggede med, da 18-årige Océane livestreamede sit selvmord. I hendes død samles historien om de afkoblede parisiske forstæder og om dødsdriften i en ungdomsgeneration udspændt mellem en truende fysisk verden og en løgnagtig virtuel en
    Océane tog sit eget liv i Égly. En Paris-forstad, hvor befolkningen overalt advares mod deres medborgeres overgreb, mod terror, mod vold og seksuelle krænkelser. Og hvor unge drages mod selvdestruktion – ligesom deres popkulturelle ikoner.