Serie

En folkeskole for alle?

Baggrund
11. januar 2013

Fri os fra at være anderledes

På skoler med en homogen elevsammensætning har eleverne bedre mulighed for at koncentrere sig om det faglige, mener skolelederen for den muslimske friskole DIA. Det kan skyldes, at tosprogede elever i den etnisk mangfoldige skole kan få rollen som de svage elever, mener forsker
På den muslimske friskole DIA går der udelukkende tosprogede elever. Skoleleder og lærere oplever, at eleverne opnår bedre faglige resultater, når eleverne kan holde fast i deres identitet og religion uden at føle sig anderledes.
Baggrund
7. januar 2013

Tosproget gymnasium skal få flere til at tage studentereksamen

På Københavns Private Gymnasium har over 90 procent af eleverne rødder i Tyrkiet, og ikke en eneste elev har etnisk dansk baggrund. Flere partier frygter dårligere integration, men ifølge rektor kan undervisning målrettet tosprogede få flere igennem ungdomsuddannelserne
Da Københavns Private Gymnasium åbnede, var en bred vifte af politikere bekymrede for, at det ville skabe et parallelsamfund. Men rektoren mener, de unge netop bliver bedre integreret, fordi de får mulighed for at fortsætte på universitetet bagefter.
Nyhed
27. november 2012

’Sociale kompetencer får man bedst, når man er en del af klassen’

På Torstedskolen i Horsens erkender skoleleder Per Bentsen, at skolen har svigtet de tosprogede børn. Nu forsøger skolen at udskille så få børn som muligt fra timerne i deres normale klasse og at gøre undervisning i dansk som andetsprog til en del af alle læreres værktøjskasse
  • Baggrund
    11. januar 2013

    Fri os fra at være anderledes

    På skoler med en homogen elevsammensætning har eleverne bedre mulighed for at koncentrere sig om det faglige, mener skolelederen for den muslimske friskole DIA. Det kan skyldes, at tosprogede elever i den etnisk mangfoldige skole kan få rollen som de svage elever, mener forsker
    På den muslimske friskole DIA går der udelukkende tosprogede elever. Skoleleder og lærere oplever, at eleverne opnår bedre faglige resultater, når eleverne kan holde fast i deres identitet og religion uden at føle sig anderledes.