Serie

Den gode deleøkonomi

Uber bliver skældt ud for at underminere taxavæsnet og AirBnB for at skævvride boligmarkedet. Men i sig selv er de nye digitalt baserede tjenester hverken onde eller gode.

Det handler om, hvilke rammer vi sætter op for dem, og hvilke værdier vi trækker ud af dem.

I denne serie undersøger vi, hvordan vi bygger den gode deleøkonomi.

Baggrund
11. juni 2016

Uber og Airbnb er også klassekamp

P2P-bevægelsen, der arbejder for netværk uden central styring, vil udskifte kommercielle platforme som Uber med solidariske chauffør-kooperativer. Platformsøkonomien er scene for en moderne udgave af klassekampen, forklarer bevægelsens grundlægger, Michel Bauwens
En Uber-chauffør holder i kø i New Delhi. I Indien har Uber over 200.000 chauffører tilknyttet og regner i år med at nå op på over en million kørte ture.
Baggrund
3. juni 2016

Kan Uber gøre den tredje verdens byer kvindevenlige?

Seksuelle krænkelser og overfald truer kvinder, der benytter offentlig transport i udviklingslande. Det er både uværdigt og skidt for samfundsøkonomien – og derfor trænger fremtidens byplanlægning til et skud østrogen
Seksuelle krænkelser og overfald truer kvinder, der benytter offentlig transport i udviklingslande. Det er både uværdigt og skidt for samfundsøkonomien – og derfor trænger fremtidens byplanlægning til et skud østrogen
Baggrund
31. maj 2016

Efter guldfeberen lider deleøkonomien af moralske tømmermænd

For et par år siden var deleøkonomi en darling, et løfte om en ny økonomisk model, hvor alle blev rigere af at dele med hinanden. Men så udviklede de nye tjenester sig til milliardforretninger, hvis rigdom bestemt ikke er kommet alle til gode. Er deleøkonomien død?
Nogle deleøkonomiske tjenester har udviklet sig til milliardforretninger, der har udkonkurreret etablerede virksomheder ved at benytte løst ansatte uden rettigheder, lød det blandt andet på Oui Share-festen i Paris, som er den største internationale konference om deleøkonomi.