Serie

Giv os en grøn skattereform

I årtier har økonomer, politikere og grønne organisationer talt for en grøn reform af det danske skatte- og afgiftssystem. Mere skat på miljøbelastende produktion og forbrug, mindre skat på arbejde. I dag har vi et uoverskueligt, knopskudt sammensurium af grønne afgifter, som de færreste kan overskue, og som ikke er stærkt nok til at sikre bæredygtighed, klimamål og større social retfærdighed. Tiden er i den grad inde til at rydde op og realisere den grønne skattereform.

Information ser i en artikelserie på udfordringerne og går på jagt efter løsningerne

Lykketoft om grønne afgifter: Det fornødne kommer ikke til at ske uden kraftig adfærdsregulering

I årtier har politikere og økonomer talt for at omlægge skattesystemet, så skatten på indkomst faldt, og skatten på miljøbelastning steg. Hidtil er det blot blevet til knopskydninger på et stadig mere komplekst afgiftssystem. Måske er tiden nu moden til en mere radikal omlægning. Men hvordan kan den føres ud i livet?

Det nye parti De Grønne: »Vi er grønne. Og liberale. I den rækkefølge«

Danmark skal hverken ledes af rød eller blå blok. Danmark skal ledes af en grøn blok hen over midten. Fra i dag vil det nye parti De Grønne slås for at muliggøre det

Morten Østergaard: Risikoen for revolte i Danmark er større ved sort stilstand end grøn forandring

De Radikales leder Morten Østergaard anklager statsminister Mette Frederiksen (S) for hykleri, når hun taler om, at klimakampen ikke må føre til øget ulighed. Hvis man vil leve, som man gør i dag, så bliver det dyrere at være dansker, siger han

Økonomer: Klimaomstillingen bliver mirakuløst billig på lang sigt

Slagsmålet om, hvad klimahandlingsplanen kommer til at koste, og hvem der skal betale hvad, er allerede i gang. Der vil blive tale om omstillingsomkostninger undervejs, men på længere sigt er prisen mirakuløst lav. Vores rigdom vil blot vokse en anelse langsommere end ellers, siger økonomer

Klimatold er det mest effektive instrument til at sikre grøn omstilling. I hvert fald i teorien

EU har planer om en klimatold, der skal sikre, at andre landes manglende afgifter på CO2-udledning ikke giver konkurrencefordele. I teorien et effektivt instrument, men i praksis er det så upræcist, at det bedste vil være, hvis det kun fungerer som en trussel i forhandlingerne

Kødsovs eller kaos? Sådan kan en grøn skattereform være med til at mindske social ulighed

Spaghetti med kødsovs er blevet Socialdemokratiets yndlingssymbol i debatten om ulighed og klima. Klimaafgifter risikerer nemlig at slå hul i sammenhængskraften og øge uligheden, lyder argumentet. Men det er forkert, siger økonomer – skattesystemet kan tværtimod indrettes, så familier får flere penge på lommen

I 20 år er det grønne skattetryk faldet

En gennemgang, som Information har foretaget, viser, at provenuet fra det danske skattesystem er blevet mindre og mindre grønt. Det grønne afgiftssystem må genoprettes, siger professor i miljøøkonomi

Skattesystemet præges af et uoverskueligt sammensurium af grønne afgifter

Nogle grønne afgifter er blevet politisk skrottet eller amputeret, andre har virket og giver derfor mindre provenu, atter andre er påvirket af konjunkturerne. Sammenlagt 30 grønne afgifter er resultatet af årtiers knopskydning – og resultatet gør for lidt for den grønne omstilling. Tiden er inde til oprydning og reform, siger professor i miljøøkonomi

Økonomer i kor: Danmark skal have en grøn skattereform. Og nej, det behøver ikke øge uligheden

En lang række økonomer, der blandt andet tæller nuværende og tidligere vismænd, understreger nu: Den bedste måde at nå Danmarks klimamål på er ved at indføre en CO2-afgift, der rammer alle udledere af drivhusgasser. Det vil gøre omkostningerne til klimaindsatsen langt lavere og kan gøres på en måde, der ikke øger uligheden

Mest læste

  1. Danmark skal hverken ledes af rød eller blå blok. Danmark skal ledes af en grøn blok hen over midten. Fra i dag vil det nye parti De Grønne slås for at muliggøre det
  2. Spaghetti med kødsovs er blevet Socialdemokratiets yndlingssymbol i debatten om ulighed og klima. Klimaafgifter risikerer nemlig at slå hul i sammenhængskraften og øge uligheden, lyder argumentet. Men det er forkert, siger økonomer – skattesystemet kan tværtimod indrettes, så familier får flere penge på lommen
  3. En lang række økonomer, der blandt andet tæller nuværende og tidligere vismænd, understreger nu: Den bedste måde at nå Danmarks klimamål på er ved at indføre en CO2-afgift, der rammer alle udledere af drivhusgasser. Det vil gøre omkostningerne til klimaindsatsen langt lavere og kan gøres på en måde, der ikke øger uligheden
  4. Slagsmålet om, hvad klimahandlingsplanen kommer til at koste, og hvem der skal betale hvad, er allerede i gang. Der vil blive tale om omstillingsomkostninger undervejs, men på længere sigt er prisen mirakuløst lav. Vores rigdom vil blot vokse en anelse langsommere end ellers, siger økonomer
  5. De Radikales leder Morten Østergaard anklager statsminister Mette Frederiksen (S) for hykleri, når hun taler om, at klimakampen ikke må føre til øget ulighed. Hvis man vil leve, som man gør i dag, så bliver det dyrere at være dansker, siger han
  6. Nogle grønne afgifter er blevet politisk skrottet eller amputeret, andre har virket og giver derfor mindre provenu, atter andre er påvirket af konjunkturerne. Sammenlagt 30 grønne afgifter er resultatet af årtiers knopskydning – og resultatet gør for lidt for den grønne omstilling. Tiden er inde til oprydning og reform, siger professor i miljøøkonomi
  7. I årtier har politikere og økonomer talt for at omlægge skattesystemet, så skatten på indkomst faldt, og skatten på miljøbelastning steg. Hidtil er det blot blevet til knopskydninger på et stadig mere komplekst afgiftssystem. Måske er tiden nu moden til en mere radikal omlægning. Men hvordan kan den føres ud i livet?
  8. En gennemgang, som Information har foretaget, viser, at provenuet fra det danske skattesystem er blevet mindre og mindre grønt. Det grønne afgiftssystem må genoprettes, siger professor i miljøøkonomi