Serie

Fortidens spøgelser

<b>Fortidens spøgelser</b><p>Leflede Information i 1970'erne, 80'erne og 90'erne for venstretotalitære regimer? Var der en udbredt venstrefascisme blandt avisens skrivende medarbejdere? </p><p>Det hævder Bent Blüdnikow, kulturmedarbejder ved Berlingske Tidende (interview i Information den 16/1 2008). På opfordring fra Information har Blüdnikow leveret seks eksempler, som vi nu belyser fra en ende af: </p><p>1. Dækningen af Blekingegadesagen (Bragt 30/1, 31/1 og 2/2 2008)</p><p>2. Den påståede Sovjet-spion Wilfred Burchett var Indokina-korrespondent (Bragt den 17/3) </p><p>3. Information var gennemsyret af maoisme.</p><p>4. Der var sympati for Rote Armée Fraktion i redaktionslokalerne.</p><p>5. Information hyldede den østtyske spion Jörg Meyer.</p><p>6. Journalist Jørgen Dragsdahl talte Sovjetunionens sag i 1980'erne og 1990'erne.</p>

Tiltrængt avis til tiden

Siden Begyndelsen af januar har Information øvet sig i at holde historiens spejl op foran avisens synspunkter og holdninger i den periode, som fulgte efter ungdomsoprøret i slutningen af 1960'erne

Blüdnikow: En selvforelsket generation

Informations tilbageblik på egen fortid i 1970'erne og 80'erne i serien 'Fortidens Spøgelser' var et godt forsøg, men resultatet imponerer ikke Bent Blüdnikow

Fortidens Spøgelser: Sovjetspion eller 'bare en slags politiker forklædt som journalist'

Ifølge fhv. udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen var Informations sikkerhedspolitiske medarbejder i 1970'erne og 80'erne, Jørgen Dragsdahl, ikke på sovjets lønningsliste, som han er beskyldt for bl.a. i Jyllands-Posten

Fortidens spøgelser: Information og 'Dragen'

Information var tendentiøs i sin dækning af Øst-Vest i 80'erne og 90'erne, og en af avisens journalister var samtidig Sovjet-spion, lyder anklagen fra Bent Blüdnikow, skribent på Berlingske Tidende

Fortidens spøgelser: Information og sympatien for Rote Armee Fraktion

Der var i 70'erne på venstrefløjen en sværmen for at gøre noget og ikke bare snakke. Men var der også sympati for terror på Information?

Fortidens spøgelser: Spionen, der skrev digte

DDR-spionen Jörg Meyer blev anholdt i dybeste hemmelighed i november 1978. Året efter skrev Information tæt på 100 artikler om spionsagen, heriblandt 10 ledere, samtidig med at Informations Forlag udgav Meyers digte fra fængselscellen. Hyldede avisen ukritisk DDR-spionen?

Fortidens spøgelser: Da Mao var populær

Da Mao døde i 1976, bragte Information en nekrolog, der var arbejdet på i to år. Maos kommunistiske livsværk blev opsummeret som 'måske det mægtigste i vort århundrede'. Var avisen gennemsyret af maoisme?

DIN MENING: Venstre-fascisme på Information?

Var Information i 1970'erne og 1980'erne et venstrefacistisk tilholdssted for tilhængere af totalitarisme? Det mener Berlingskes kulturskribent Bent Blüdnikov, som har givet bolden op til en debat om Informations journalistiske fortid

Dokumentation: Blüdnikows opfordring til Information

Uddrag af mail fra Bent Blüdnikow, kulturmedarbejder ved Berlingske Tidende, til Information den 23. januar 2008

Fortidens spøgelser: Journalisten, der 'gjorde ensidighed til en dyd'

Den australske journalist Wilfred Burchett skrev i slutningen af 1970'erne en række artikler om Indokina til Information. Men var Burchett i virkeligheden Sovjet-spion og påvirkningsagent?

Sider

Mest læste

  1. Da Mao døde i 1976, bragte Information en nekrolog, der var arbejdet på i to år. Maos kommunistiske livsværk blev opsummeret som 'måske det mægtigste i vort århundrede'. Var avisen gennemsyret af maoisme?
  2. DDR-spionen Jörg Meyer blev anholdt i dybeste hemmelighed i november 1978. Året efter skrev Information tæt på 100 artikler om spionsagen, heriblandt 10 ledere, samtidig med at Informations Forlag udgav Meyers digte fra fængselscellen. Hyldede avisen ukritisk DDR-spionen?
  3. Som ny chefredaktør på Information bestemte Lasse Ellegaard i eftersommeren 1990, at avisens medarbejder Lars Villemoes ikke skulle dække retsmøderne i Blekingegadesagen. Det var en fuldstændig korrekt beslutning, fastholder Ellegaard i dag
  4. Information var tendentiøs i sin dækning af Øst-Vest i 80'erne og 90'erne, og en af avisens journalister var samtidig Sovjet-spion, lyder anklagen fra Bent Blüdnikow, skribent på Berlingske Tidende
  5. Ifølge fhv. udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen var Informations sikkerhedspolitiske medarbejder i 1970'erne og 80'erne, Jørgen Dragsdahl, ikke på sovjets lønningsliste, som han er beskyldt for bl.a. i Jyllands-Posten